חוקרים פענחו את המנגנון שמאפשר לתמנונים לטעום אוכל במגע בלבד

מדענים ניתחו את אברי הקליטה המצויים על זרועותיהם של התמנונים וגילו כי חלק מהם מאפשרים להם לקלוט טעמים, ובכך לייצר "מפת טעמים מורכבת ביותר של כל מה שהם באים איתו במגע"

תמנון. בכל אחת משמונת זרועותיהם יש תאי עצב הקולטים טעמים
wrangel / Getty Images/iStockpho

אם אי־פעם יעלה בדעתכם לאכול זרוע של תמנון, כדאי שתדעו כי לזרוע הזאת יש מנגנון תאי שמאפשר לתמנון לטעום את לשונכם מיד בחזרה. זה שנים ידוע למדענים כי תמנונים מסוגלים לקלוט את טעמו של כל מה שבא במגע עם זרועותיהם, וכעת, צוות ביולוגים מאוניברסיטת הרווארד הצליח לפענח חלק מהקוד הביולוגי האחראי ליכולת זו.

תאי היניקה של התמנון מכוסים בשלל גלאים חלבוניים זעירים. כל סוג של גלאי מגיב לאיתות כימי מסוים ובכך מעניק לתמנון חיך רגיש להפליא, ומאפשר לו להורות לזרועות הגמישות לדחות עצמים חסרי תועלת או מסוכנים, או להיאחז בחטיפים טעימים.

המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Cell, גילה את "הבסיס המולקולרי של מערכת חושית חדשה", מציינת רבקה טרבין, ביולוגית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי שכתבה ביקורת על הממצאים, אבל לא היתה מעורבת במחקר. "מדובר בפתרון תעלומה של ממש", היא הוסיפה.

תמנון צד סרטן - דלג
תמנון צד סרטןפיטר קיליאן

המבנה הפנימי של התמנון הוא דמוי מבוך מורכב. לכל תמנון יש שלושה לבבות, מקור הדומה למקור של תוכי ותשעה "מוחות" — אחד מרכזי, ושמונה מוקדים עצביים הממוקמים בכל אחת משמונת הזרועות של התמנון. לכל זרוע יש תאי עצב משלה, ובכך היא יכולה לפעול באופן חצי אוטונומי — לאסוף ולהחליף מידע מבלי לנתב אותו דרך המוח המרכזי.

אך חלק גדול ממאפייני ההתנהגות התמנונית הם עדיין בגדר תעלומה. עדיין לא ידוע, למשל, כיצד הם מסוגלים, על ידי גישוש בלבד, להבחין בין יצור דוגמת סרטן לבין עצמים שאינם אכילים. החוקרת המובילה של המחקר לנה ון גיסן ושותפה ניקולאס בלונו, ניתחו עם צוותם במעבדה תאים שנלקחו מאברי היניקה על זרועותיהם של תמנונים ממין Bimaculoides, החיים באוקיינוס השקט וגודלם כמלון. חלק מהתאים, גילו החוקרים, משמשים לקליטת מגע בלבד ומגיבים ללחץ, בעוד שחלק אחר משמשים לקליטת כימיקלים, למשל — אלה שמעניקים לדגים טעם.

בסדרה של ניסויים גנטיים התגלה כי פני השטח של התאים המכווננים לקלוט טעם מכוסים בחלבונים מסוגים שונים, שכל אחד מהם מגיב לכימיקל אחר. על ידי ערבוב והתאמת החלבונים הללו מפתחים התאים פרופילי טעימה ייחודיים משל עצמם, ומאפשרים לאברי היניקה של התמנון להבחין בין טעמים ברגישות רבה, ולאחר מכן להעביר את התחושה לחלקים אחרים של המערכת העצבית.

תמנון באווקריום בניו יורק, באוגוסט
Bebeto Matthews/אי־פי

"מסתבר שלתמנונים יש מפת טעם מפורטת ביותר של כל מה שהם באים איתו במגע", אומרת ד"ר טרבין, "הם לא צריכים לראות את הדבר, הם פשוט מגיבים לתרכובות שמושכות או דוחות אותם". יש לציין שלמרות יכולת ההבחנה המפותחת בין טעמים, התמנונים אינם בררנים במיוחד. הם אוכלים דגים, סרטנים, חלזונות, תמנונים אחרים, "כל מה שהם מוצאים, למעשה", אומרת ון גיסן, "הם זללנים גדולים".

החוקרים לא הצליחו לחקור את כל החלבונים קולטי הכימיקלים המשמשים את התמנונים לטעום באמצעות מגע, אבל הם הבחינו שחלק מהתאים באברי היניקה נסגרו כשנחשפו לדיו תמנונים, "המופרש לעתים לאות אזהרה", אומרת ון גיסן. "ייתכן שקיים מנגנון של סינון מידע המשמש את התמנון במצבים מסוימים, בעת סכנה, למשל", היא הוסיפה.

בסביבות האפלות והמורכבות שבהן הם נעים, יש לתמנונים יתרון ברור על יצורי יבשה כמונו. עם זאת, מי היה מעוניין לחוש בטעם מתכתי של מפתחות כל אימת שהוא מכניס יד לכיס, או לחוות החלפת חיתולים לתינוק, גם אם הוא חמוד, ושלך. "לו ניחנו בתכונה הזו", אומרת טרבין, "היינו ודאי מרבים להשתמש בכפפות".