בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם יש מאכלים שיכולים למנוע דמנציה?

מחקרים מצביעים על מאכלים שיכולים לסייע למנוע דמנציה או הידרדרות קוגניטיבית, בהם אגוזים ותותים. "אם זה מיוצר במפעל, אל תאכלו את זה", אומר נוירולוג

33תגובות
מאכלים שמסייעים לבריאות הלב מועילים גם למוח
vladimir soldatov / Getty Images

אגוזי מלך עשויים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי. אוכמניות יכולות לחזק את הזיכרון. שמן דגים יכול להקטין את הסיכון למחלת אלצהיימר. יש טענות רבות על כך שמזון יכול לסייע למוח. אך האם יש מאכלים שיכולים למנוע דמנציה?

מומחים אומרים כי יש מחקרים משכנעים, שמספרם הולך וגדל, שמלמדים כי יש מאכלים שמועילים למוח המזדקן. מנהלת החטיבה לפסיכיאטריה תזונתית ומטבולית בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס, ד"ר אומה ניידו, מסבירה כי עדיין לא ידוע מה גורם לאלצהיימר, שהיא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה, ואין תרופה שיכולה להסיג לאחור את התפתחות המחלה. אולם, מבהירה ניידו, "אנחנו יכולים לקבוע מה אנחנו אוכלים".

מחקרים מראים שאנשים הסובלים מבעיות כמו מחלת לב, לחץ דם גבוה, השמנה או סוכרת, הם בעלי סיכוי גדול יותר לחוות הידרדרות קוגניטיבית הקשורה לגיל. לפי ד"ר ניידו, הסיכוי ללקות בבעיות האלה יכול לגדול עוד יותר אצל אנשים שתזונתם לקויה ושאינם מתעמלים. מכאן אפשר להבין שיש אפשרויות להקטין את הסיכוי להתפתחות דמנציה.

אגוזי מלך עשויים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי
CalypsoArt / Getty Images/iStock

עד כה נראה כי שתי דיאטות מעניקות הגנה רבה נגד הידרדרות קוגניטיבית - תזונה ים תיכונית ותזונת MIND. שתיהן מעודדות אכילת מוצרים טריים, קטניות, אגוזים, דגים, חיטה מלאה ושמן זית. מחקר שפורסם ב-2017 בדק את תזונתם וביצועיהם הקוגניטיביים של יותר מ-5,900 קשישים בארה"ב. החוקרים גילו כי יש סיכוי נמוך בכ-35% ללקות בירידה בקוגניציה בקרב מי שהקפידו על תזונה ים תיכונית או על דיאטת MIND.

מומחים אחרים מבהירים כי מאכלים שמסייעים לבריאות הלב וכלי הדם מועילים גם למוח. "כמעט כל מה שמסייע לשמור על בריאות העורקים מצמצם את הסכנה לדמנציה", אומר ד"ר ולטר וילט, מומחה לאפידמיולוגיה ותזונה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד. ד"ר רונלד פיטרסן, נוירולוג ומנהל המרכז לחקר האלצהיימר בבית החולים מאיו קליניק, מוסיף: "מה שטוב ללב, טוב למוח".

עלים ירוקים

אחד השינויים הגדולים שאתם יכולים לעשות בתזונה שלכם, אומרת ד"ר ניידו, הוא "הגדלת כמות הירוקים שאתם אוכלים". הצמחים הירוקים מלאים בסיבים ובחומרים מזינים, ולא מעט ראיות מכריעות קושרות ביניהם לבין האטה בהידרדרות הקוגניטיבית הקשורה לגיל.

במחקר אקראי ומבוקר, שבוצע בישראל ופורסם השנה, ביצעו מדענים סריקות מוח ליותר מ-200 אנשים שחולקו לשלוש קבוצות, כשחברים בכל קבוצה צרכו תזונה שונה. המדענים גילו אחרי 18 חודשים כי אצל אלה שהקפידו על תזונה ים תיכונית "ירוקה" - העשירה במנקאי (צמח ירוק מלא חומרים מזינים), תה ירוק ואגוזי מלך - הופיע השיעור האיטי ביותר של התנוונות המוח הקשורה לגיל. אלה שהקפידו על תזונה ים תיכונית מסורתית פיגרו אחריהם במעט מאוד. לעומתם, אצל אלה שהקפידו על הנחיות תזונה בריאה וקבועה - שהתבססה פחות על צמחים והרשתה לאכול יותר בשר מעובד או אדום בהשוואה לשיטות התזונה האחרות - נראתה ירידה גדולה יותר בנפח המוח. ההשפעות הנוירולוגיות האלה בלטו בעיקר אצל בני 50 ומעלה.

מחקר הראה עיכוב בהידרדרות הקוגניטיבית בקרב קשישות שאכלו אוכמניות ותותים
אמיר לוי

פירות וירקות

ככל שהפירות והירקות שאתם אוכלים צבעוניים יותר, כך התזונה למוח שלכם טובה יותר, אומרים חלק מהמומחים. מחקר תצפית מ-2021 כלל מעקב אחרי יותר מ-77 אלף אנשים במשך כ-20 שנה. החוקרים גילו כי אצל אלה שתזונתם היתה עתירת פלבונואידים - חומרים טבעיים המצויים בפירות וירקות צבעוניים, שוקולד ויין - הופיעו פחות סימנים להזדקנות קוגניטיבית לעומת אלה שבתזונתם היו פחות פלבונואידים.

תזונת MIND כוללת פירות יער, שהם מקורות טובים של סיבים ונוגדי חמצון ובעלי יתרונות קוגניטיביים. במחקר שפורסם ב-2012 עקבו חוקרים אחרי יותר מ-16 אלף אנשים בגיל 70 ומעלה במשך יותר מתריסר שנים. עורכי המחקר הגיעו למסקנה כי חל עיכוב של עד שנתיים וחצי בהידרדרות הקוגניטיבית בקרב נשים קשישות שאכלו יותר אוכמניות ותותים. "אני לא חושבת שיש מזונות פלא, אבל ברור שטוב מאוד לאכול פירות וירקות", מסבירה ד"ר אליסון ריס, החברה בוועדה המייעצת לרפואה, מדע וזיכרון בקרן אלצהיימר של אמריקה.

דגים

סוגים רבים של דגים ופירות ים, ובעיקר דגים שמנים, הם מקורות טובים לאומגה 3, שקשורה לבריאות המוח ולהפחתת הסיכון לדמנציה או להידרדרות קוגניטיבית. "דגים הם מזון למוח", אומר ד"ר מיצ'ל קינג, מנהל התוכנית לבדיקת הזיכרון במכון ניו ג'רזי להזדקנות מוצלחת באוניברסיטת רואן.

מנהלת התוכנית למניעת אלצהיימר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קורנל, ד"ר ליזה מוסקוני, מציינת במיוחד חומצת אומגה 3 בשם docosahexaenoic (DHA), שהתגלתה בדגים שומניים ושוכני מים קרים כמו סלמון. לדבריה, הגוף שלנו לא יכול לייצר כמות מספקת של DHA בכוחות עצמו ולכן "עלינו להוסיף אותה לתזונה שלנו, וזה טיעון משכנע מאוד לאכילת דגים". ד"ר וילט מוסיף כי שתיים או שלוש מנות בשבוע "יעניקו את כל היתרונות".

"דגים הם מזון למוח", אומר מומחה
Elena_Danileiko / Getty Images/i

אגוזים, חיטה מלאה, קטניות ושמן זית

אגוזים וזרעים נקשרים ללא הרף להאטת ההידרדרות הקוגניטיבית. מדענים ביצעו בשנה שעברה בדיקה של 22 מחקרים על צריכת אגוזים, שבהם השתתפו קרוב ל-44 אלף אנשים. המדענים גילו כי אצל אלה שהיו בסיכון גבוה להידרדרות קוגניטיבית התקבלו תוצאות טובות יותר אם אכלו אגוזים רבים יותר, ובעיקר אגוזי מלך. אך עורכי הבדיקה הודו שהיה חוסר עקביות מסוים במחקרים, והראיות לא היו מובהקות.

במחקר אחר, שפורסם ב-2014, נבדקו כ-16 אלף נשים בנות 70 ומעלה בשנים 2001-1995. המדענים מצאו שנשים שאמרו שהן אוכלות לפחות חמש מנות אגוזים לשבוע, השיגו ציונים קוגניטיביים גבוהים יותר מאלה שלא אכלו אגוזים.

גם לחיטה מלאה וקטניות, כמו עדשים ופולי סויה, יש יתרונות לבריאות הלב ולתפקוד הקוגניטיבי. מחקר שנערך באיטליה ב-2017 בדק יותר מ-200 אנשים בני 65 ומעלה, ומצא קשר בין אכילת שלוש מנות קטניות בשבוע לבין ביצועים קוגניטיביים גבוהים יותר.

שמן זית, שהוא המרכיב העיקרי בתזונה הים תיכונית ובתזונת MIND, הוא בעל קשר חזק להזדקנות קוגניטיבית בריאה. מחקר שנערך השנה בקרב יותר מ-92 אלף מבוגרים אמריקאים הראה כי צריכה גבוהה של שמן זית קשורה לירידה של 29% בסיכון למות ממחלת ניוון עצבים. המחקר גם הראה ירידה של 8% עד 32% בתמותה הכללית בהשוואה לאלה שצורכים שמן זית לעיתים נדירות או לא צורכים כלל.

שמן זית. נקשר להזדקנות קוגניטיבית בריאה
Dusan Zidar / dulezidar / Getty

תוספי תזונה

מומחים שאיתם שוחחנו אמרו שאין כמעט ראיות לכך שתוספי תזונה, כולל חומצות שומניות, ויטמין B או ויטמין E, יפחיתו את ההידרדרות הקוגניטיבית או את הסיכון לדמנציה. "תוספים לא יכולים לבוא במקומה של תזונה בריאה", מדגישה ד"ר מוסקוני. לדוגמה, עורכי מחקר שנערך בקרב 3,500 קשישים הגיעו למסקנה כי נטילת תוספי אומגה 3, שלעיתים קרובות נמכרים לציבור כ"מזון בריאות למוח", אינם מאטים את ההידרדרות הקוגניטיבית.

ביחס לתוספים כמו שמן דגים, ד"ר וילט מסביר כי אנשים לא צריכים "להעמיס על עצמם כמו כלבי ים". ד"ר פיטרסן ממאיו קליניק מוסיף כי צריך לזכור: "אם זה מגיע מצמח, תאכלו את זה. אם זה מיוצר במפעל, אל תאכלו את זה".

לכתבה המלאה של אמליה נירנברג בניו יורק טיימס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו