בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כתב אישום הוגש נגד חברת קצא"א על אחריותה לדליפת הנפט בעברונה ב-2014

לפי האישום, 144 דונם נפגעו בדליפה שאירעה לפני כשבע שנים והוגדרה על ידי הפרקליטות כ"פגיעה האקולוגית מהגדולות שאירעו במדינה". החברה וארבעה בעלי תפקידים בה הואשמו בביצוע עבירות סביבתיות שהובילו לדליפה

69תגובות
הזיהום בשמורת עברונה, ב-2014
רויטרס

כתב אישום הוגש היום (שלישי) נגד חברת קצא"א וארבעה בכירים בה על אחריותם לדליפת הנפט בשמורת הטבע עברונה בדצמבר 2014. בכתב האישום נכתב כי האירוע היה "פגיעה אקולוגית מהגדולות שאירעו במדינה". לפי האישום, כ-144 דונם משמורת הטבע נפגעו בדליפה, ומומחים העריכו את עלות הנזקים ביותר מ-100 מיליון שקל.

שמורת עברונה

כפי שמתואר בכתב האישום, בדצמבר 2014 דלפו כחמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי מצינור של חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) בעברונה, כ-10 ק"מ צפונית לאילת. החברה קיימה במקום עבודות לצורך בניית שביל גישה לשדה התעופה "רמון", והעבודות דרשו לשנות את תוואי הצינור באמצעות הנמכת והסטת קטע ממנו באזור צומת באר אורה. במהלך העבודות אירע כשל הנדסי שהוביל לפירוק הצינור ולדליפת הנפט.

הזיהום בשמורת עברונה, ב-2014
ששי חורש
הזיהום בשמורת עברונה, ב-2014
ששי חורש

כתב האישום שהגישה הפרקליטות לבית המשפט השלום בבאר שבע, מייחס לחברה ולארבעה בעלי תפקידים בה עבירות סביבתיות לפי חוק המים, החוק למניעת מפגעים וחוק שמירת הניקיון. לפי האישום, הארבעה, סמנכ"לי הביצוע וההנדסה שמחה קורן ושלמה לוי, מהנדס אגף הנדסה ארתור וייס ומנהל יחידת אחזקת הקווים חיים בר סלע, אחראים כל אחד לפי חלקו למחדלים ולכשלים שגרמו לזיהום הטבע החמור. 

לקריאת כתב האישום - דלג

לפי האישום, שהוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות, הגורם העיקרי לכשל ההנדסי הוא ביצוע העבודה באופן לקוי, בהיעדר תכנון מפורט, תוך הפרת כללי בטיחות ונהלים, ובהיעדר תיאום בין גורמי התכנון והביצוע בחברה. אנשי החברה לא בחנו את יכולתם של אביזרים שהתקינו לחיבור בין צינורות לעמוד בלחץ הזרמת הדלק לאחר התקנתם. כתוצאה מכך נוצר בצינור לחץ הגבוה פי ארבעה מהמותר. בעקבות כך הצינור נותק ממתקן שהיה מחובר אליו, והנפט דלף לשמורה. פעולות החקירה לקראת הגשת כתב האישום בוצעו על ידי המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה.  

עבודות לתיקון צינור הנפט, בינואר 2015
גיל כהן-מגן

השמורה משתרעת על פני כ-40 קמ"ר, ולפני הדליפה התקיים בה מגוון ייחודי של בעלי חיים ועצי שיטה. כתוצאה מהדליפה כוסתה השמורה כליל בנפט ובוצעו פעולות ניקוי נרחבות. עם זאת, חלק מהזיהום נותר בקרקע ונגרמה פגיעה למיני צמחים ובעלי חיים מוגנים, וכן נגרם זיהום למקורות המים.

לאחר האירוע הוגשו כמה תביעות, ובראשן תביעה ייצוגית מקיפה בשם כל תושבי מדינת ישראל, שנוהלה על ידי ארבעה משרדי עורכי דין. לצדה הוגשו תביעה ייצוגית בשם תושבי באר אורה ותביעת נזיקין בשם תושבי האזור שהגיש משרד עורכי דין שיבולת ושות' בשם המועצה האזורית חבל אילות.

במסגרת ההליך המשפטי הוצגו מחקרים שנעשו באותה תקופה והצביעו על נזקים חמורים למערכת האקולוגית, לצמחייה ולאוכלוסיית החי בשמורה. הדיון המשפטי נמשך חמש שנים והגיע עד לבית המשפט העליון. במהלכו הוסכם על הליך גישור, שאליו הצטרפו גם המדינה ורשות הטבע והגנים. בשנת 2019 הוסכם על פיצוי של 100 מיליון שקלים.

חיה ארז, אחת מעורכות הדין שהגישו את התביעה הייצוגית נגד קצא"א בשם כל תושבי ישראל, אמרה כי "כתב האישום עוצר ברמת הסמנכ"לים בחברה ולא מגיע למי שתפקידם במשרד האוצר, מכוח החוק, היה לפקח עליה. השאלה החשובה באמת היא האם ילמדו הלקחים, ובראשם שלחיסיון שהיה לחברה ושהיא עדיין ממשיכה ליהנות ממנו יש חלק חשוב באירוע. שהפיקוח והאכיפה על חברות מזהמות רחוק להיות מספק, ובעיקר שהדרך למנוע אסונות כאלו היא מניעה מראש של סיכונים גדולים מדי כמו התכנית של קצא"א להפוך את ישראל לגשר לשינוע נפט".

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי בעשור האחרון התרחשו 12 דליפות נפט מצינורות של קצא"א. ב-2011 זוהמה שמורת נחל צין מדליפה, ומוקדם יותר השנה דלף נפט ליד אשקלון.  במסגרת ההסכם שחתמה קצא"א עם חברה מהאמירויות היא אמורה להגדיל באפן משמעותי את הזרמת הנפט בצינור.

בחברה להגנת הטבע אמרו לאחר הגשת כתב האישום כי "האסון בעברונה התרחש לפני כשבע שנים. כעת רוצים לתת לאותה חברה ממש, להכפיל פי כמה את היקף שינוע הנפט במפרץ אילת, סמוך לאחת משוניות האלמוגים המיוחדות והחשובות בעולם".

מחברת קצא"א נמסר בתגובה: "החברה מחויבת לערכי הטבע והגנת הסביבה. מדובר באירוע חריג שאירע בעקבות כשל נקודתי שלא במהלך הפעילות השוטפת של החברה אלא במסגרת עבודות לשינוי תוואי הצינור. מיד לאחר האירוע נהגה החברה באחריות ויעילות ופעלה באופן מקצועי ומהיר. מאז האירוע הפיקה החברה לקחים, שינתה נהלים ופועלת רבות לשיקום הקרקע שנפגעה באמצעים החדישים ביותר בעולם תוך שיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו