שונית המחסום הגדולה באוסטרליה איבדה כמחצית מהאלמוגים שלה - משבר האקלים - הארץ

שונית המחסום הגדולה באוסטרליה איבדה כמחצית מהאלמוגים שלה

צוללן בשונית המחסום הגדולה, ב-2015 David Gray/רויטרס

חוקרים מצאו כי אוכלוסיות של כמעט כל מיני האלמוגים בשונית התכווצו ב-25 שנה. חוקר בקליפורניה מביע אופטימיות כי צמצום השימוש בדשנים והזרמת מי ביוב תאפשר לרסן את הנזקים לשונית: "אם נחדל להזיק לה היא תוכל להתאושש"

שונית המחסום הגדולה, אחד ממקומות המחיה החשובים ביותר של יצורים ימיים בכדור הארץ, איבדה כמחצית מהאלמוגים שלה ב–25 השנים האחרונות. חוקרים באוסטרליה סבורים כי תמותת האלמוגים תימשך אם לא תינקט פעולה דרסטית לצמצום נזקי משבר האקלים. החוקרים בחנו מושבות אלמוגים לאורך השונית בשנים 1995–2017 וגילו כי אוכלוסיות של כמעט כל מיני האלמוגים התכווצו. לדבריהם, המושבות קטנות יותר, יש פחות "אימהות גדולות" — אלמוגים בוגרים וגדולים שמייצרים אלמוגים צעירים — ויש פחות מאותם "תינוקות אלמוגים", החיוניים ליכולת העתידית של השונית לשרוד ולהתפתח.

"התוצאות שלנו מוכיחות כי יכולתה של השונית הגדולה להתאושש וכושר העמידות שלה פחתו לעומת יכולתה בעבר. זאת משום שיש פחות תינוקות ופחות מבוגרים ש'מולידים' תינוקות", אמר ד"ר אנדי דיצל, העורך הראשי של המחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Proceedings of the Royal Society. דיצל ושותפיו למחקר מ"המכון למצוינות בחקר האלמוגים" בקווינסלנד מדדו את השינויים בגודלי המושבות כאמצעי להבנת יכולתם של האלמוגים להתרבות.

צוללן בשונית המחסום הגדולה, בשנה שעברה
BROOK MITCHELL / NYT

הלבנת אלמוגים — תהליך שבו הם נפטרים מאצות ומלבינים ככל שטמפרטורות המים עולות — תרמה לאובדן מושבות אלמוגים בצפון שונית המחסום הגדולה ובמרכזה ב–2016 וב–2017. בתחילת השנה הנוכחית נחשף גם החלק הדרומי של השונית לטמפרטורות שיא מסרו החוקרים, שציינו כי אחת הסיבות המרכזיות לפגיעה בשונית היא משבר האקלים. "לא נותר זמן", הוסיפו. "אנחנו חייבים להקטין מיד ובצורה דרסטית את פליטות גזי החממה".

לדברי אחד החוקרים, טרנס יוז, "בעבר נהגנו לחשוב שגודלה של שונית המחסום הגדולה מגן עליה, אך התוצאות שלנו מראות שאפילו השונית הגדולה ביותר בעולם, שמוגנת יחסית היטב, נפגעת ללא הרף ומאבדת מגודלה". יוז הוסיף כי התכווצות האוכלוסיות של "אלמוגי שולחן" ו"אלמוגי ענף" בולטת ביותר. שני המינים מהווים בית גידול חשוב לדגים ולדברי יוז הם נפגעו בצורה הקשה ביותר. "השינויים בשונית מחרידים", אמר על נזקי ההלבנה בשנים האחרונות.

דגים בשונית המחסום
REUTERS

יוז הביע צער על מה שנראה בעיניו כהיעדר התייחסות למחקר מצד ממשלת אוסטרליה, יצואנית הפחם הגדולה ביותר בעולם. הממשלה מתנגדת לקריאות לצמצם את פליטות גזי החממה על אף שגלי חום, בצורות ושריפות ענק ממשיכים לחשוף עד כמה שהמדינה נפגעת משינויי האקלים. בשונית המחסום הגדולה, שבה חיים יצורים ימיים רבים ומגוונים, יש בין 300 ל–400 מיני אלמוגים ואורכה אלפי קילומטרים. "אפשר לראות אותה מהחלל", אמר דירון ברקפייל, מרצה בחוג לאקולוגיה, אבולוציה וביולוגיה ימית באוניברסיטת קליפורניה שבסנטה ברברה.

שוניות אלמוגים ברחבי העולם מכניסות מיליארדי דולרים מתיירות ומספקות מקומות מחיה לדגים שמהם ניזונים כמיליארד בני אדם, הוסיף ברקפייל. לדבריו, ממצאי החוקרים האוסטרלים חשובים כי הם מתמקדים ביכולת ההתרבות של השונית, וביכולתה להתאושש מההלבנה ההרסנית שנגרמה בגלל משבר האקלים — מעשה ידי אדם. "המצב קשה ומפחיד", הדגיש החוקר מקליפורניה.

דגים בשונית המחסום, ב-2019
Lucas Jackson/רויטרס

אולם, לדבריו, אין פירוש הדבר כי צריך לאבד תקווה בנוגע לשוניות האלמוגים, גם נוכח היעדר פעולה מצד מנהיגים סביב העולם לריסון נזקי משבר האקלים. ברקפייל ועמיתיו לאוניברסיטה ערכו מחקר נפרד שמצא כי ברמה המקומית, ניתן לצמצם את זיהום החנקן — שמחריף את הלבנת האלמוגים — באמצעות צמצום השימוש בדשנים והזרמת מי הביוב. "הדבר השני שנחוץ לנו הוא להבין ששוניות האלמוגים עמידות בצורה מדהימה. אם נחדל להזיק להן שוב ושוב, הן יוכלו להתאושש".

לקריאת הכתבה המלאה באתר ניו יורק טיימס