אסטרונומים גילו סוג חדש של פיצוץ כוכבי, וקראו לו מיקרונובה

אסטרונומים גילו סוג חדש של פיצוץ כוכבי, וקראו לו מיקרונובה

הדמיה של מערכת בינארית המאפשרת מיקרונובה. הסוג החלש ביותר מבין התפוצצויות הכוכבים הידועות לנו EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY/רויטרס

בדומה לסופרנובה, מדובר בסוג של פיצוץ אנרגטי. בסוג שהתגלה כעת מעורבים פיצוצים באזורי הקטבים של כוכב ישן. עם זאת, המיקרונובה חלשה בהרבה מהפיצוץ המכונה נובה ונחשבת לזעירה בהשוואה לסופרנובה

אסטרונומים גילו לאחרונה סוג חדש של התפרצות כוכבית, והחליטו לכנות אותו "מיקרונובה". בדומה לסופרנובה, מדובר בסוג של פיצוץ אנרגטי. בפיצוץ מהסוג שהתגלה כעת מתרחשים פיצוצים תרמו-גרעיניים באזורי הקטבים של כוכב שהגיע לסוף מחזור החיים שלו, שמכונה ננס לבן, לאחר שינק חומר מכוכב נלווה.

המדענים הודיעו ביום רביעי שעבר שמיקרונובה היא הסוג החלש ביותר מבין התפוצצויות הכוכבים הידועות לנו. הוא חלש בהרבה מהפיצוץ המכונה נובה, שבו מתפוצץ כל שטח הפנים של ננס לבן, ונחשב לזעיר בהשוואה לסופרנובה המתרחשת בשעת הגסיסה של כמה כוכבים ענקיים.

לדברי המדענים, מיקרונובה נראית מכדור הארץ כפרצי אור שנמשכים כעשר שעות. פיצוצים מהסוג הזה תועדו עד כה בשלושה ננסים לבנים — האחד במרחק 1,680 שנות אור מכדור הארץ, השני במרחק 3,720 שנות אור והשלישי במרחק 4,900 שנות אור. שנת אור היא המרחק שהאור עובר במשך שנה — כ–9.5 טריליון ק"מ. "התגלית הזאת הפתיעה אותנו לגמרי, והיא מוכיחה עד כמה היקום דינמי", אמר האסטרונום סימונֶה סקארינג'י מאוניברסיטת דרהם הבריטית, שהיה ראש צוות החוקרים שפירסמו את ממצאיהם בכתב העת Nature. "אירועים כאלה הם מהירים וספורדיים, ומציאתם דורשת התבוננות במקום המתאים בזמן המתאים".

ננסים לבנים, שנחשבים בין הגופים הדחוסים ביותר ביקום, נוצרים כשליבתו של כוכב גוסס קורסת. הם כוללים מסה זהה לזו של השמש אך קוטרם כקוטרו של כדור הארץ. רוב הכוכבים, כולל השמש שלנו, עתידים לסיים את חייהם בצורה הזאת. כמה מהננסים הלבנים הם חלק ממה שמכונה "מערכת בינארית" שמקיפה כוכב אחר.

פיצוצים מסוג מיקרונובה מתרחשים במערכות בינאריות ספציפיות, שבהן יש ננס לבן בעל שדה מגנטי חזק וכוכב רגיל בעל מסה נמוכה. כוח המשיכה העצום של הננס הלבן יכול לשאוב את גז המימן מבן זוגו, ואז המימן עובר לקטבים המגנטיים של הננס, בדומה לדרך שבה השדה המגנטי של כדור הארץ מתעל את הרוח הסולרית אל הקטבים המגנטיים שלו וגורם להיווצרותו של זוהר הקוטב.

בבסיס שבו מצטברים טורי הגז בקוטבי הננס הלבן, הלחצים ועליית הטמפרטורה גורמים להתכה תרמו־גרעינית שהופכת את המימן להליום. "בגלל התנאים שבהם היא נגרמת, ההתכה נפיצה מאוד ואז מתחוללת מיקרונובה — 'מופעלת' פצצה תרמו־גרעינית", הסביר האסטרונום פול חרוט, שהשתתף במחקר ושמחלק את זמנו בין אוניברסיטת ראדבאוד שבהולנד לאוניברסיטת קייפטאון ולמצפה האסטרונומי של דרום אפריקה.

הדמיה של מערכת בינארית המאפשרת מיקרונובה. לדברי המדענים, מיקרונובה נראית מכדור הארץ כפרצי אור שנמשכים כ–10 שעות
EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY/רויטרס

הפיצוץ הוא מקומי בלבד ואינו גורם להשמדת הננס הלבן. למעשה, מחזור של מיקרונובות יכול לחזור על עצמו שוב ושוב. "רק אחוז קטן מאוד מהננס הלבן לוקח חלק בפיצוץ הזה — כמיליונית מפני השטח שלו. אם נתרגם את זה למונחי כדור הארץ, זה יהיה שווה לשטח של לונדון בערך", הוסיף חרוט.

לדברי סקארינג'י, כל מיקרונובה שורפת חומר בכמות המקבילה לזו של אסטרואיד גדול, או קצת יותר ממיליונית מהמסה של כדור הארץ. מיקרונובה דומה בצורתה לנובה, התפוצצות תרמו־גרעינית האופפת את כל פני השטח של הננס הלבן. אבל בנובות אין לננס הלבן שדה מגנטי חזק — כלומר, המימן ש"נגנב" מהכוכב "בן הלוויה" מתפזר על פני הכוכב כולו ולא מתרכז בקטבים בלבד. לדברי סקארינג'י, נובות יכולות להימשך שבועות או אפילו חודשים, והן שורפות מסה בכמות הגדולה פי מיליון מזו של מיקרונובה.

המדענים גילו את המיקרונובות כשבדקו נתונים מטלסקופ החלל TESS של נאס"א. הם השתמשו ב"טלסקופ הגדול מאוד" שבמצפה של דרום אירופה בצ'ילה כדי לאמת שהפיצוצים אכן אירעו בננסים לבנים.

לכתבה ברויטרס