בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אפילו הפחתה קטנה של מלח יכולה להועיל מאוד לבריאות

מחקר שפורסם בחודש שעבר הראה כי מעבר למלח דל נתרן הוריד משמעותית את שכיחות מחלות הלב וכלי הדם. צמצום נכון של המלח בבישול יכול לשפר את הבריאות בלי לפגוע בטעם האוכל

5תגובות
גוף האדם יודע לשמר את הנתרן המיותר, ובכך להגדיל את הסיכון למחלות
Vicheslav/Getty Images/iStockpho

שינויים קטנים בהרגלי האכילה יכולים לשפר מאוד את הרווחה והבריאות שלנו. זה המצב בכל הנוגע לנתרן, מרכיב תזונה חיוני המוכר יותר כמלח. אכילה מופרזת של נתרן עלולה להגביר את לחץ הדם, ובכך להגדיל את הסיכון להתקף לב ולשבץ.

אין תשובה חד-משמעית לשאלה כמה מלח כדאי לאכול, ועשרות מחקרים, ברמות איכות שונות, בחנו את הסוגיה. עם זאת, מומחים רבים ממליצים להפחית לגמרי את הנתרן באוכל מעובד ומוכן בגלל הקושי להימנע מצריכה מופרזת של מלח, וכיוון שאנשים רבים סובלים מבעיה בלחץ הדם.

מחקר מסין הראה שהפחתה בצריכת נתרן הורידה משמעותית את מחלות הלב
webphotographeer/Getty Images/iS

לחץ דם נמדד ביחידות של מילימטר כספית. עלייה של ארבעה מילימטר כספית, למשל, מ-130 ל-134, עלולה לסכן את בריאותם של חלק מהאנשים. ואילו בקרב אנשים שרגישים למלח, צריכת נתרן גבוהה עלולה להעלות את לחץ הדם בעשרה מילימטר כספית.

לעומת זאת, אפילו ירידה קלה בלחץ הדם עשויה לשפר את הבריאות. חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מצאו ב-2010 שהפחתה של 350 מיליגרם נתרן ביום - פחות משישית כפית - יכולה להוריד את לחץ הדם ב-1.25 מילימטר כספית. בכך, לדבריהם, היא עשויה למנוע מיליון מקרים של שבץ והתקפי לב.

עמדה זו זכתה לחיזוק גם במחקר שפורסם בחודש שעבר בכתב העת הרפואי המוביל ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין. המחקר כלל כ-21 אלף תושבים בעלי סיכון גבוה ללקות בשבץ מ-600 כפרים בסין. לפי המחקר, החלפת מלח השולחן הרגיל במלח דל נתרן הורידה משמעותית את מחלות הלב וכלי הדם ותמותה מהן בתקופת מעקב ממוצעת של פחות מחמש שנים.

האגודה האמריקאית למחלות לב ממליצה לאנשים בריאים לצרוך עד 2,300 מיליגרם נתרן ביום ועד 1,500 מיליגרם לאנשים שסובלים מיתר לחץ דם. אולם אנשים צורכים בדרך כלל יותר משליש מהכמות המומלצת. משרד הבריאות בישראל ממליץ לצרוך 1,500 מיליגרם ביום לאנשים בריאים, ובכל מקרה לא יותר מ-2,300 מיליגרם.

כמויות כאלו של נתרן הן חריגות מאוד בהשוואה להתפתחות המין האנושי, שבמהלכה צרך האדם כ-200 עד 600 מיליגרם נתרן ביום. הבעיה בכמויות שכאלו היא שגוף האדם יודע לשמר את הנתרן המיותר, ובכך להגדיל את הסיכון למחלות.

איך להפחית את המלח?

חברות מסחריות שהפחיתו בהדרגה ובאופן שקט את כמויות המלח במוצריהן גילו שרוב האנשים כלל לא שמו לב לשינוי. ניתן להפחית עוד יותר את כמויות המלח בקופסאות שימורים, למשל, על ידי סינון תכולתן באמצעות מסננת.

גם אנשים פרטיים יכולים ליישם את הדרך הזאת בבישול הביתי. קל להקטין את האהבה למלח באמצעות הקטנת הכמויות, ולאחר שבלוטות הטעם מתרגלות למעט מלח, המאכלים המלוחים כבר לא יהיו לכם טעימים ויהיה קל יותר להימנע מאכילתם. דרכים נוספות להפחית את כמות המלח באוכל היא להוסיף אותו רק בסוף הבישול, ולתבל את האוכל בעזרת מיצי הדרים, שבבי פלפל חריף או עשבי תיבול אחרים.

לכתבה המלאה של ג'יין ברודי בניו יורק טיימס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו