מיער חרובית ועד תל צפית: טיול רכוב בעקבות עצי החרוב

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיער חרובית ועד תל צפית: טיול רכוב בעקבות עצי החרוב

לכתבה
לא חייבים 4X4. יער חרובית יאיר קוה

יש כאלה שאוהבים אותם, ממש מתים עליהם ויש כאלה שלא ייגעו בהם במקל. עונת החרובים מתחילה עכשיו והמסלול שלפניכם ייקח אתכם לכמה עצים מצוינים – גם אם אתם לא חמושים ברכב 4X4

10תגובות

אזור: השפלה

רכב מתאים: רכב פנאי 4X2, כל רכב 4X4

דרגת קושי: קלה 

אורך מסלול: 18 קילומטרים

משך טיול: כ-4 שעות

עונה מתאימה: כל השנה

שטחי אש: המסלול אינו עובר בשטחי אש. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

כיסוי סלולרי: מתל צפית ועד הכביש – ללא כיסוי מלא

ציוד מומלץ: נעליים נוחות להליכה

נקודות מומלצות להפסקה:

פארק הלוחם - נמצא בתחילת המסלול ביער חרובית

מצפור יהונתן ביער חרובית

תל צפית

תל צפית
יאיר קוה

אוהבים חרובים? עכשיו העונה ויער חרובית הוא נקודת התחלה טובה לליקוט.

המסלול שלנו מתחיל בכניסה ליער חרובית על כביש 386. לחצו כאן לניווט בווייז.
נוהגים לאורך הסימון האדום וחולפים בשדרה יפה של חרובים (אפשר להתחיל בהצטיידות, רק שימו לב שהחרובים אותם אספתם הם שחומים, בשלים ודשנים).

ממשיכים עם הסימון האדום שמקיף את שולי היער ממזרח. 1.3 קילומטר מנקודת ההתחלה – הדרך עלולה להיות בוצית בחורף.

יער חרובית
יאיר קוה

הלאה דרומה לאורך יער חרובית שניטע על ידי קק"ל ומשתרע על פני שטח של 8,000 דונם. השם ניתן לו בעקבות עצי החרוב. זהו זמן טוב לעצור ולספר מעט אודות החרוב.

יער חרובית
יאיר קוה

ארבעה דברים שכדאי לדעת על חרובים:

1. מבשילים (בריאים וטעימים) לקראת סוף הקיץ.
2. החרוב שייך למשפחת הקטניות והוא קרוב רחוק של האפונה (כן, תרמילים).
3. בעבר, טרם היו מאזניים מדויקים, שימשו זרעי החרוב כיחידות למשקל יהלומים (קרט = זרע חרוב. הזרעים דומים בגודל אם כי לא זהים).
4. מקור השם חרוב במלה "חרבה" , כלומר יבשה – כיוון שתכולת המים בפרי החרוב נמוכה במיוחד. הסבר אחר – השם בעקבות צורת הפרי שמזכירה חרב.

עץ  חרובים
עופר וקנין

הדרך חולפת בסמוך לתחנת כוח דליה וצפית. "צפית" היא של חברת חשמל. "דליה" היא בבעלות פרטית ומופעלת בגז טבעי. הספק מירבי 900 מגה ואט. זו אחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות ביותר בארץ והיא מספקת קרוב ל-6% מתצרוכת החשמל בישראל.

חוצים את נחל האלה ואת נחל צפיתה. משמאל (מזרח) נשקף כבר תל צפית. הדרך לוקחת אותנו למרגלות התל מדרום ומכאן – קטע הלוך חזור. הוא עשוי להיות מעט מאתגר לכלי רכב רכים – אפשר לחנות בצד לצעוד ברגל. כדאי לדעת, הטיפוס לראש התל עצמו הוא בכל מקרה רגלי ומומלץ ביותר. לא להתעצל.

תל צפית

תל צפית
יאיר קוה

תל צפית הוא אחד התלים הבולטים והגדולים בארץ והוא מתנשא לגובה של 213 מטר מעל פני הים. על ראש התל שכן עד מלחמת העצמאות הכפר תל א-צאפי ("התל בוהק"). למה בהיר ולבן? כנראה בגלל מחשופי הקירטון - החלקים הגלויים של הסלע הבהיר - שנשקפים למרחוק. הכפר ישב על שרידים של מבצר צלבני בשם בלאנש גארד ("המשמר הלבן"). זאת הסיבה שהיו חוקרים שניסו לזהות במקום זה את העיר המקראית לבנה. חוקרים אחרים סוברים שכאן עמדה העיר המקראית מקדה או גת פלישתים. בחפירות שנערכו במקום נמצאו שרידי מקדש מתקופת הברונזה וכלי חרס פלישתיים רבים, טביעות חותם מתקופת בית ראשון ועוד.

תל צפית
יאיר קוה
חניון למרגלות תל צפית
יאיר קוה

אחרי הביקור בתל צפית ממשיכים בנהיגה מזרחה. סימון שבילים שחור, מקביל בחלקו לערוץ נחל לוזית. מכאן ממשיכים עד סמוך למושב לוזית עצמו, כביש  353 וסוף המסלול.

רוצים להאריך את הטיול? אפשר להמשיך מכאן לפארק בריטניה, מצפור משואה ולמסלול לאורך רמת אבישור.

להפעלת ניווט באפליקציה אופרוד: https://off-road.io/track/5716834586722304

השתתף בתכנון ובבדיקת המסלול: יאיר קווה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות