בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנהיגה המופקרת ברכבי שטח פוגעת בשמורות וברצועת החוף

30תגובות
טיול טרקטורונים בנחל נטפים, מצפון לאילת
אליהו הרשקוביץ

תרבות הטיולים בישראל זכתה לחיזוק רב מהפעילות של חוגי סיירות, שמפעילים ארגונים כמו החברה להגנת הטבע. בשנים האחרונות התפחתה תרבות נוספת, המבוססת על "חוגי הפקרות". מדובר בהתארגנויות של נהגים הנהנים לדהור בשטחים פתוחים בכל מקום שחשקה נפשם בו ואינם מתייחסים לכללים של שמירת הטבע.

תרבות הנסיעה בשטח נעשית בעייתית כשהיא גולשת אל מחוץ לשבילים מוסדרים. זה מאתגר ומהנה מבחינת הנהגים, אבל הנאתם אינה אמורה לבוא על חשבון הטבע. שום צבי אינו צריך להיות מבוהל בגלל אופנוע הדוהר על סף מצוק; שום עיט אינו אמור לנטוש בבהלה את קנו מפני שחובבי האתגרים השתעממו מנסיעה בשבילים מוסדרים.

רמיסת הטבע זוכה לעידוד ממסדי. דוגמה בולטת היא מרוץ האופנועים האתגרי, שנערך החודש באזור מדבר יהודה וים המלח בחסות ובעידוד של משרד התרבות והספורט. בעקבות התנגדות ציבורית נעשו שינויים בתוואי, ולאחר המרוץ ביקרו בשטח פקחים ואקולוגים של רשות הטבע והגנים. הללו מצאו שהיתה פגיעה משמעותית בנוף המדברי ובמרקם הקרקע המהווה את הבסיס לחיים במדבר. להערכתם, מדובר בנזק שלא ניתן לשקמו ויש לבחון את השלכות־הרוחב של אירועים מסוג זה לצורך קבלת החלטות בעתיד.

רכב שטח בחולות אשדוד - דלג

על רקע ההתלהבות של גורמי התיירות וחובבי הספורט האתגרי מפעילות מסוג זה, אין ודאות שהם יתעניינו בהשלכות־הרוחב המדוברות.

באזורים אחרים מדובר בהפקרות מוחלטת, בלא ניסיון לתאם את הפעילות, או לקבל אישור חוקי לקיומה. דוגמה מקוממת במיוחד היא המציאות המופקרת באזור חולות אשדוד ואשקלון, שאפשר בקלות לעקוב אחריה ברשתות החברתיות. אל שטחי החולות — שחלקם מוגדרים כשמורת טבע — מגיעים, בעיקר בסופי שבוע, עשרות כלי רכב, המתעלמים מכל האיסורים והמגבלות שקובע החוק על תנועה בתוך שמורת טבע ואיסור נהיגה ברכב ברצועת חוף הים. הנהגים נוסעים במהירות גבוהה בשטחי החולות ומבצעים תעלולי אקרובטיקה על החוף. הם מקפידים לצלם ולהעלות סרטונים ברשתות החברתיות כשהם מתגאים בביצועים המרשימים של כלי הרכב והנהגים. לפעמים הם מסדרים את כלי הרכב בשורה ארוכה לתצלום קבוצתי — בחוף, שהחוק אוסר על נוכחותם בו.

על פי מנהל מרחב החוף מטעם רשות הטבע והגנים, אמיר חן, הרשות הציבה חסימה לכלי רכב באזור ורשמה יותר מ–300 דו"חות לנהגים בשנה שעברה. בנוסף מבצעת הרשות פעילות הסברה בבתי ספר ובאמצעות עלונים המחולקים בשמורה והרצאות של מתנדבים בקהילות. די במבט חטוף ברשתות החברתיות כדי להיווכח שהנהגים אינם נראים מוטרדים מפעילות האכיפה וממשיכים לאתגר את עצמם בהחרבת הטבע באופן שיטתי. מעדויות של פעילי סביבה מתברר, שהפעילות הפראית של כלי הרכב נמשכת במלוא עוצמתה גם בשבועות האחרונים.

אנדורו בים המלח. אי אפשר שלא לתהות על הקונפליקט בין המכונה לטבע
רמי שלוש

מאחורי הפעילות הזאת של נהגי רכבי השטח עומדת תפישת עולם נהנתנית וחסרת אחריות. על פיה, מותר למטייל להגיע לכל מקום ולעשות כל מה שמתחשק לו. המגבלות שהרשויות מטילות נתפשות כפגיעה בחירות האישית ובזכות של הנהג לבטא את עצמו במרחבים האינסופיים של הטבע הישראלי, שאמור לספוג הכל. בשעה שרשות הטבע והגנים פועלת להגבלת תנועת רכבי שטח בטבע, קם קול זעקה של נהגים שאינם מוכנים לקבל את ההגבלות.

באחרונה היה ניסיון משפטי למנוע מהרשות להפעיל את סמכותה בנושא. אסנת אלדר, תושבת תל אביב, הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה נגד רשות הטבע והגנים, בבקשה לבית המשפט להורות לרשות להסביר מדוע אינה פותחת חסימות של דרכים בקטע המרכזי של שמורת נחל דישון בגליל העליון. אלדר העלתה טענה כללית, ולפיה מדובר במדיניות של הרשות בשמורות נוספות, הגורמת לפגיעה בזכות יסוד חופש התנועה שלה ושל מטיילי רכבי השטח בישראל. כל זאת בלא מסירת מידע לציבור על השיקולים שעמדו מאחורי סגירת השמורות למעבר כלי הרכב. בחודש שעבר קיבלה אלדר את המלצת בית המשפט והסכימה לוותר על העתירה, ואף חויבה לשלם חלק מהוצאות המשפט.

מעיון במסמכים שהגישה רשות הטבע והגנים לבית המשפט עולה, שלדעת הרשות יש הצדקה לסגור חלקים נוספים בשמורת נחל דישון לכניסת רכבי שטח כמו טרקטורונים, אך הדבר לא נעשה בגלל קשיים משפטיים. הגיעה העת להתמודד עם קשיים משפטיים אלה, לסגור את הטבע בפני רכבי השטח ולהחזיר את המטייל הישראלי לאופציית ההליכה. אפשר לשקול הנגשה של עוד שטחי שמורות לאוכלוסיות מוגבלות. שאר השטחים הטבעיים צריכים להיות מוגנים כדי שזכות הקיום של הסלמנדרה בנחל הקישון או הצבי בחולות ניצנים ואשדוד לא תירמס לטובת חופש התנועה של טרקטורון או ג'יפ מאובזר היטב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו