"לא צריך את זה" או "הצלחה גדולה"? המירוץ שאינו מירוץ קורע את פורמולה 1

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לא צריך את זה" או "הצלחה גדולה"? המירוץ שאינו מירוץ קורע את פורמולה 1

לכתבה
ורסטאפן (מימין) ולקלר אחרי מירוץ הספרינט באימולה Guglielmo Mangiapane/אי־פי

מירוץ הספרינט, שבשמו הרשמי מכונה במכוון "דירוג הספרינט", הוא מירוץ מקוצר שהוכנס לפורמולה 1 בתור ניסוי בשנה שעברה. הוא זכה להצלחה חלקית בלבד, אך שינויים שביצעו בו בתחילת השנה הפכו אותו למשמעותי יותר. כעת המחלוקת היא באשר לעתידו

8תגובות

מקס ורסטאפן היה המנצח הגדול בגראנד פרי של אימולה השבוע. בעוד שיריבו שארל לקלר שוגה ומסיים שישי, אלוף העולם גרף 34 נקודות - סיכום השלל שלו על ניצחונו במירוץ ביום ראשון אגב קביעת ההקפה המהירה ביותר, ועל ניצחונו במירוץ הספרינט יממה קודם לכן. מחוץ למסלול, כנראה שהיו אחרים שחייכו לא פחות; בעיקר סטפנו דומניקלי, מנכ"ל פורמולה 1, ורוס ברון - המנהל הטכני של הסבב. בתזמון מושלם, הם ראו את מירוץ הספרינט מתחיל להגשים את שאיפתם.

מירוץ הספרינט נכנס לפורמולה 1 אשתקד, כניסוי שהוחל בשלושה מ-22 המירוצים. מדובר במירוץ מקוצר שמתקיים בשבת, יממה לפני המירוץ המרכזי. אורכו כשליש מהמירוץ עצמו, כך שבבריטניה, למשל, כלל מירוץ הספרינט 17 הקפות לעומת 52 במירוץ המרכזי. כדי לפנות לו מקום, מקצה הדירוג - שמסורתית נערך בשבת - מוקדם לימי שישי. התוצאות במקצה הדירוג קובעות את הסדר שבו מזנקים הנהגים במירוץ הספרינט, והדירוג במירוץ הספרינט מכריע את סדר הזינוק במירוץ עצמו.

"משלב מוקדם מצאנו שנתחים קטנים של פורמולה 1 יהיו פופולריים, וזה הוכח ברשתות החברתיות עם שירותי סטרימינג, סרטוני לקט ביוטיוב ושאר דברים" ורוס ברון, המנהל הטכני של הסבב

מידת האטרקטיביות של מירוצי הספרינט אשתקד היתה מעורבת, לכל היותר. בראשון, בבריטניה, היתה רק מראית עין של מאבק על הניצחון בין ורסטאפן ללואיס המילטון. בשני, באיטליה, התרחש עוד פחות מכך. השלישי, בברזיל, היה מופע יחיד של המילטון, שעלה בתוך 24 הקפות מהמקום ה-20 לחמישי. זה הכין את הבמה לניצחונו במירוץ המרכזי, שהיה רגע מפתח במאבק על אליפות העולם.

דומניקלי באירוע המודיע על קיום מירוץ גראנד פרי לאס וגאס ב-2023. קיבל סיבה נוספת לשמוח
John Locher/אי־פי

עבור דומניקלי וברון, זה היה מספיק כדי לבקש להכפיל את מספר מירוצי הספרינט ב-2022 לשישה. הקבוצות הציבו מכשול. ב-2021 הן קיבלו הקלות קטנות בתקרת התקציב לנוכח העלות הנוספת שגוררים מירוצי הספרינט, לרבות הסיכון והצורך האפשרי בחלפים במקרה של תאונות. קיום שישה מירוצי ספרינט ב-2022, טענו חלק מהקבוצות, יצריך הקלות גדולות יותר בתקרת התקציב. זאק בראון, מנכ"ל קבוצת מקלארן, טוען כי היה זה ניסיון סחיטה מצד הקבוצות העשירות, שפשוט חיפשו תירוץ כדי להוציא יותר כסף. כפשרה הוחלט להסתפק בשלושה מירוצי ספרינט גם בעונה הנוכחית, ולבחון מחדש את המספר לקראת 2023.

במובן מסוים, גם דומניקלי וברון חושבים בעיקר על כסף. ברון מרבה לדבר על הצורך להציג לקבוצות ולמנהלי מירוצים את "הערך המסחרי" שטמון במירוצי ספרינט. זהו אותו ערך שנובע מעוד ועוד זוגות עיניים שבוהות בפורמולה 1, גם אם בד בבד אותם צופים יכבו את המוח בעודם חוזים בגרסת מירוץ מינימליסטית וקלה לעיכול. "משלב מוקדם מצאנו שנתחים קטנים של פורמולה 1 יהיו פופולריים, וזה הוכח ברשתות החברתיות עם שירותי סטרימינג, סרטוני לקט ביוטיוב ושאר דברים", אמר השבוע ברון ל"מוטורספורט", "הרגשנו גם שזה יכול להיות די מושך לקיים מירוצים בני חצי שעה עם הרבה אקשן, בלי אסטרטגיות, כך שאוהד לא יצטרך לחשוב 'ההוא עצר בהקפה ה-13, וזה עצר בהקפה ה-17 - יהיו לו צמיגים עדיפים'. זה מה שרצינו ליצור, ואנחנו בדרך לכך. מי יודע כיצד כל זה ייגמר?".

"כל אמרגן שיש לנו רוצה מירוץ ספרינט" ורוס ברון, המנהל הטכני של הסבב

ברור מה מנהלי הסבב רוצים - שכל זה ייגמר בקיומם של מירוצי ספרינט רבים בכל עונה. ברון כבר הצהיר בעבר כי זה עשוי להיות הסטנדרט, ואפילו טען בנובמבר כי "ברור שכל אמרגן שיש לנו רוצה מירוץ ספרינט". קל להבין את המשיכה עבור אותם אמרגני מירוצים. סוף שבוע של פורמולה 1 אורך שלושה ימים, אבל הראשון שבהם מוקדש למקצי אימון ומידת העניין שלו לקהל הרחב מוגבלת. הקדמת מקצה הדירוג ליום שישי והוספת מירוץ ספרינט בשבת יוצרות מוקדי עניין בכל שלושת הימים. "סוף שבוע עם דירוג ספרינט הרבה יותר שלם מבחינה תחרותית", אמר ברון אשתקד.

מכוניתו של מקס ורסטאפן עוקפת את זו של שארל לקלר, בשבת. בחלק הקדמי המירוץ בהחלט סיפק עניין
MASSIMO PINCA/רויטרס

יש סיבה לכך שברון השתמש במילים "דירוג ספרינט". מנהלי פורמולה 1 נמנעים באדיקות מההגדרה "מירוץ ספרינט", כנראה כדי לבדל אותו מהמירוץ האמיתי. אשתקד היה שמו הרשמי "דירוג ספרינט" והשנה "F1 ספרינט". זה לא מונע מכל השאר לדבר על "מירוץ ספרינט". הנהגים גם קראו לו בשמות אחרים. "משעמם מאוד", הגדיר אותו סרחיו פרס, נהג רד בול, בריאיון ל"אוטוספורט" אחרי החוויה באיטליה אשתקד. סבסטיאן פטל, ארבע פעמים אלוף העולם, הצהיר ב"סקיי ספורטס" כי הוא "נגד יצירת בלגן במתכוון, אחרת אפשר באותה מידה לזרוק קוביות. זה יותר פלסטר מתיקון". עם זאת, פטל מצא דבר חיובי במירוץ הספרינט: "אני מניח שזה טוב יותר מאימון".

הבעיה שלפרקים אשתקד זה כמעט נראה כמו אימון. מירוץ קצר כל כך איננו גורר שחיקת צמיגים משמעותית ואינו מצריך עצירות להחלפתם. הנהגים שמרו על עצמם ועל המכוניות שלהם, ונמנעו פעמים רבות מלקיחת סיכון לקראת המנה העיקרית למחרת. האפשרות להתקדם במירוץ הספרינט ולשפר בכך את המיקום בזינוק למירוץ לא היוותה פיתוי מספק. כך גם הניקוד: שלוש נקודות למנצח במירוץ הספרינט, שתיים לנהג שסיים שני ואחת לשלישי. "אני מאמין שהפורמט לא נותן הרבה כי אף אחד לא ייקח סיכון רציני", אמר טוטו וולף, מנהל מרצדס, "יש מעט מדי נקודות על הכף".

"נגד יצירת בלגן במתכוון, אחרת אפשר באותה מידה לזרוק קוביות. זה יותר פלסטר מתיקון" סבסטיאן פטל

כחלק מהפקת הלקחים, העונה יש יותר נקודות: שמונת הראשונים בכל מירוץ ספרינט מקבלים ניקוד, החל בשמונה נקודות למנצח וכלה בנקודה למדורג שמיני. שינוי נוסף נוגע לספרי ההיסטוריה. אשתקד, הנהג שניצח בספרינט ולפיכך זינק ראשון למירוץ נרשם כבעל הפול פוזישן - מעמד שבעבר היה שמור לנהג המהיר ביותר על פני הקפה אחת במקצה הדירוג. אחרי שנהגים הלינו על כך, נקבע שהפול פוזישן ישוב למנצח במקצה הדירוג, למרות שמירוץ הספרינט יכריע את סדר הזינוק במירוץ.

טוטו וולף. לא לקח את הפורמט ברצינות
HAMAD I MOHAMMED/רויטרס

מוקדם לקבוע אם השינויים הללו עובדים. מירוץ הספרינט באימולה בשבת בהחלט סיפק עניין בחלק הקדמי, כשוורסטאפן עקף את לקלר שתי הקפות לסיום וניצח, ופרס התקדם מהמקום השביעי בזינוק לשלישי. באזורים אחרים במסלול קרה הרבה פחות. ג'ורג' ראסל זינק במקום ה-11 ונותר שם, אחרי שנתקע מאחורי ההאס של מיק שומאכר. "מהיכן שהיינו, (המירוץ) הרגיש כמו מצעד ניצחון", אמר ראסל, "הוא פשוט לא ארוך מספיק כדי לגרום לשחיקת צמיגים וליצור פערים משמעותיים בין הנהגים והמכוניות". ברון, כמובן, ראה זאת אחרת וקרא למירוץ הספרינט "בידור נהדר" ו"הצלחה גדולה".

"לא חושב שפורמולה 1 זקוק לזה" ז'אן טוד, כשעוד שימש כנשיא התאחדות הספורט המוטורי הבינלאומית

בפורמולה 1 עברו אינספור גלגולים במשך השנים. גם קביעת סדר הזינוק במירוץ עודכנה רבות, באמצעות שינויים חוזרים ונשנים בשיטת מקצה הדירוג. תמיד יהיו טהרנים שיעקמו את האף בנוגע לכל שינוי. בין המתנגדים היה ז'אן טוד, מנהל פרארי לשעבר. אשתקד, כשעוד שימש כנשיא התאחדות הספורט המוטורי הבינלאומית (פי"א), קבע כי הוא "לא מעריץ גדול" של מירוץ הספרינט ו"לא חושב שפורמולה 1 זקוק לזה". עם זאת, הוא הוסיף, "לא עולה כלום לנסות". אז בסבב ניסו, וחזרו השנה לעוד טעימה. ברון מכיר בצורך להתקדם בזהירות ולשפר דברים, תוך כדי שמירה על יוקרת המירוץ המרכזי. לפיכך, רעיון רדיקלי ותיק שהועלה מחדש עבור מירוץ הספרינט - זינוק בסדר הפוך, כך שהמכוניות האיטיות יתחילו ראשונות והמהירות אחרונות - לא מיושם כרגע. "איננו רוצים גימיקים ולא קניבליזציה. אנחנו לא רוצים להשפיע על היושרה", מצהיר ברון, "זה איזון קשה, אבל יש כאן פוטנציאל".

עד כמה, עדיין לא ברור. למרות ההצהרות על רצון להרחיב מאוד את מספר מירוצי הספרינט בעתיד, ברון מודה שהם לא מתאימים לכל מסלול, למשל מונאקו, וגם לא למירוצי הפתיחה והסיום של העונה. זה עדיין משאיר פתח למספר דו-ספרתי. וזה הרבה יותר מדי עבור חלק מהמעורבים. "אם זה חד-פעמי זה לא יגרום הרבה נזק", קבע פטל, "אך אם יהיו לנו עשרה מירוצי ספרינט בעתיד, זה קצת מוזר". מוזר כמו מירוץ שאסור לקרוא לו מירוץ.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות