בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם שמן קוקוס באמת בריא כמו שחושבים?

שמן קוקוס נחשב למפחית במשקל, מגן מפני מחלות לב ומגביר אנרגיה, אך המציאות רחוקה מכך. מומחית: "כשאני רואה רשימה ארוכה של דברים שהוא אמור לשפר, ברור שזה לא יכול להיות נכון"

47תגובות
שמן קוקוס הוא שומן רווי מאוד, שרוב המומחים ממליצים להגביל
Gracia Lam / NYT

שמן קוקוס זוכה לתדמית של מזון מחולל פלאים. חסידיו טוענים שהוא מסייע לירידה במשקל, מוריד לחץ דם וסוכר בדם, מגן מפני מחלות לב, מגביר אנרגיה, מפחית דלקות, מוחק קמטים ואפילו פועל נגד אלצהיימר. ובנוסף לכל זה, יש לו טעם נהדר. אז מה יכול להיות רע?

הגיע הזמן להסיר את ההילה של שמן הקוקוס. "כשאני רואה מוצר שמוצמדת לו רשימה ארוכה של דברים שהוא אמור לשפר, אני יודעת שזה לא יכול להיות נכון", אמרה פרופ' מריון נסטל, מומחית לתזונה ולמדיניות מזון באוניברסיטת ניו יורק. לדבריה, "שמן קוקוס קיבל הילה של בריאות - מזון על - והמון אנשים מאמינים שזה נכון. עליהם לעצור ולחשוב שמישהו מנסה למכור להם משהו".

סקר שנערך בארה"ב ב-2016 מצא כי 72% מהנשאלים סבורים ששמן קוקוס הוא מזון בריא. תפיסה זו נוגדת את ההוכחות המדעיות, שמעידות כי תדמית זו לא באמת מוצדקת. למעשה, צריך להתייחס לשמן קוקוס כמו לגלידה - פינוק שעדיף ליהנות ממנו מדי פעם בכמויות קטנות. הוא כלל לא מזון דיאטתי. בדומה לשמנים צמחיים אחרים, בכף של שמן קוקוס יש 117 קלוריות - 15 יותר מבכף חמאה. "אם אתם אוהבים את טעמו, אין בעיה לצרוך אותו בכמויות מוגבלות, אבל הוא בשום פנים ואופן לא מזון על", אמרה נסטל.

לא בדיוק שמן

שמן קוקוס הוא לא בדיוק שמן, לפחות לא כשהוא נמצא בטמפרטורת החדר ברוב חלקי חצי כדור הארץ הצפוני. הוא מוצק כשהוא קר, ומזכיר יותר חמאה או שומן בקר. זהו הרמז הראשון לכך שהוא לא בריא. שלא כמו מרבית השמנים האחרים שמוצאם מצמחים, ושמכילים בעיקר חומצות שומן בלתי רוויות, שמן קוקוס הוא שומן רווי מאוד - 87%. הוא רווי יותר מחמאה (63%) ומשומן בקר (40%). רוב המומחים ממליצים להגביל צריכה של שומנים רוויים, שעלולים להעלות את שיעורי הכולסטרול ולסתום את העורקים. בנוסף, יש טענה כי חומצת השומן העיקרית בשמן קוקוס - חומצה לאורית - לא פועלת כשומן רווי בתוך הגוף, אך טענה זו אינה נכונה. לחומצה לאורית יש השפעה דומה לשל חמאה, והיא עלולה לגרום לטרשת עורקים.

"ידוע היטב ששמן קוקוס מעלה את רמות הכולסטרול מסוג LDL שפוגע בעורקים", הסביר מומחה למזון ולמחלות לב וכלי דם בבית הספר צ'אן לבריאות הציבור בהרווארד, פרנק סאקס, "לא מצאתי שום דבר בספרות המדעית שיתמוך בטענות שלשמן קוקוס יש השפעות מועילות". פיליפ גרינלנד, מרצה לקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה פיינברג בשיקאגו, הסכים עמו. "מנסים למכור את שמן הקוקוס כשומן בריא, אבל מי שמכיר את הרכבו אינו סבור כך בכלל", אמר.

שמן קוקוס מוצק כשהוא קר, ומזכיר יותר חמאה או שומן בקר
Highwaystarz-Photography / Getty

המומחים מסבירים כי המבנה הכימי של שמן הקוקוס ואופן הפעילות של חומצות שומן בגוף אמורים לערער את התפיסות של חסידי שמן הקוקוס. לדברי גרינלד, חומצות שומן ארוכות שרשרת, כמו שומן בקר, נספגות בדם בעזרת חלקיקים נושאי שומנים שנקראים כילומיקרונים. חלקיקים אלו מעבירים את השומן לרקמות הגוף ומעבירים כולסטרול מסוג LDL, ומספקים לו הזדמנויות רבות להיתקע בעורקים. לעומת זאת, שומנים שבנויים בעיקר מחומצות שומן בינוניות שרשרת מסיסים יותר במים. שומנים אלה יכולים להיספג בזרם הדם בלי עזרה של כילומיקרונים ומועברים הישר לכבד, שם הם משמשים מקור אנרגיה.

חומצה לאורית נחשבת לחומצת שומן בינונית שרשרת, אך לדברי סאקס, היא פועלת בפועל כמו חומצת שומן ארוכת שרשרת, שגורמת לטרשת עורקים. "מה שחשוב זה איך השומן פועל בחילוף החומרים בגוף", הסביר. בנוסף, שמן קוקוס מכיל עוד שתי חומצות שומן ארוכות שרשרת - חומצה מיריסטית וחומצה פלמיטית -  ושלוש החומצות מעלות את רמת הכולסטרול בדם ומזיקות לעורקים.

לצד הנזקים הפוטנציאליים, לשמן קוקוס יש יתרון אחד ברור - הוא עשוי להעלות את רמות הכולסטרול הטוב HDL. כולסטרול זה נחשב למגן מפני מחלות לב, אך אין לכך הוכחה חד-משמעית. לדברי סאקס, "עדיין לא הוכח קשר סיבתי בין כולסטרול HDL לבין מחלות לב וכלי דם. HDL מורכב מתתי-חלקיקים שעשויים להיות בעלי השפעה מזיקה או מועילה. לא ידוע אילו מזונות וחומרי הזנה, שמעלים את הכולסטרול מסוג HDL, עושים זאת בדרך שמפחיתה שכיחות של טרשת עורקים ואירועים לבביים". גם גרינלד סבור כי HDL לא בהכרח מועיל לבריאות. "המאמצים להעלות HDL לא הביאו לתועלת רפואית", ציין.

צוות חוקרים בניו זילנד, שעבר על 21 מחקרים של צריכת שמן קוקוס, הסיק שצריכת מוצרי קוקוס המכילים סיבים, דוגמת בשר קוקוס וקמח קוקוס בתפריט עשיר, לא תיחשב סיכון למחלת לב. זאת כחלק מתזונה הכוללת שומנים מרובים ובלתי רוויים וללא פחמימות ריקות. יחד עם זאת, החוקרים לא מצאו הוכחה שבעקבותיה כדאי להחליף שמנים צמחיים בלתי רוויים בשמן קוקוס.

לכתבה של ג'יין ברודי בניו יורק טיימס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו