בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איבדו את הצפון: החברה להגנת הטבע מבטלת את הקטע הראשון בשביל ישראל

26 שנה לאחר שנחנך שביל ישראל - הקטע הצפוני שלו, בין קיבוץ דן לתל חי, מבוטל לחלוטין. לדברי החברה להגנת הטבע: התוואי אינו בטוח מספיק

94תגובות
האריה השואג בתל חי
גיל אליהו

האריה בתל חי פוער את פיו בתדהמה. אחד הסמלים הגדולים ביותר של מפת הטיולים בישראל עומד להשתנות. כל מי שצעד לאורכו של שביל ישראל יודע שהנקודה הצפונית ביותר בנתיב השביל היא בית אוסישקין בקיבוץ דן. עבור אלפים זו היתה נקודת היציאה החגיגית למסע. אחרים, שהתחילו לצעוד באילת, סיימו במקום היפה הזה את המסלול המפרך.

החברה להגנת הטבע הודיעה היום (חמישי) על שינוי משמעותי במסגרתו, 26 שנה לאחר שנחנך שביל ישראל - הקטע הצפוני בשביל, בין קיבוץ דן לתל חי שאורכו 13.3 קילומטר, מבוטל לחלוטין והשביל יתחיל או יסתיים מעתה, בתל חי.

על פי ההסבר של החברה להגנת הטבע השינוי בתוואי שביל ישראל נעשה מתוך דאגה לבטיחות המטיילים, לאור הסיכון שבהליכה לאורך כבישים ולאחר שנעשו ניסיונות רבים למצוא תוואי חלופי, אך ללא הצלחה.

קטע השביל שמבוטל נחשב, מלבד הסמליות שלו כקצה השביל, קטע יפה במיוחד. הוא כולל מקווי מים, בריכות ומפלים יפים לאורך נחל שניר (חצבני) ומעיינות כעין ברוך, עין שניר ואחרים. 

תוואי השביל שבוטל
עומרי סלנר / החברה להגנת הטבע

איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע הסביר: "הוועדה לסימון שבילים, שליד החברה להגנת הטבע, עוסקת לאורך השנים, במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש. שביל ישראל, סומן כאשר נפח הטיילות והתנועה, היו נמוכים. במקרה של הקטע הזה, כבר כמה שנים, שנעשים ניסיונות למצוא חלופה בטיחותית לתוואי הנוכחי, בין כפר גלעדי, לגשר החצבני, קטע שבו השביל עובר לאורך כבישים ללא שוליים. לצערנו, על אף המאמצים, לא נמצא תוואי חלופי בטוח מספיק, עבור המטיילים וההולכים בשביל. במקביל, מספר התלונות שאנחנו מקבלים ממטיילים ומתושבי האזור, עולה בהתמדה, והוא מבטא את העלייה בסיכון, לנוכח העלייה בנפח התנועה על הכבישים באזור.

"לקראת פתיחת עונת הטיולים, בתחילת ספטמבר, הצבנו בשטח שילוט ונמחק את הסימון של תוואי הקטע שיבוטל. ובכל מקרה, אנחנו פונים אל המטיילים בשביל ישראל ומבקשים – למען הבטיחות שלכם, אל תלכו יותר בקטע שבין בית אוסישקין, לתל חי, תתחילו את הטיול בתל חי, באופן בטוח, רגוע ושקט. בטיחות הטיול, היא תמיד במקום הראשון".

השלט המודיע על ביטול החלק הראשון של שביל ישראל
עומרי סלנר / החברה להגנת הטבע

משמעות דבריו של בן דב ברורה – בעלי הקרקעות, החקלאים, רשות הטבע וגופים אחרים לא יצאו מגדרם כדי לאפשר את מעבר השביל בתחומם ולכן נאלצו מסמני השביל לקצר את הנתיב כדי לא לסכן את המטיילים שצעדו עד עכשיו קטע ארוך לצד כביש ראשי וסואן.

שניים ליד השלט המודיע על ביטול השביל
עומרי סלנר / החברה להגנת הטבע

שביל ישראל, שנחנך בשנת 1995, הוא יוזמה של החברה להגנת הטבע, ליצירת שביל הליכה רגלי, לאורך מדינת ישראל. אורכו של השביל כיום, הוא כ-– 1070 קילומטר. לאחר ביטול הקטע הראשון אורך השביל 1057 קילומטר. והוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, במרכז הארץ, בפאתי ירושלים, בנגב, בערבה והוא מסתיים בבית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע. השביל מסומן בשלושה צבעים, במדורג – לבן, כחול וכתום ועל סימון השביל ותחזוקתו, אחראי צוות סימון שבילים, מטעם החברה להגנת הטבע.

תוואי השביל שבוטל. מטייל הולך על שפת הכביש
החברה להגנת הטבע

במהלך השנים נהפך השביל לסמל ישראלי משמעותי, בייחוד בתחום הטיילות. בספרה על שביל ישראל כתבה פרופ' תמר הרמן: "שביל ישראל הוא כיום 'מקום' במובן העמוק ביותר, וההליכה בו היא מופע עשיר ועתיר משמעויות פוליטיות, חברתיות, כלכליות ותרבותיות. לפיכך פיצוח הקוד של השביל עשוי לתרום רבות להבנת הישראליות העכשווית, המקיימת יחסי אהבה-שנאה סימביוטיים עם הישראליות הישנה, המדומינת בחלקה הגדול." בהמשך לדברים אלה אפשר להרהר היום במשמעות השינוי ובמעבר של הנקודה הצפונית ביותר על השביל מקיבוץ דן לתל חי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו