חודש וחצי אחרי: טיול בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חודש וחצי אחרי: טיול בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים

לכתבה
בעוצמת שריפה בינונית ומטה האורנים "משתזפים" ולא מתפחמים יואב קווה

מזעזע ומהפנט, מונוכרומטי ופוטוגני. היער השרוף בהרי ירושלים הפך מוקד עלייה לרגל לצלמים וחובבי טבע. לפניכם הצעה למסלול טיול בשטח החרוך – כל מכונית תתאים למשימה

10תגובות

אזור: הרי ירושלים
רכב מתאים: כל מכונית
דרגת קושי: קלה
אורך מסלול: 18 ק''מ
משך טיול: כשלוש שעות

יואב קווה

שכבה עבה של אפר מרפדת את הקרקע. פה ושם פעורים באדמה בורות. זה מה שנשאר מעצי זית ואלון שנשרפו כליל פנימה לתוך האדמה ועד לעומק השורשים. אורנים, מתברר, נשרפים בסגנון אחר – הגזע מתפחם ונשאר עומד על תילו.
קולם של הצרצרים נדם והציפורים הסתלקו. שקט שורר סביב. באוויר ריח של אפר, כאילו התחוללה השריפה רק אתמול ולא לפני יותר מחודש.

בין הגזעים השרופים מתהלכים מטיילים. משתאים, מצלמים, נוגעים בסלעים שהתבקעו מרוב חום. היער השרוף הפך אטרקציה. הנוף המונוכרומטי קשה אבל מהפנט, ממגנט ומאוד פוטוגני.

כך יצאנו גם אנחנו למסלול בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים ואותו נביא הפעם. המסלול עובר בדרכים סלולות ובדרכי עפר. כל רכב מתאים למשימה ולא חייבים 4X4. נקודת ההתחלה של הטיול היא בכביש 395 בפניה ליער הקדושים וליקב פלם. נסיעה עם Waze אל רחוב ללא שם: https://waze.com/ul/hsv8uub82t

יואב קווה

אנחנו על כביש אספלט שחולף לצד היקב ומתחבר כעבור כ-400 מטרים לדרך עם סימון שבילים אדום. השילוט מורה "דרך נחל כסלון". חוצים את הערוץ בגשר אירי ומגיעים לצומת טי. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, מזרחה, לאורך הוואדי.

יער הקדושים – 6 מיליון עצים שנטעו בתחילת שנות ה-50 לזכר קורבנות השואה. ברושים, אורנים ואיקליפטוסים. החלק הזה של היער ירוק ואין רמז לבאות. ב-1.0 קילומטר חולפים על פני מתקן של מקורות "אשתאול 5". כעבור 300 מטרים – שער בני ברית, לכבוד ארגון בני ברית שמימן את הנטיעות. אחרי 300 מטרים נוספים מימין, מערת בני ברית ומספר שולחנות פיקניק. המערה היא טבעית, קרסטית וסגורה בסורגים עקב ניסיונות ונדליזם. ממשיכים לנסוע כקילומטר וחצי וב-2.8 ק"מ, מגיעים למזלג, בו פונים ימינה, עם דרך הנוף הדרומית. הכביש מטפס והנוף נפתח צפונה לעבר קו הרכס של שורש – בית מאיר.

יואב קווה

ממשיכים בנסיעה וב-4.0 ק"מ לספירה זה מתחיל. בבת אחת המדרון שמנגד משחיר. בהמשך הדרך גם המדרון בצד שלנו נעשה שרוף. הצבע נעלם מהנוף. כמו אחרי מלחמה. כמו אחרי הפצצה כבדה.

ממשיכים לנוע לאורך דרך הנוף. ב-5.3 ק"מ מתחברים לכביש 395 ומאפסים. צריך לפנות שמאלה אבל קו ההפרדה הוא רצוף ולכן לוקחים ימינה עד לנקודה הראשונה בה ניתן לבצע פניית פרסה.

יואב קווה

מטפסים בכביש לעבר מושב רמת רזיאל. האש דילגה כאן מעל הכביש והיכתה במספר מבנים, כמעט הגיעה לבתים עצמם. תושבי רמת רזיאל פונו מהבתים ביום הראשון של השריפה, 15 באוגוסט 2021. הרוחות נשבו בעוצמה והאש התפשטה במהירות של קילומטר שלם בכל רבע שעה. באותו ערב דווח שלא נשקפת סכנה ליישובים, אולם למחרת התפשטה האש למוקדים חדשים.

ב-2.6 ק"מ חולפים על פני הכניסה לרמת רזיאל ממשיכים עם הכביש להר טייסים. השריפה השתוללה פה בעוצמה גדולה יותר. זה קרה דווקא עקב העובדה שהיער על ההר הוא מעורב: אורנים קק"ליים סטנדרטיים לצד חורש ים תיכוני – בעיקר אלות ואלונים. העירוב הזה של שיחים-עצים נמוכים ועצים גבוהים מאפשר לאש לבעור בעוצמה בגבהים שונים.

ממשיכים לנסוע לכיוון מגרש החניה של אנדרטת חללי חיל האוויר ומכאן הולכים קצת ברגל. מסביב, שורות ארוכות של טרסות עתיקות שהיו קבורות במשך שנים ארוכות בתוך סבך הצמחייה ולפתע נחשפו. שבילים בהירים של תנועת בעלי חיים שחוצים את השטח האפור-שחור – גם הם היו מוסתרים עד לא מזמן בצמחייה. עצי אורן שרופים – חלקם מפוחמים לחלוטין, חלקם עם גזע שרוף וצמרת ירוקה (לא, אין לעץ סיכוי להתאושש מזה) וחלקם ג'ינג'ים – מתברר שבעוצמת שריפה בינונית ומטה האורנים "משתזפים" ולא מתפחמים. גם זה לא יציל אותם מכליה. אלא שבמותם מצווים האורנים חיים. האיצטרובלים מתפוצצים בחום – כמו רימוני יד – עפים למרחקים ומפיצים את הזרעים לכל עבר. האורנים הם המרוויחים הגדולים של השריפות. אחרי כל שריפה כזאת הם מתפשטים עוד יותר.

יואב קווה

בקק"ל כבר לא מוכנים להישבע אמונים לאורנים ומתכוונים אפילו לדלל אותם בצורה אקטיבית, כדי לאפשר למינים אחרים להתפתח. זיתים, אלונים וחרובים דליקים פחות בהשוואה לאורנים וגם נשרפים לאט יותר. עוצמת האש מושפעת לא רק מהרכב הצמחייה אלא גם מהטופוגרפיה. ככל שהמדרון תלול יותר כך מתחזקת האש. זה עניין של רוח, מסבירים בקק"ל, במדרון תלול נוצרת רוח חזקה יותר. מעל סף מסוים נוצרת סופת אש – האש שואבת את כל החמצן, נוצר ואקום ורוח חזקה שסוחפת פנימה לתוך הגיהינום הזה כל מה שזז מסביב. למרבה המזל לא היו אבידות בנפש בשריפה הזאת.

נמלים חזרו כבר לעמול במרץ בשטחים השרופים. אפשר גם להיתקל בערימות גללים קטנים של צבאים שכנראה בודקים אפשרות לחזור הביתה.

מהר טייסים, דרך איתנים, ממשיכים בכביש 395 לקיבוץ צובה. מול הכניסה לקיבוץ מאפסים את מד המרחק וכעבור 100 מטרים במורד הכביש מאותתים ימינה לכיוון עין טייסים ונחל שורק. יש שילוט וגם סימון שבילים ירוק. ההתחלה ירוקה, ההמשך (כעבור כ-600 מטר) שחור-אפור. ב-2.9 ק"מ אפשר לעצור בצד וללכת ברגל לעין טייסים. באורח פלא הסביבה הקרובה לבריכת המעיין כמעט ולא נפגעה. הנה לפתע פיסת חיים באמצע התופת. אפשר לשכשך רגליים בבריכה ואפשר לפרוס מחצלת קטנה בצד ולערוך פיקניק נחמד.

יואב קווה

אחרי עין טייסים אפשר להמשיך במורד דרך הנוף עד לחציה של נחל שורק ולחיבור עם כביש 386 (עין כרם – בר גיורא) או לחזור לאחור לקיבוץ צובה וכביש 395. סוף מסלול.