אם טיול משפחתי בקרוואן הוא החלום שלכם, הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אם טיול משפחתי בקרוואן הוא החלום שלכם, הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני

לכתבה
לא יותר מדי מפנק וגם לא הרבה יותר זול מחופשה סטנדרטית במלון לין לוי

חופשה משפחתית בקרוואן נראית מצוין בסדרות הטלוויזיה האמריקאיות, אבל מה קורה במדינה קטנה כמו ישראל? כמה עולה? מה עושים כשיש תקלה? איפה אפשר לישון? מה קורה בחניונים ומה עושים עם שכנים רעשניים? לין לוי יצאה לחופשה הכי רחוקה מבטן גב

100תגובות

טיול עם קרוואן הוא חלום של רבים שרק למעטים יש את האומץ להגשימו. מצד אחד, לטייל עם בית על גלגלים מצטייר במוחנו כחוויה מסעירה של חופש אופטימלי עם חיבור מקסימלי לטבע, בנוחות כמעט כמו של בית. מצד שני 24/7 בחלל די קטן, כל המשפחה ביחד, בחום של אוגוסט? שתהיו בריאים. טיול קרוואנים בארץ הוא לא דבר נפוץ במיוחד, ולא בכדי. המדינה קטנה מדי והבית בסופו של דבר במרחק שעה וחצי-שעתיים במרבית המקרים. ואם כבר יוצאים לנופש אחרי שעבדנו כל כך קשה ועוד בחום הזה, לא נלך על חופשת "בטן גב"? אם מוסיפים לכך את הפחד שיש לרבים מפני הצורך לתפעל ולתחזק את הקרוואן והעלויות, החלום על מסע מחוף לחוף, חוצה הרים וגבעות נשאר לא פעם במזוודה.

החדשות הטובות הן שהקרוואנים החדשים מאובזרים במקרר, מזגן, מיטות, שירותים ומקלחת ויש אפילו מטבחון ופינת ישיבה קטנה עם שולחן אוכל. יש בהם שטחי אחסון לציוד האישי והם מגיעים יחד עם גנרטור (בתשלום נפרד) ורשת צל גדולה למדי, שאפשר לפרוס במידת הצורך. זה לא מפואר ומפנק כמו שחולמים או רואים בתוכניות הטלוויזיה האמריקאיות על אותם אנשים שעזבו הכל ויצאו לטייל או עברו לגור בקרוואן ב-Tiny House. אבל בכל זאת, הקרוואן מספק קצת נוחות לאווירת הקמפינג בטבע. הבעיה האמיתית מתגלה כשמבינים שבישראל תרבות הטיולים עם קרוואן אינה מפותחת דיה, ולכך יש השלכות רבות על הטיול כולו, מתחילת התכנון שלו ועד סיומו. ישנה בעיה נוספת: הקרוואנים אמנם מגיעים מאירופה, אבל מתוחזקים בסטנדרטים ישראלים ורשימת התקלות הארוכה מתגלה שנייה אחרי שסיימתם לעבור על הצ'ק ליסט בעת קבלת הקרוואן.

הקרוואן
לין לוי

טיול הקרוואנים המשפחתי שלנו נועד לזוג הורים ושני ילדים בני 5 ו-7, משפחה שמנוסה בלינות שטח ועושה חופשות קמפינג בטבע מספר פעמים בשנה. לילדים לינה באוהל אינה דבר חדש והם מחבבים זאת מאוד. מצד ההורים, אנחנו כבר למודי לינות שטח ויודעים לתפעל את מערך האריזה והקיפול ולחיות מספר ימים ללא ברז מים וחשמל. הפעם, בגלל שמדובר על חופשה בשיא הקיץ, רצינו לשדרג קצת את האיכות והנוחות שלנו ולכן הוחלט על טיול בקרוואן.

הרכב הוזמן כבר בסוף יוני, עבור חופשה שתוכננה לתחילת אוגוסט והיה ברור שזה יחסוך את הטרלול שנדרשים לעבור בעבור חופשה בחו"ל עם הילדים (או בלעדיהם). כשמחירי המלונות החלו לטפס לסכומים לא הגיוניים, כבר הסכמנו שזה לא אופי החופשה. למען האמת, רצינו גם לחסוך את הבדיקות והבידודים וגם להיות משוחררים מגזרות התו הירוק או הסגול. בקיצור, קרוואן היה נראה כמו האופציה המושלמת בזמנים שבהם המציאות משתנה מדי שעה וגזרות קורונה חדשות עורבות מעבר לפינה. ידענו שזה לא יהיה יותר מדי מפנק ובסופו של דבר גם לא הרבה יותר זול מחופשה סטנדרטית במלון, וזה משהו שחשוב לקחת בחשבון כשבוחרים לנפוש עם קרוואן.

הבחירה מאיזו חברה לשכור את הקרוואן לא הייתה קלה, כי למרות שאין תרבות טיולי קרוואן בארץ, חברות שמשכירות קרוואנים דווקא יש, ולא מעט. אצל חלקן קיבלנו מענה לא מקצועי, דרישה שנתכתב בוואטסאפ על מנת לקבל פרטים ואנחנו הרגשנו שהסכום שעולה השכרת הנגרר (800-1,000 שקל ללילה) מצריך יחס קצת יותר אישי ושירות קצת יותר מקצועי. וכך הגענו לחברת "נופי מולדת", שממוקמת בכניסה לקיבוץ שדות ים. המענה היה אדיב, מקצועי וסבלני וקיבלנו תשובות למאות השאלות שהיו לנו. החיסרון בסיפור הזה בא לידי ביטוי בדרישה לתשלום מראש של 50% מעלות טיול של חמישה ימים בעת ביצוע ההזמנה, שלא היו מוחזרים לנו במקרה של ביטול. מלבד תשלום על הקרוואן עצמו נדרשנו להוסיף תשלום נוסף עבור סדינים, ביטוח, גז גנרטור וציליה. הכול יחד הסתכם ב-4,655 שקלים עבור ארבעה לילות וחמישה ימים מלאים.

שולחן האוכל בקראוון
לין לוי

חשוב לדעת שכדי לגרור את הקרוואן יש צורך ברכב עם וו גרירה שכוח הגרירה שלו הוא מעל 1,400 קילו, כלומר מעל טון ו-400 קילו, שזה משקל הקרוואן. אם אין לכם רכב כזה, חברות המשכירות את הקרוואנים ישמחו להשכיר לכם בנוסף גם את הרכב המתאים. אז כן, זה לא יותר זול, לא יותר קל וגם לא יותר מפנק מחופשת בטן גב במלון. ולמרות כל הנאמר ולאור התחזיות הקודרות שמבטיחות סגר, החלטנו ללכת על זה כדי לייצר עבור ילדינו זיכרונות טובים.

איפה ישנים?

חדר השינה
לין לוי

בעת הזמנת הנגרר המליצו לנו לסגור כבר עכשיו את מקומות הלינה, שלא נתקע בגלל שתחילת אוגוסט זה השילוב המושלם בין החופש הגדול, החום הבלתי נתפס וגם חופשת "בין הזמנים" של הקהל הדתי שיוצא לטייל גם הוא. השילוב הזה לא רק גורם לקריסת כבישי הארץ אלא גם ממלא עד אפס מקום כל אטרקציית תיירות, כל פיסת טבע וכל מקום שבו אפשר לנפוש ולבלות עם המשפחה. ואכן כך היה. כל החניונים שאליהם התקשרנו בסוף יוני כבר היו מלאים לחלוטין בכל חודש אוגוסט. החלטנו להסתמך על הגורל ולנדוד חופשיים ונטולי הזמנות עם תקווה למציאת פינות חמד חינמיות פנויות.

המציאות הכתה בנו שוק על ירך. בשורה התחתונה למדנו שלפני שמחפשים איפה לישון, כדאי לדעת מה מותר ומה אסור לעשות עם קרוואן בחניית לילה. וכאן הרשימה לא קצרה. אחרי שמשננים אותה בעל פה, לאט לאט מגלים מה בכל זאת כן אפשר לעשות. זהו פרדוקס וכדאי שלהכיר אותו לפני שמחליטים על חופשת קרוואן. לשכור קרוואן מותר, אבל לחנות איפה שמתחשק, אסור. אסור גם לישון בו איפה שרוצים. החוק אומר שמותר להחנות קרוואן אך ורק בחניונים מוסדרים, אחרת מסתכנים בקנס. זו בין השאר גם הסיבה לכך שהחניונים הלא מסודרים שבהם הקרוואנים בכל זאת מתמקמים (כמו למשל על חוף הים בחיפה, מול מתחם מת"מ וב"החוף של הכושי" במכמורת), יש עומס ודחק והקרוואנים חונים בצפיפות שמזכירה שכונות פחונים במומבאי.

החניונים המוסדרים מתחלקים לשני סוגים. חניוני הלילה של קק"ל והחניונים הפרטיים. הרשימה של כל חניוני קק"ל מופיעה באתר של רשות הטבע והגנים, אך הטלפונים אינם מעודכנים באתר ולהתקשר דרכם לא מוביל לעבר המידע המיוחל. התקשרנו לכעשרה חניונים, אך רק בשניים קיבלנו מענה אנושי. בזכות המענה הזה גם גילינו שלא רק מספרי הטלפון באתר אינם מעודכנים, אלא גם המידע בו אינו עדכני. אתרי לינה שפעם היו זמינים עבור קרוואנים, אינם עוד ועל כך למדנו רק בשיחת הטלפון. זאת במקרה שהמזל משחק לידיים ומישהו כן עונה לטלפון. עלות החניה ללילה, בין אם החניון פרטי או לא, נעה בין 200-400 שקלים, תמורתם מקבלים חיבור למים וחשמל וזה הופך את הגנרטור לצלע השלישית (או החמישית במקרה שלנו) מיותרת לחלוטין שתופסת מקום ומדיפה ריח של בנזין. בחברת "נופי מולדת" שבה שכרנו את הקרוואן לא עדכנו אותנו על כך ודמי השכרת גנרטור עלו לנו 600 שקל פלוס מע"מ.

חיבור הקרוואן למים ולחשמל נעשה בקלות. בכל חניון ליד כל עמדה לקרוואן יש שקע וברז, כך שחשוב כעת לוודא שבעת השכירות מקבלים שני אביזרים חשובים. הראשון הוא צינור מים והשני הוא כבל חשמל. שניהם מתחברים בקלות ומבטיחים את הנוחות.

הקראון מבפנים
לין לוי

דבר נוסף שמציעים החניונים המוסדרים הם שירותים ומקלחות שאמורים לחסוך את השימוש בשירותים ומקלחת הצפופים של הקרוואן ואת הצורך בריקון הקסטה. קסטה הוא הכינוי החינני של מכל השירותים שיש לרוקן אחת ליום במקום ייעודי, שהוא סוג של בור שפכים שאמור להיות בכל חניון קרוואנים מוסדר. זהו מכל פלסטיק אטום שנמצא מתחת לאסלה וכדי לרוקן אותו שולפים אותו החוצה מהצד של הקרוואן. רצוי לבצע זאת בלי להתלכלך, כי אז מגלגלים אותו כמו מזוודת טרולי עד לבור הריקון.

אפשר כבר לצאת לדרך?

הקראוון קשור לרכב
לין לוי

תנאי איסוף והחזרת הקרוואן בחברת נופי מולדת היו נוחים מאוד. את האיסוף יכולנו לעשות כבר ב-10:00 בבוקר, שעת פתיחת המשרדים. את ההחזרה הציעו לנו לעשות אפילו ב-22:00, כלומר אחרי שעות פעילות המשרד. התבקשנו רק שהנגרר יוחזר במצב נקי. בעת איסוף הנגרר (תהליך שעורך כשעה) קיבלנו תדרוך מלא על התחזוקה, ההפעלה וכל מה שיש לדעת כדי לעבור את החופשה בשלום משלושה אנשים שונים. כל אחד הדריך על פן אחר של הקרוואן וכולם יחד גרמו לנו להרגיש בטוחים לצאת לדרך. עשינו גם צ'ק ליסט על כל מה שיש בקרוואן. התהליך הזה אמור להשרות רוגע ולהבטיח שהכול תקין בבית החדש, אלא שזה לא באמת עובד ככה. התקלות התחילו בשלב מאוחר יותר, כשהגענו ליעד והתחלנו להשתמש בקרוואן. כך גם גילינו את הדברים שאינם עובדים בקרוואן, כמו למשל הטלוויזיה וחלק משקעי החשמל.

גררנו את הבית החדש אלינו הביתה, העמסנו וסידרנו ואז השארנו את שלושת המזגנים היקרים, את המיטות הנוחות של הבית ואת הפינוקים של המושב שבו אנו גרים (בריכה מהממת, עגלת קפה, שכנים נחמדים ועשרות קילומטרים של פרדסים מסביב) ויצאנו להרפתקה חדשה.

לאן נסענו בסוף בוודאי תשאלו, הרי גילינו שהכול תפוס ומה שלא תפוס אסור? נסענו לחניון פרטי במושב ספסופה. בעלי החניון יצר עימנו קשר בפייסבוק והזמין אותנו לבוא להתארח אצלו תמורת 250 שקל ללילה. החניון התגלה כמגרש ענק שממוקם בשטח חקלאי מחוץ ליישוב, אליו צמודים הלולים. מערכות האוורור הרועשות וצלילי קרקור העופות ליוו את הערב והלילה הראשון של החופשה שלנו וזה לא עניין של מה בכך, גם עבור מי שחי במושב. למרות שהובטחה לנו בריכה פרטית, בפועל היינו צריכים לחלוק אותה עם אורחי הצימרים שבאותו המתחם, ומטעמי צניעות וכשרות זה לא ממש יצא לפועל כי בעל המתחם ביקש שלא ניצור מצב של "מופקרות עבור הנופשים הכשרים".

כאן מתבקש הסבר. בתקופת בין הזמנים הקצרה, השכרת צימרים לציבור הדתי היא משאת נפשו של כל בעל צימר שכמובן מעדיף שהמרבה במחיר ישתמש בפינוק של בריכת האינטקס. אלה שמגיעים עם קרוואן ללילה אחד והרווח מהם צפוי להיות פחות משלוש מאות שקלים, עדיפים פחות ובעל המתחם לא היסס להסביר לנו את המצב בשפה הכי ישירה. אז מה בכל זאת עמד לרשותנו במתחם? מים, חשמל, שירותים, מקלחת, שולחנות פיקניק ופרוז'קטורים. לא ים, לא נוף וגם לא שקט.

הילדים מחוץ לקראוון שלידו יש חבל כביסה
לין לוי

עם כל זאת, הלילה הראשון עבר בשלום. היה מפתיע לגלות שאפילו קריר למדי בלילות אוגוסט בספסופה, שעל הר מירון. מהר מאוד גילינו שלמרות שבארבע פינות הקרוואן יש רגליים תומכות על מנת "ליישר" אותו, כל תנועה אפילו של הילדים במיטה, מרעידה את הרכב כולו. לעתים זה הרגיש לנו כמו מיטת מים או במקרה הפחות טוב כמו סירה בלב ים ויש גלים גבוהים יותר או פחות. המצב קשה בעיקר כששוכבים במיטה. עוד גילינו באותו הלילה שמקרר הקרוואן הוא למעשה מיניבר שדורש חיזוק בדמות צידניות מהבית, שמצידן דורשות מילוי חוזר של קרח. החלק המפנק היו הסדינים הצחורים על המיטות והכריות הנוחות שהזכירו קצת לינה בבית מלון.

ביום למחרת נסענו למקום השני שבו תכננו לישון והזמנו לשם כך מקום. חניון הקרוואנים של חוף בצת, על שפת הים בין נהריה לראש הנקרה. החניון מקסים, הים מעבר לכביש. מולו יש חוף מסודר עם יורטים ממוזגים, מקלחות ושירותים למי שמעוניין בנוחות ולא אכפת לו לצעוד 300 מטר הלוך ואת אותו המרחק בחזור בכל פעם. החניון מגודר ובלילה השערים נסגרים על מנת למנוע פריצות.

כשמתקשרים להזמין את המקום עונה איש המקום שמבקש לשלוח לו וואטסאפ. אחרי זה מדברים עם מישהי אחרת שלוקחת את ההזמנה. כל השאלות והבירורים מרגע ההגעה לחוף נעשים מול שני עובדים אחרים שמתפעלים את המתחם (והם כלל לא אלה שאיתם דיברת או שמולם עשית את ההזמנה וסגרת בקשות ועניינים). בקיצור, תסתדרו, אתם הרי ישראלים.

המתחם מחולק לשניים: חלק אחד מיועד לחניית קרוואנים מבחוץ, ובחלק השני חונים קרוואנים ששייכים למתחם ומושכרים כמו חדרים במלון. אפשר להגיע עם הרכב הפרטי ולא לגרור איתכם את הקרוואן כל הדרך עד החוף. במקרה כזה משכירי הקרוואנים הפנימיים מקבלים כיור חיצוני ומנגל של המקום, צ'ופרים אמיתיים לעומת מה שמקבלים אלה שמגיעים עם קרוואן משלהם.

פנים הקראוון
לין לוי

בחניון בצת בילינו את שלושת הלילות הבאים. היה לנו נעים ונוח למרות עומס החום הקיצוני והשכנים הרועשים שנחתו על הראש בלילה האחרון, עם רמקול ענק, זאת על אף שבחוזה של החניון מופיע כבר בסעיף הראשון איסור השמעת מוזיקה במתחם.

ומה לגבי הקרוואן שלנו? הדברים התקלקלו. כשאני אומרת דברים הכוונה היא לשניים הכי חשובים: המערכת שדואגת להדיח את המים בשירותים והצינור שדואג להעביר את המים החמים במקלחת. החברה הייתה זמינה לפתרון בעיות. אחרי חמש שיחות ושעתיים שבמהלכן זחלנו מתחת לקרוואן ובהנחיית עובד החברה ניסינו לפתור בעצמנו את התקלה, הם שלחו טכנאי. למחרת הוא נאלץ להגיע שוב, הפעם בגלל פיצוץ בצנרת הקרוואן.

לא נתנו לכל זה להפריע לנו וגם הסביבה השתנתה סביבנו בכל יום. שכנים עזבו ושכנים חדשים הגיעו וזה הוסיף דינמיות נעימה לאווירת החופש. הקרבה לים הייתה חיונית מאוד והקרוואן סיפק מפלט ממוזג, גם אם לא מספיק, מהחום הכבד. המיטות הנוחות ושני הכיורים הפכו את השהייה בקרוואן לנעימה. יום אחד אפילו בישלנו במטבח הקרוואן על הכריים. בזכות שתי הצידניות שהבאנו מהבית הצלנו את מצב המזון. בלעדיהן, אין ספק שהיינו בבעיה גדולה עם האוכל.

המלצות חשובות שישדרגו לכם את החופשה:

לקחת תמיד את הקרוואן הגדול יותר. אנחנו היינו ארבע נפשות בקרוואן שמיועד ל-7-8 ובקושי הסתדרנו עם הגודל. אם הוא היה קטן יותר, היינו סובלים ממש.

מיטות קומותיים לילדים הן קטנות למדי וצפופות מאוד. אם יש לכם ילדים שסובלים מקלסטרופוביה יהיה להם קשה לישון בהן. ילדים גדולים יותר, בגיל ההתבגרות למשל, לא יסתדרו עם הגודל.

יש שפע של מקומות אחסון בקרוואן ולכן כדאי אחרי שמקבלים אותו להגיע איתו הביתה (בעיקר אם הוא בכיוון החופשה), על מנת להעמיס את הציוד שתצטרכו הישר מתוך הבית. זה חוסך את הנסיעה עם רכב מלא עד אפס מקום.

השכרת גנרטור במקרה שלנו התבררה כמיותרת, מפני שהוא מיועד רק למקרים שבהם חונים במקומות ללא חיבור לחשמל. כיוון שהמקומות האלה אסורים לחניית לילה, אי אפשר באמת להחנות בהם ולכן אין צורך בגנרטור שעולה כמעט 600 שקל לפני מע"מ, לארבעה לילות.

מטלית רצפה הוא הדבר הכי חשוב בקרוואן. המקום קטן, המעבר צר והלכלוך רב, בעיקר ליד חוף ים, לכן כדאי לסדר ולנקות כל הזמן אחרת קל מאוד להגיע למצב של כאוס.

לא חשבנו אי פעם שנמליץ על דבר כזה בעת יציאה לחופשה, אבל אם יש לכם בבית מברגה חשמלית, הביאו אותה עמכם. בעת השכרת הנגרר מקבלים מנואלה בעזרתה מורידים את ארבעת המגבהים (מה שנקרא ג'ק) שמאזנים את הקרוואן על הקרקע. בעבודה ידנית זה פחות נוח ולוקח הרבה יותר זמן. המברגה מקצרת את זה לחמש דקות.

המלצה אחרונה אבל הכי חשובה. אם אינכם רגילים לנפוש בקמפינג, אם אתם לא הרפתקנים, בעלי יכולת אלתור ומסתדרים עם מה שיש, עדיף לוותר מראש על התענוג. קרוואן לא מחליף מלון, לא מספק את הנוחות של צימר ודורש התעסקות תמידית ולכן אפשר לשכוח מחופשת בטן גב עם הנגרר.

באשר לחברת ההשכרה, למרות שעזרו לנו ושלחו טכנאי כדי לפתור את הבעיות, בסיום השכירות הם התנערו מכל אחראיות על התקלות שקרו לטעמנו בגלל תחזוקה לקויה של הנגרר. אין טעם להתווכח, פשוט קחו בחשבון שחלק מהדברים לא יעבדו. אין כאן כוונה להציג את הכל בשחור ולבן, חלילה. רק המלצה להיות מוכנים. בישראל כמו בישראל הרבה דברים לא עובדים, מתקלקלים מהר, לא עומדים בעומסי החום ולא מסודרים היטב לפני שמגיע הלקוח. הזו המציאות והתחושה היא שצריך להגיד תודה על מה שמקבלים בלא מעט כסף.

צינורות המים והביוב יכולים להיקרע, להתפוצץ או להיסתם למרות הצ'ק ליסט. השכנים יכולים להיות אנשים שאוהבים מאוד מוזיקה בעוצמה גבוהה ואף אחד לא מבטיח שזו תהיה מוזיקה שאתם אוהבים לשמוע. היו לנו גם שכנים עם כלבים למרות שלחניונים המוסדרים אסור להגיע עם בעלי החיים. במילים אחרות, אם אתם לא סתגלתנים, עדיף שלא תבחרו בסוג כזה של חופש.

ולסיכום האופטימי:

האם החוויה תיזכר לטובה? בטח. האם נעשה את זה שוב? ברור. קרוואן מאפשר ליהנות מבחוץ, מנתק אותך מהטלוויזיה (בכל מובן), מהחדשות, מהקניות ומרחיק מהבילויים הגשמיים בקניונים, בבתי בקולנוע ובמסעדות. בשורה התחתונה, קרוואן, במידה שיעבוד, מאפשר ליהנות מחופשה על הים במחיר סביר יחסית לאוגוסט ולהרכב הנופשים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות