בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיפור טכנולוגי זה נחמד, אבל בלי שינוי אורח החיים משבר האקלים יחמיר

22תגובות
פעילי אקלים מפגינים בלונדון, נובמבר 2021
David Cliff / AP

צוות המדענים מטעם האו"ם העוסק במשבר האקלים (IPCC) אינו מגביל את עצמו למודלים אטמוספיריים וניתוח אירועי מזג האוויר; בצדק רב הוא מתייחס לטיפול במשבר כמשימה חברתית וכלכלית. כל מה שיעבוד בהצלחה בהתמודדות זו הוא בעל חשיבות מכרעת גם למניעת זיהום ועצירת הרס המגוון הביולוגי, שהם האיומים הסביבתיים הנוספים המאיימים על עתידנו.

הדו"ח אחרון של הצוות, ממארס, הכולל כ–3,000 עמודים, כתוב בשפה מקצועית ומשמימה למדי, אך מספק לא מעט תובנות ואבחנות חשובות. בין היתר עוסק הדו"ח באסטרטגיות של "מניעה, שינוי ושיפור", שתוצאת הלוואי שלהן היא הפחתת פליטות גזי חממה. לכאורה נמדד הכל בטונות של גזים, אך בפועל מדובר בשינויים חברתיים־כלכליים ובפיתוח תשתיות וטכנולוגיות מתאימות.

המדענים אינם רדיקליים דיים כדי להציע שינויים פוליטיים וכלכליים מרחיקי לכת. זאת, לעומת אקולוגים והיסטוריונים הסבורים שאי אפשר להתמודד עם המשבר הסביבתי בלי שינוי בשיטת צבירת העושר הקפיטליסטי ולעומת אחרים, המדגישים את החשיבות של השארת חלק גדול מהטבע בלא ניצול אנושי, במקביל לצמצום חד של אוכלוסיית העולם על ידי תכנון משפחתי והעצמת הנשים. לעומת אלה מתמקדים מדעני האו"ם בדרכי ביניים, האמורות להוביל את העולם לצמיחה כלכלית מתונה יותר ולספק רמת חיים נאותה גם במדינות מתפתחות. אבל גם הצעדים המתונים יחסית שהם מציעים הם בבחינת שינוי מרחיק לכת, לעומת אורח החיים והרגלי הצריכה הקיימים, בעיקר של החלק המבוסס יותר באוכלוסייה העולמית.

הפגנה של פעילי אקלים בוועידת האו"ם בגלזגו, נובמבר 2021
YVES HERMAN / רויטרס

ויתור על טיסות ארוכות טווח הוא דוגמה לפעילות מניעה בעלת פוטנציאל להפחתת פליטות גדול במיוחד. הפוטנציאל הגדול ביותר להפחתת פליטות מצעדים של שינוי נמצא במעבר לתזונה המתבססת על צמחים. בהיבט של שיפור, ההבטחה הגדולה ביותר תגיע מענף הבנייה באמצעות הקמת מבנים חסכוניים בצריכת אנרגיה. שינויים ושיפורים נדרשים בעולם המפותח, ואילו לחלק העני יותר של העולם יש לספק צרכים בסיסיים בתחבורה, דיור, אנרגיה ומזון. בניתוח כלל־עולמי, ככל שהחברות יהיו שוויוניות יותר בהקצאת המשאבים וברמת ההכנסות וגם דמוקרטיות יותר, יגבר הסיכוי לירידה בפליטת גזי חממה. ההנחה היא, שחברות כאלו מתגייסות טוב יותר למען מטרות סביבתיות המחייבות את כלל האזרחים. מידת העושר של מעטים מצטמצמת בהן, אבל רמת הרווחה הכללית עולה.

כשבוחנים את הפוטנציאל לשינויים נוספים ברמת הפרט, לבחירה באמצעי התחבורה יש השפעה גדולה על הפחתת הפליטות — מבין 60 פעולות בתחומים שונים שהמדענים בחנו. המעבר להליכה ברגל ורכיבה על אופניים ולשימוש ברכב חשמלי יכול למנוע פליטה שנתית של שתי טונות פחמן לנפש. גם מעבר לתזונה ים־תיכונית, המתבססת על פירות, ירקות וקטניות, מביא לשיפור ברמת הפליטות לנפש. החלטה חשובה של הפרט היא לבחור במוצרים מאריכי ימים. החלטות בתחומים כמו בחירת המגורים וצריכת המזון ניתן ליישם בסיוע רגולציה ממשלתית או בינלאומית. למשל, מדיניות תכנון ממשלתית יכולה להטיל מגבלות על מספר הבתים צמודי קרקע שמותר לבנות. במלים אחרות, נדרשת התערבות בחופש הבחירה האישי, המאפשר לנו לבזבז כמה שמתחשק לנו ולטוס מתי שבא לנו.

ההתקדמות הנדרשת מאתגרת במיוחד כשבוחנים מנופי שינוי אפשריים. אחד מהם הוא כלכלה מעגלית, שבה מוצרים וחומרי גלם נשארים בשימוש תמידי ולא נהפכים לפסולת. כלכלה כזאת לא הצליחה עדיין להשפיע באופן משמעותי. מתברר, שאין די במיחזור או בהארכת חיי מוצר; בסופו של דבר יש הכרח לצמצם את כמות חומרי הגלם שהאדם מנצל, ולשם כך יש לשנות את מודל הצמיחה הכלכלית הבלתי פוסקת.

מכונית חשמלית
אילן אסייג

גיוס של מדעי ההתנהגות לשינוי הרגלים יכול לתרום, אבל באופן מוגבל. למשל, השימוש ב־NUDGE (דחיפה קלה), המתבסס על שיווק של רעיונות ירוקים על המוצרים, פרסום מידע על ההשלכות הסביבתיות והבלטת תועלות כלכליות של שימוש במוצרים חסכוניים יותר. ההשפעה הכוללת של הדחיפות הקלות יכולה להביא להפחתה של 5% עד 6% בפליטות גזי חממה של כל משק בית.

רוב ההחלטות האישיות המיועדות לשמור על הסביבה, ובהן מיחזור פסולת, הן בעלות השפעה מוגבלת בהקשר של משבר האקלים. רוב הציבור אינו בוחר בחירות קשות יותר, כמו הימנעות מטיסות. היקף צריכת הרכב הפרטי, הזולל דלק ומזהם, כמו מכוניות ספורט בעלות הנעה קדמית, עלה בשנים האחרונות ומחק את היקף פליטות הפחמן שנמנעו בעקבות השימוש בכלי רכב חשמליים. אנחנו ממשיכים להיות שבויים באשליה כי שיפורים טכנולוגיים יצילו את המצב ויאפשרו לקיים — בלא שינוי או ויתור כלשהו — את אורח החיים שהתרגלנו אליו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו