טיולי ג'יפונים למעיינות בהרי ירושלים דווקא באמצע השבוע

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טיולי ג'יפונים למעיינות בהרי ירושלים דווקא באמצע השבוע

לכתבה
אל תתבלבלו מהמים באמצע הקיץ. חציית נחל שורק גדי זוסמן

לא חייבים 4X4 כדי לטייל בשטח: מסלול לג'יפונים ורכבי פנאי באזור הרי ירושלים, שנע בחלקו בצל אורנים ומבקר בשלושה מעיינות מלבבים. המסלול מתאים במיוחד לאמצע השבוע ונהדר בימות הקיץ

25תגובות

רכב מתאים: ג'יפונים ורכבי פנאי 4X2, כל רכב 4X4

דרגת קושי: קלה – למעט הטיפוס מעין לימון לצובה (ניתן לקצר לעין ראפה).

נקודת התחלה: כניסה ליער הקדושים, מכביש 395, סמוך לצומת אשתאול. כוונו בווייז: https://waze.com/ul/hsv8uub88p

נקודת סיום: כביש 386, סמוך למפגש נחל רפאים ונחל שורק

ציוד מומלץ: בגד ים, מגבת

לניווט באפליקציה off-road: https://off-road.io/track/6032266866720768

לא חייבים 4x4. טיפים לנהיגת שטח בג'יפונים

כבר בתחילת המסלול מתפוגגת המולת הכביש אל דרך עפר בהירה המטיילת בין עצי אורן צפופים וגבוהים. המכונית מקפצת בין כתם שמש לכתם צל, ומסביב, גם בשיא הקיץ, ירוק. מי שיעז לכבות את המזגן ולפתוח חלון לא יעלה באש.

טיולי ג'יפונים מעיינות בהרי ירושלים
יואב קווה

מסלול הטיול נע לאורך נחל כסלון ויער הקדושים, מטפס לכסלא, גולש חזרה לכסלון, מעפיל לצובה וגולש לנחל שורק. בדרך שלושה מעיינות שמזמינים טבילה: עינות בוקר, עין לימון, עין טייסים.

גדי זוסמן

מצומת אשתאול לכביש 395 ומשם שמאלה לשטח – זו נקודת ההתחלה של המסלול, בסמוך ליקב פלם. דרך עפר נוחה וחולפים בסמוך ליקב שנוסד בשנת 1998 על ידי גולן, גלעד וקמי פלם. אפשרלשלב במהלך הטיול ביקור ביקב, הפתוח לביקורים בתיאום מראש 054-2113324.

טיולי ג'יפונים מעיינות בהרי ירושלים
יאיר קוה

סימון שבילים אדום מוביל אותנו לתוככי יער הקדושים: שישה מיליון עצים שניטעו לזכר היהודים שנספו בשואה. חולפים בשער בני ברית ובהמשך, מימין, מערת בני ברית. המערה נוצרה כתוצאה מהמסה טבעית, שהורחבה והוכשרה לשמש מקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. עקב השחתה ולכלוך, החליטו בקק"ל לנעול את המקום בסורגים.

עין לימון
דינה פיימן אריאל

ערוץ נחל כסלון, שמקביל אלינו, זורם רק בימי גשם סוחף. נחל כסלון הוא מהגדולים בהרי ירושלים. ראשו בהר אדר. כעבור 20 קילומטרים, לא רחוק ממושב אשתאול, הוא יורד ומתחבר אל נחל שורק.

כניסה ליער הקדושים
יער הקדושים
יואב קווה

אחרי המערה, בצומת, פונים ימינה (דרומה) עם סימון השבילים הכחול. דרך סלולה ומפותלת לוקחת אותנו גבוה מעל הוואדי. ממשיכים בנסיעה מזרחה עד סמוך למפגש עם כביש 395. בנקודה הזאת אנחנו פונים שמאלה, מזרחה, לכיוון עינות בוקר.

תצפית על נחל כסלון
יאיר קוה

הירידה למעיין היא ברגל. האיתור שלו מעט מורכב. יש לרדת כ-200 מטרים (זהירות, הירידה תלולה) ואז לפנות שמאלה בצמוד לקיר סלע גדול. במקום שתי בריכות. אחת ריקה, שנייה מלאה, משופצת וראויה לטבילה.

חוזרים לרכב וממשיכים עם הסימון הכחול מזרחה ועד למפגש עם סימון ירוק.
פונים שמאלה לכיוון צפון מערב. נפרדים מסימון שביל ישראל. שימו לב: דרך עפר מלאה באבנים קטנות – סכנת פנצ'רים. ממשיכים עם הסימון (סימון שבילים) ירוק עד חציית הכסלון ומשם מזרחה, שוב עם הסימון האדום ועד לעין לימון, בערבית עין אל עומור. חונים ומטפסים כמה מטרים ברגל. מומלץ להיכנס למערת הנביעה עצמה (המקום הכי קריר שמצאנו לימים אלה). אמיצים (וקטני גוף) יכולים לזחול בנקבה ועד לבריכה. עומק המים כמטר.

עינות בוקר
יאיר קוה

מעין לימון אנחנו כמעט מתחברים לכפר עין ראפה. מי שהספיק לו ומעוניין בארוחה טובה, לא רק חומוס – זה המקום (ע"ע רשטא ומאג'דה). כנ"ל, מי שלא מעוניין לטפס את העלייה לצובה - החלק האתגרי יחסית במסלול – מוזמן לפרוש כאן.

המשך מסלול:
בצומת עוזבים את הסימון האדום ופונים ימינה, דרומה, בעלייה. יש להיצמד לצד שמעניק אחיזה טובה יותר לצמיגים. לרכב 4X4 לא צריכה להיות שום בעיה. ברכב 4X2 רצוי לשמור על רצף של תנועה. בתום העלייה מתחברים לכביש, סמוך לכניסה לקיבוץ צובה. ממשיכים כמה מטרים על הכביש ופונים ימינה, סימון ירוק ושילוט – עין טייסים.

דרך עפר נוחה מובילה עד לרחבת החניה שמתחת לעין טייסים. מכאן ברגל לאורך כ-300 מטרים בינות לבוסתני פרי, טרסות חקלאיות ועץ אגוז גבוה שהעניק למעיין את שמו הערבי – עין אל ג'וזה (מעיין האגוז). השם העברי "עין טייסים" נגזר מהר טייסים, שבראשו אנדרטה לחללי חיל האוויר.

המעיין מפכה מתוך ניקבה בעלת שני פתחים, זורם לתוך בריכה מסותתת בעומק של 1.5 מטר, ומשם למערכת תעלות השקיה. מחוץ לניקבה, בין העצים, אפשר לערוך פיקניק קטן.

בחזרה לרכבים. ממשיכים עם הסימון הירוק ועד לחציית נחל שורק. המים הם מי ביוב מטוהרים באיכות טובה וההוכחה לכך היא הצמחייה שחזרה לשגשג לאורך הנחל. החציה עצמה מתבצעת על גבי משטח בטון ואינה בעייתית, גם לרכב נמוך יחסית. אחרי החציה מתחברים לכביש 386 ולסוף המסלול.

חציית נחל שורק
גדי זוסמן
עין טייסים
אליהו הרשקוביץ

___

השתתף בתכנון ובבדיקת המסלול: יאיר קוה.