בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השותפות במשחק שהכניס מיליארדים הגיעה לסיומה. את המחיר עלול לשלם נשיא פיפ"א

בשל חילוקי דעות בין EA Sports לארגון הכדורגל העולמי, משחק הווידאו פיפ"א מגיע לסיום דרכו בשם הנוכחי. שני הצדדים משדרים שיצאו מחוזקים מסיום שיתוף הפעולה, אבל נראה שדווקא לפיפ"א כארגון יש הרבה יותר מה להפסיד

10תגובות
קיליאן אמבפה על העטיפה של המשחק פיפ"א. מותאים לעונתיות של הכדורגל
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurP

אחרי כמעט שלושה עשורים הגיע לסיומו אחד הקשרים המסחריים המוצלחים ביותר בספורט. חודשים של משא ומתן בין חברת משחקי הווידאו EA Sports ופיפ"א הסתיימו ללא הסכם להארכת השותפות שיצר המשחק פופולרי שהפך לתופעה תרבותית. ההסכם הנוכחי, שאמור היה להסתיים אחרי המונדיאל בקטאר השנה, הוארך עד למונדיאל הנשים בקיץ הבא. ברגע שטורניר הנשים יסתיים, כך אמרה החברה, 150 מיליון שחקני משחק הוידאו פיפ"א ייאלצו להתרגל לשם החדש של הסדרה: EA Sports FC.

המשחק עצמו לא כל כך ישתנה. רוב המועדונים המפורסמים בעולם והכוכבים עדיין יופיעו בו בגלל הסכמי רישיון נפרדים עם הקבוצות והליגות. עם זאת, גביע העולם עצמו ואירועים אחרים שנשלטים על ידי פיפ"א כבר לא ייקחו בו חלק. ובכל זאת, ההמשכיות של המשחק נפגעת בשל מיתוגו מחדש. עבור מיליונים ברחבי העולם, האותיות FIFA לא מייצגות את הכדורגל האמיתי, אלא קיצור בן מילה אחת לסדרת משחקי הוידאו שהפכה לתופעה שהעסיקה את כולם - משחקנים מקצוענים ועד לאוהדי כדורגל מהשורה. אפילו גיימרים שאינם חובבי כדורגל למדו להכיר את הכוכבים ואת הקבוצות באמצעות הדמויות הדיגיטליות שלהם.

השימוש הרחב הזה יצר שותפות מניבה מאוד, גם ל-EA Sports וגם לפיפ"א: המשחק הכניס יותר מעשרים מיליארד דולר בשני העשורים האחרונים. ובכל זאת הכתובת היתה על הקיר במשך חודשים. למרות שהמחלוקת ללא ספק נטועה בחלקה בציפיות פיננסיות שונות - פיפ"א ביקשה לפחות כפול מ-150 מיליון הדולר שהיא מקבלת מדי שנה מ-EA Sports , השותפה המסחרית הגדולה ביותר שלה - מהר מאוד התברר שיש גם ציפיות שונות לגבי מה צריך להיכלל בהסכם החדש.

ג'אני אינפנטינו. עוד צרה תחת הכהונה שלו כנשיא
KAI PFAFFENBACH/רויטרס

מנקודת המבט של פיפ"א, הבקשה לבלעדיות היתה מגבילה את האופציות שלה בעולם הדיגיטלי, בו צומחים משחקים חדשים ופלטפורמות חדשות שמבטיחות אפיקי הכנסות פוטנציאליים חשובים. הארגון כבר הסכים לכמה חוזים למשחקי כדורגל חדשים, כמה מהם מתוכננים לצאת לפני סוף השנה הנוכחית. עם זאת, המשחקים האלה לא יציעו את אותה סימולציית משחק שחובבי EA Sports למדו להכיר. עבור דבר כזה, הצרכנים ייאלצו לחכות ל-2024, בה, לדברי פיפ"א, יושק משחק סימולציה מתחרה. "אני יכול להבטיח לכם שהמשחק האותנטי האמיתי היחידי עם השם פיפ"א יהיה הכי טוב עבור גיימרים ואוהדי כדורגל", אמר ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א. "השם פיפ"א" - בו הוא רמז שהארגון ישתמש עבור משחק משלו - "הוא השם הגלובלי והמקורי היחידי".

ההסכם האחרון בין הצדדים נחתם לפני עשר שנים, אבל השנים שחלפו מאז עמדו לא רק בסימן של שינוי טכנולוגי גדול, אלא גם בשינוי אפילו גדול יותר בפיפ"א עצמה. הארגון כמעט התמוטט אחרי שערוריית שחיתות ב-2015. מאז שאינפנטינו נכנס לתפקידו באותה שנה הוא ניסה - ולעיתים קרובות נכשל - לייצר הכנסות חדשות.

אינפנטינו ניהל שיחות ישירות עם מנכ"ל EA Sports אנדרו ווילסון, אבל כשאפילו הן נכשלו, הצדדים החליטו על פרידה בלתי נמנעת, אומר ווילסון. "זה באמת היה על איך אנחנו יכולים לעשות יותר עבור השחקנים, יותר עבור האוהדים, איך אנחנו יכולים להציע להם יותר דרכים לשחק, איך אנחנו יכולים להביא עוד שותפים למשחק, איך אנחנו יכולים להתרחב מעבר לגבולות המשחק המסורתי", אומר ווילסון, שהיה מהנדס של המשחק כבר לפני שני עשורים.

d - דלג

לפי אנשים שבקיאים במשא ומתן, בנוסף להכפלת עמלת הרישיון שלה, פיפ"א גם דרשה שהיא תוכל לחבר את המותג שלה למוצרים דיגיטליים נוספים, כולל משחקי וידאו אחרים. זה היה צעד אחד יותר מדי עבור EA Sports שעכשיו תצטרך לשכנע את המוני האוהדים שאוהבים את המשחק להתרגל לשם חדש. עבור פיפ"א נפתחה אפשרות לחפש הזדמנויות חדשות. אבל לא יהיה קל לשחזר את המשחק של EA Sports. "אם אתה מסיים מערכת יחסים שהתקיימה מעל 20 שנה, יהיו לכך השלכות", אומר גארת' סתקליף, אנליסט בכיר שמתמחה במשחקי וידאו, "EA תמשיך לנוע הלאה, יש להם את כל הידע הטכנולוגי, ואת היצירתיות שאחראית למשחק כדורגל באמת פנטסטי. ומה יש לפיפ"א? את השם שלה, ומה עוד?".

בהפרדת השם והארגון פיפ"א מהמשחק שלה, EA Sports עומדת בפני אתגר גדול שיבחן את הדומיננטיות שלה בשוק. היא נמצאת במעמד של שליטה כמעט מוחלטת הודות ליותר מ-300 הסכמי רישיון דומים עם ארגונים כמו אופ"א, שמפעילה את ליגת האלופות, הליגות המקומיות ותחרויות אחרות ברחבי העולם. ההסכמים הללו מאפשרים ל-EA Sports להשתמש במשחק שלה בשמות של שחקנים, מועדונים מפורסמים, ליגות ותחרויות אחרות. החברה מיהרה למנף את הקשרים שלה ביום שלישי שעבר. כמה רגעים אחרי שיצאה ההודעה על הפרידה, כמה מהקבוצות הגדולות בעולם – וגם כמה מהקטנות – הבהירו שהן לוקחות את הצד של EA Sports ולא את של פיפ"א.

בעוד פיפ"א מחפשת שותפה חדשה, רבים מהרשיונות ש-EA Sports מחזיקה יגבילו את מה שארגון הגג של הכדורגל העולמי יוכל לעשות. למשל, שתי תחרויות המועדונים הגדולות ביותר - הפרמייר-ליג וליגת האלופות - יהיו זמינות אך ורק לשחקני EA Sports FC.

פיפ"א. לא רק אוהדי כדורגל התמכרו למשחק
Kai Pfaffenbach/רויטרס

"EA Sports היא שותפה ותיקה ומוערכת של הפרמייר-ליג, ואנחנו מצפים להמשך העבודה יחד בעידן החדש", אמר ריצ'ארד מאסטרס, המנכ"ל של הפרמייר-ליג בהצהרה של EA בה היא הודיעה על היפרדותה מפיפ"א. ההצהרה גם כללה תגובות מבכירים באופ"א ובהתאחדות הדרום אמריקאית יחד עם ראשי הליגות הגרמנית והספרדית. כדי להדגיש את ההזדמנות המסחרית, ההצהרה גם כללה תגובה מנייקי. תחת ההסכם הנוכחי שלה עם פיפ"א, EA Sports הוגבלה בפעילות פרסומית בגלל הרגישות של פיפ"א כלפי השותפות המסחריות שלה. כעת, כשהיא חופשייה ממגבלות אלו, ווילסון הבהיר ש-EA Sports תחפש שותפות עם עוד חברות ומותגים ותייצר פוטנציאל למכירות ישירות ללקוח של חולצות של קבוצות לצד מוצרים נוספים.

ההצלחה המסחרית של המשחק פיפ"א נבנתה בעיקר על היכולת של EA להתאים את עצמה לעונתיות של הכדורגל. לעיתים קרובות החברה עשתה יותר מאשר שינויים קוסמטיים עבור הלקוחות שלה - שחקן מוכר בחולצת קבוצתו החדשה, למשל, או מועדון שעולה מליגה נמוכה יותר - כשהיא מציגה מוצר חדש בכל שנה. "אם זה לא מספר אחת, זה בוודאי אחד משלושת מותגי המשחקים הגדולים בכל הזמנים", אומר סתקליף, אנליסט הגיימינג, "והסיבה לכך היא שהם מוציאים אותו כל כך הרבה פעמים. בכל שנה הם משנים את המספר על האריזה, שמים שחקן חדש על העטיפה וזה בסך הכל אותו דבר מתחת לפני השטח".

חלק מהמשא ומתן בין פיפ"א ו-EA עסק בשינויים של העולם הדיגיטלי. מוצרים חדשים יותר ומשחקים כמו "פורטנייט" ו"רובוקס" נתפשים כעולמות דיגיטליים לא פחות מאשר כמשחקים, משהו שפיפ"א היתה מאוד מעוניינת לייצר על ידי הרשאת שמה למוצרים אחרים. EA Sports אמרה לפיפ"א שהיא לא תהיה מוכנה לחלוק את השם שהפך למפורסם בכל העולם בהקשר למשחק הוידאו. "אני הולך לומר 'חכו רגע, אנחנו נבזבז מיליוני דולרים כדי לבנות את זה ואתם אומרים לי ש-Epic Games יכולה פשוט לבוא ולקבל רישיון לשם שאנחנו בנינו, שמנו במרכז והפכנו אותו לשם נרדף למשחקים'"? אמר לניו יורק טיימס פיטר מור, לשעבר ראש חטיבת הספורט של EA, כשפורסמו הידיעות על פרידה אפשרית בין הצדדים.

f - דלג

האסטרטגיה הפיננסית של EA Sports למשחק פיפ"א גם התפתחה לאורך השנים כשהרווחיות צמחה על הגב של יוזמות כמו "חבילות שחקנים" - מוצר שדומה לכרטיסי החלפה בו המשתמשים נדרשים לשלם בתוך המשחק אם הם רוצים לבנות את הסגל הטוב ביותר. חברת אנליטיקה אחת העריכה את שוויו של אחד הפיצ'רים של המשחק – אולטימייט טים – בכ-1.2 מיליארד דולר.

עבור פיפ"א, הפרידה מ-EA והפסד התשלומים השנתיים של הרישיון מייצגים סיכון עבור אינפטינו, שבחודש שעבר הודיע שהוא ירוץ לכהונה שלישית כנשיא. הוא כבר הבטיח ל-211 ההתאחדויות שהוא ישיג להן הכנסות גבוהות יותר. עוד תסבוכת נעוצה בשינויים שהתרחשו במחלקה המסחרית של פיפ"א. קאי מאדטי, שמונה בקול גדול לראש המחלקה בקיץ שעבר, עזב לפני חודש אחרי פחות משנה בתפקיד. הוא היה ראש המחלקה השלישי שעוזב מאז שאינפטינו נבחר לנשיא ב-2016.

לעת עתה, פיפ"א מתמקדת בגביע העולם בקטאר. זה נכון גם ל-EA, כשווילסון מבטיח שהשיחרור האחרון של המשחק FIFA בספטמבר יהיה הגדול ביותר שהיה עד כה. הוא גם הציע עלה של זית כשאמר שהוא מקווה שזה לא יהיה המונדיאל האחרון במשחק של EA והתעקש שעדיין יש פתח לעסקה נפרדת עם פיפ"א. "נשמח להמשיך ולייצג את גביע העולם באמצעות המשחק", הוא אמר.

לכתבה המלאה של טארק פונג'ב בניו יורק טיימס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#