בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","type":"htzMobileApp","items":[]}

בשלוש השנים הבאות גם אלוהים יעבוד אצל נוחי דנקנר

רגע לפני שנכנס לכלא, עשה הטייקון לשעבר שקר בנפשו כשדיבר על "ביטחונו במערכת המשפט". דבריו המנוסחים היטב הם של אדם שכבר החל (בעזרת השם) במסע חזרה אל הציבוריות הישראלית

73תגובות
 דנקנר בכניסה לכלא מעשיהו, הבוקר
עופר וקנין

"בוקר טוב. בוקר טוב לכולם. המעמד כאן הוא יום קשה לי ולמשפחתי. נלחמתי על חפותי. אני מאמין בקדוש ברוך הוא שהכל לטובה. בוטח במערכת הצדק והמשפט ואוהב מאוד את מדינת ישראל". במלים האלה נפרד (לעת עתה) נוחי דנקנר מהציבוריות הישראלית ופסע אל תוך כלא מעשיהו. המעמד - עשרות עיתונאים צובאים על מכונית לבנה ממנה יצא הטייקון לשעבר - שודר בין היתר ב"פאולה וליאון" וקטע דיון שהתנהל באולפן על סיכוני ההשמנה של אחים בכורים. אחריו, כך הובטח לצופים, נלמד להכין ממרח בריא לסנדוויצ'ים של הילדים.

אין ספק שארבעת המשפטים הלקוניים והחזקים בהם בחר דנקנר להיפרד מחרותו נוסחו בקפידה. מי ניסח, נוכל רק לנחש, אבל אני מוכנה להמר שדנקנר, אדם שתמיד ידע להתנסח בתמציתיות וביעילות, עשה זאת בעצמו. מדוע בחר לדבר? שתיקה ברגעים האלה אינה אופציה מתקבלת בהיגיון הציבורי. שתיקתו של מי שבעוד רגע ייעלם מאחורי סורג ובריח מתפרשת בציבוריות כהודאה באשמה, וזה בדיוק מה שדנקנר אינו מעוניין בו. הוא הרי מחזיק בדעה שהוא חף מפשע, בניגוד לעמדת מערכת המשפט המגולמת בפסק הדין החלוט של בית המשפט העליון.

כשנודע לו שהעליון החמיר את עונשו, אמר דנקנר: "אני מופתע ומאוכזב מההחלטה". הפעם אמר "בוטח במערכת הצדק והמשפט", אבל הביטחון הזה אינו פועל לטובתו. אי אפשר לבטוח במערכת שזה עתה הודיעה לך שאתה עבריין בעוד אתה נלחם על חפותך ולשיטתך, הכל בסדר, חברים טובים שיחקו קצת במניות כדי לעזור זה לזה. "בוטח במערכת הצדק" הוא משפט חלול, ריק מתוכן של אדם המתכנן את הקאמבק הציבורי שלו כבר ברגע שהוא מושלך לכלא.

ברור שמבחינת הניראות והנשמעות של דבריו, אסור לנחי דנקנר לומר ברגעים אלה "מערכת המשפט עשתה לי עוול", או למצוא מי שישיר בשבילו "הוא זכאי". אבל הוא הרי מאמין שהוא זכאי, אחרת לא היה "נלחם" של חפותו. כלומר, מאמין שבמקרה שלו המערכת לפחות טעתה טעות איומה שאין בידו לתקן. "בוטח במערכת המשפט", או בניסוח הקלישאי היותר מקובל שלה, "יש לי אמון מלא במערכת המשפט", החביב על בנימין נתניהו בעודו תוקף את המערכת שהגישה כתב אישום נגד שרה נתניהו, היא הצהרה של מי שאינו מאמין במערכת כלל ומבחינה סובייקטיבית – יש לו סיבות טובות לחשוש מהמערכת. במלים פשוטות: גם הצהרה אישית על "ביטחון" במשהו יכולה להיות שקר בנפשו של המצהיר.

נוחי דנקנר נכנס לכלא - דלג

המלים "אוהב מאד את מדינת ישראל" בסוף ההצהרה של דנקנר מצדיקות (שוב) את הקלישאה על פטריוטיזם כמפלטו האחרון של הנבל. בין היתר בשל היעדר כל קשר בין המשפט לבין העבירות בגינן הורשע. דנקנר הרי לא הואשם בשנאת המדינה, חלילה. גם תכליתו של המשפט הזה היא להצטייר לא רק כאיש חף מפשע, אלא כאדם ראוי מאד בציבוריות. הוא מהדהד כמובן למעשי הפילנטרופיות המרובים של דנקנר, שרובם לא הגיעו מכיסו אלא מכספי ציבור של החברות הציבוריות בהן שלט. עד היום, בנהריה, הטיילת היפה על החוף נקראת "טיילת איי.די.בי", ומי שפוסע לאורכה דורך קצת על כספי הפנסיה שלו עצמו. דנקנר מצדו עדיין יכול להתפרש כפטריוט גדול, ענק, בזכות המניפולציות הפילנטרופיות שלו.

המשפט היחיד בהצהרה של דנקנר שלוכד את הדמיון ולא מרפה הוא, "אני מאמין בקדוש ברוך הוא שהכל לטובה". על הדעת עולות תמונות שלו מסתחבק בהילולות "הרנטגן והידיעות על ההתייעצויות שלו עם הרב איפרגן על האפשרות לפתוח מרכולים בשבת, בסופן הוחלט שלא. ייתכן שאמונתו של דנקנר השפיעה איכשהו על החלטותיו עסקיות, אבל מה הקשר בינה לבין העבירות בהן הורשע? האם דנקנר אינו מבין את הגיחוך הצפוי מהצהרות האמונה וההתחזקות של אסירים בישראל? או שהוא מכוון למי שלא יגחכו לעולם: האנשים שעבורם פרופיל ציבורי רב עוצמה (מירי רגב, בנימין נתניהו, יאיר לפיד) כולל בהכרח הצהרה על הקשר בינם לבין האל בגרסתו היהודית העממית.

נוחי דנקנר, הבוקר
ניר קידר

אבל דנקנר מחזיק באמונה נוספת, בעייתית לא פחות: "הכל לטובה". לא כמו בשיר של סטטיק ובן אל, סביר להניח: דנקנר אינטליגנטי ומשכיל מדי. הבה נבחן את מקור אמונתו, כפי שהיא מובאת בגמרא ובעברית. במסכת ברכות דף ס, עמוד ב': "פַּעַם אַחַת הָיָה רַ' עֲקִיבָא מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ. הִגִּיעַ לְמָקוֹם אֶחָד, בִּקֵּשׁ אַכְסַנְיָא וְלֹא נָתְנוּ לוֹ.אָמַר: "כָּל מָה שֶׁעוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַכֹּל לְטוֹבָה".הָלַךְ וְלָן בַּשָּׂדֶה ,וְהָיוּ עִמּוֹ חֲמוֹר וְתַרְנְגֹל וְנֵר.בָּא אַרְיֵה וְאָכַל אֶת הַחֲמוֹר; בָּא חָתוּל וְאָכַל אֶת הַתַּרְנְגֹל; בָּא רוּחַ וְכִבָּה אֶת הנֵר,אָמַר: "כָּל מָה שֶׁעוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַכֹּל לְטוֹבָה".בּוֹ בַּלַּיְלָה בָּאוּ גְּיָסוֹת (פורעי חוק) וְשָׁבוּ אֶת בְּנֵי הָעִיר.אָמַר רַ' עֲקִיבָא: וְלֹא אָמַרְתִּי לָכֶם: "כָּל מָה שֶׁעוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַכֹּל לְטוֹבָה".

כלומר, מי ששופט את דנקנר ושולח אותו לכלא בכלל לא מבין שבבסיס הדברים עומדת תוכנית אלוהית גרנדיוזית להיטיב עימו, להחזיר אותו לזירה הציבורית ולהשיב לו איכשהו את עוצמתו מפעם ועל הדרך לשלוח אש באויביו. בשלוש השנים הבאות, אלוהים ככל הנראה יהיה עסוק מאד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו