"לא זרה לי הביקורת על 'קשת'. אני מאמינה בלהביא אנשים למסך"

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לא זרה לי הביקורת על 'קשת'. אני מאמינה בלהביא אנשים למסך"

לכתבה
עדי גרתי. הכל אישי אבישג שאר-ישוב

גיא פינס עיתונאי מגוון, אייל ברקוביץ' מראיין מעולה ולא גס רוח, והבחירה להבליט ליהוק של אישה במידה 44 ב"חתונמי"? שיקוף של החברה הישראלית. עדי גרתי, ראש מחלקת תעודה, אקטואליה ודוקו־ריאליטי ב"קשת 12", לא מתרגשת מהטענות על עודף ריאליטי ושיח וולגרי בערוץ, ומסבירה למה כל זה רק מקרב את הצופים לאמת

237תגובות

עדי גרתי אחראית על חלק ניכר מהתוכן הטלוויזיוני שהישראלים צופים בו בשנים האחרונות. כראש מחלקת תעודה, אקטואליה ודוקו־ריאליטי ב"קשת 12", היא אמונה על תוכניות כמו "חתונה ממבט ראשון", "ערב טוב" עם גיא פינס, תוכנית הבוקר עם ניב רסקין, "אופירה וברקוביץ'", "המתחזים" של חיים אתגר ורבות נוספות. הנסיון הרב שצברה בתפקידה בעשור האחרון לא הכין אותה למהומה התקשורתית שהגיעה בעקבות שידור סרטה של ש־לי שינדלר, "המתעשרים החדשים". שינדלר הפנתה זרקור למתעשרי ההיי־טק, בהם משפחתה שלה, וביקשה לברר כיצד מתמודדים עם התמורות שמביא הכסף הגדול לחיים. הסרט זכה לעשרות טורי ביקורת; חלקם טענו כי הוא בזוי, אחרים סברו שהוא מכעיס ומעטים צידדו בו וטענו שהוא מעלה לדיון סוגיות משמעותיות.

"ממש לא צפיתי את התגובה הזו", היא אומרת. "הנחתי שתהיה ביקורת וחלק מהאנשים יכעסו על זה שמתבכיינים על כסף אבל לא צפיתי שזה יהיה עד כדי כך". כשאני שואל מה לדעתה עומד מאחורי הסערה הציבורית הקטנה, היא אומרת ש"נדמה לי שכסף הוא נושא רגשי. ממש רגשי. אני עוסקת מלא ברגש בעבודה שלי. מה מניע ומה נוגע באנשים. אני לא בטוחה שידעתי שעיסוק בכסף הוא כזה רגשי. זה קצת כמו פוליטיקה, על ימין ושמאל. זו הבטן הרכה".

העשירים החדשים
MAKO

הסיפור של ההייטקיסטים והמתעשרים החדשים מכיל עוד הרבה אלמנטים חברתיים, למשל הפערים שהולכים ומתרחבים. לא נגעתם בזה. נשארתם באזור האישי והזהותי.

"זו לא נטייה של קשת. אם תסתכל על הדוקו הנצפה ביותר בעולם, מנטפליקס ועד ערוצים מסחריים — הכל אישי. כשעשו את 'נוכל הטינדר', לא עשו סדרה על תופעת הנוכלים. יש שם שלוש נשים שמספרות את הסיפור הזה. זה נכון לגבי 'הטבעונית הרעה' וגם על הסדרה על אושו בנטפליקס. זה תמיד סיפור אישי".

מתוך "המתעשרים החדשים". הכסף התגלה כבטן הרכה

התפיסה הזו, שהכל אישי, מלווה את גרתי בעבודתה כבר שנים ארוכות. החל מהצעקות הרמות באולפן של אופירה וברקו, דרך סדרת הדוקו "המתמחים", בה נוברים בחייהם של רופאים מתמחים וכלה בדיווחים הצהבהבים במדורי הרכילות של גיא פינס. כמי שצריכה לרגש כמה שיותר צופים, היא לא יכולה — ונראה שגם לא ממש רוצה — ליצור מוצרים אינטלקטואליים. בעבר, דווקא שחתה היטב במים הללו. במהלך העשור בו עבדה בערוץ 10, מ–2002 ועד 2012, היתה אחראית על תוכניות כמו "שלח ודרוקר", "לונדון את קירשנבאום" ואחרות. עם המעבר ל"קשת" החליפה דיסקט וכעת היא אחראית על מותגי־על של הערוץ ובראשם "חתונה ממבט ראשון", שעונתה החמישית החלה בשבוע שעבר. השקת התוכנית זכתה לרייטינג גבוה במיוחד ותוך זמן קצר נהפכו הזוגות המשתתפים בה לגיבורי השעה, המנותחים באיזמל חד ושנון בכל רשת חברתית אפשרית.

רבים מהצופים והצופות, ועמם גם מבקרי הטלוויזיה, לא אהבו את שימת הדגש של ההפקה על מידות הגוף של מעין, הכלה הראשונה לעונה. ההתפארות של ההפקה, כאילו הפכה עולמות כדי לשים במרכז הפריים אישה מלאה במידה 44 שלא נראית למעשה כמו שרוב הנשים נראות, נראתה לרבים כמגוחכת. "בעונה החדשה הצלחנו ליצור גיוון של המשתתפים. זה אתגר לא קטן לאור העובדה שהבחירה בהם היא תוצאה של התאמה זוגית ולא עוד ליהוק פרטני כזה או אחר, רק למען הגיוון. אנחנו חיים בתוך חברה שמקדשת את הרזון. זו המציאות. אלו הדברים שמעין מתמודדת איתם ביומיום והם אלו שמשתקפים על המסך. אין לי ספק שחלק מההצלחה של התוכנית זה העובדה שהיא מעוררת אצל הצופים הרבה רגשות לכאן או לכאן. אנשים מחפשים את האמת. את הלב המדמם. ב'חתונמי' יש המון אמת. זה לא מזויף. זה לא מבוים. יש קו שמחבר בין הצופה לגיבור".

את מדברת על אמת אבל בריאליטי המניפולציות קיימות מעצם המבנה של התוכנית.

"האירוע המחולל ברור לכולם. שני אנשים שהמומחים שלנו חיברו נפגשים לראשונה תחת החופה. זה לא טבעי. כל השאר כן. כל מה שקורה בשאר התוכנית, אף אחד לא נוגע בו. אז אין מניפולציה. הכל שקוף".

"אני יפת נפש, שמאלנית, אליטיסטית. אני מאמינה בשוויון לכולם. לראות אנשים באשר הם אנשים. ההשפעה שלי ב'קשת' יותר גדולה מהתחקירים שעשיתי"

גרתי. "יש סדרות דוקו שמתאימות לערוץ מסוים"
אבישג שאר-ישוב

כשאתם מכניסים זוג לטיפול פסיכולוגי פומבי, המטפלים עובדים בשביל ההפקה, לא בשביל הזוג. הם מקבלים כסף מההפקה וההפקה היא עסק שצריך להביא רייטינג.

"המטפלים, או המומחים שלנו ליתר דיוק, לא עובדים בשביל ההפקה. הם עובדים בשביל הזוג. האינטרס הראשון שלהם הוא הזוג. איש לא אומר להם מה להגיד. איש בהפקה גם לא יודע מה הם יגידו. הרבה דברים שנאמרים שם גם לא משודרים. אני כל כך משוכנעת שמה שאנחנו עושים הוא לטובת המשתתפים. יש לי חברה טובה שאחותה רווקה ואני ממש מנסה לשכנע אותה לבוא, כי אני יודעת שאם היא תעבור את המבדקים ותמצא מתאימה, זה יעשה לה טוב. אני חותמת על זה. אני יודעת שכולם מכווננים לטובת המשתתפים. אני יודעת איך נראית עריכת התוכנית והם מציגים את המציאות נאמנה. הסיפור תמיד יהיה נאמן למה שקרה בין בני הזוג".

את יודעת טוב ממני שכל סיפור יכול להיות מסופר בכמה וכמה דרכים שונות. כל דיאלוג בין שני אנשים יכול להפוך לשבע סצינות שונות שיציגו את הגיבורים באור שונה.

"זה אפשרי אבל זה לא נעשה ב'חתונמי'. מה שקרה בין בני הזוג, זה מה שמשודר. אני לוקחת את מה שהיה ומראה אותו בצורה הכי מאוזנת שיש. אני לא מטה את הכף לטובתו או לטובתה. לפעמים יש ריבים. יש דינמיקות שבהם צד אחד יוצא תוקפני או צד שיוצא מוחלש או נעלב. זה דינמיקות האנושיות וזה יכול להיות לא נעים כשזה מוצג אבל זה מה שזה. אתה יכול לראות את הסיפור של ניר והגר שהתחיל מאוד קשה. הגר היתה חוטפת יריקות ברחוב מרוב תסכול אבל הם עברו על זה והתמודדו עם זה. התאהבו ויש להם זוגיות מדהימה. נשואים באושר".

מעין בחתונמי. המון אמת

הפקת התוכנית, אותה עורכים גבי בבליוביץ' וענת סטלינסקי, ליהקה השנה גם זוג הומואים. אני שואל את גרתי אם היא צופה גל של תגובות שנאה בעקבות הליהוק הזה והיא עונה שלא ממש. "נראה לי שזה מאחורינו", היא אומרת ואני משיב לה שלדעתי יש בה תמימות מסוימת והלוואי שאתבדה. "גייז זו שפה אחרת לגמרי", היא אומרת כשנשאלת אם היה שוני בגישה לסיפור הזוג הגאה. "יש דברים דומים בתחום של ההתאהבות אבל בהרבה דברים אחרים, זה אחרת. יש להם שפה אחרת. אני לא יכולה לעשות ספוילרים אבל יש דברים שהם סציפיים לקהילה ספציפית".

התפיסה של חתונמי היא מאוד הטרו־נורמטיבית. בקהילת הגייז אין הרבה מאוד זוגיות מונוגמית.

"יש על זה ויכוח. יש שיטענו כמוך ויש אנשים שיגידו שזה שטויות. שזה דימוי ריק. ניהלתי את הדיון הזה הרבה פעמים. שמעתי על כל מיני זוגות שמעולם לא פתחו את מערכת היחסים. מצאנו שני אנשים שמאוד רוצים אהבה וזוגיות מונוגמית. מאוד".

"חלק מההצלחה של 'חתונמי' זה העובדה שהיא מעוררת אצל הצופים רגשות לכאן או לכאן. אנשים מחפשים את הלב המדמם. זה לא מזויף. זה לא מבוים"

*חתונמי חתונה ממבט ראשון
צילום מסך ערוץ 12

לעלות על הסוס

היא נולדה לפני 46 שנה בירושלים להורים אקדמאים. אביה שימש כפרופסור לכימיה ואמה כהיסטוריונית באוניברסיטה העברית. היא עצמה גדלה והתבגרה בצופים, במקביל ללימודים בתיכון ליד"ה. לאחר שירותה הצבאי החלה ללמוד באוניברסיטה העברית סוציולוגיה ומדעי המדינה ומשם התגלגלה לתפקיד תחקירנית ב"קפה טלעד", תוכנית הבוקר שהגישו ירדנה ארזי ודוב גילהר. לאחר כמה חודשים בתפקיד, נפרדה מאזורי האקטואליה הרכה ועברה לעבוד בדסק של "חדשות ישראל" שהקימו גיל עומר ורם לנדס, ערוץ חדשות שיהפוך בהמשך לערוץ 10.

"טיפסתי שם בכל שרשרת השלבים. מתחקירנית ועד סמנכ"לית התוכן של הערוץ", היא מספרת ונזכרת באירוע אחד, שהפך לקו פרשת המים בחייה. "ערכתי את תוכנית הבוקר של אברי גלעד ולינוי בר גפן ובאחת התוכניות ערכתי שידור של פיגוע. לא היה לי מה לשדר ויצאתי להפסקת פרסומות ולא ידעתי שכשיש הרוגים, אסור לצאת לפרסומות. אף אחד לא לימד אותי את החוק הזה ואז קפצו עליי בקונטרול, רם לנדס ושילה דה בר, ואמרו לי 'צאי מפה'. פשוט העיפו אותי משם. נסעתי עם הטוסטוס שלי הביתה ועשיתי תאונה קשה. נכנס בי אוטו. שברתי את האגן. בזמן ששכבתי בבית חודשיים, הייתי צריכה להבין אם אני חוזרת לזה או לא, כי ידעתי שכשלתי שם. בסוף רם לנדס היה מקסים ואמר לי 'בואי, עלי על הסוס חזרה, נהלי את התוכנית בוקר'. וזהו, משם חזרתי והיתה עליי חובת הוכחה. הייתי עורכת משנה של המהדורה ואז ערכתי את שלח ודרוקר".

את מגיעה מאקטואליה קשה אבל בשנים האחרונות את נותנת במה ומקדמת תוכניות כמו אופירה וברקו שהעלו את מפלס הבהמתיות בשיח למקסימום.

"מייחסים לקשת הרבה דברים שלא נכונים לגביה. בסוף, אופירה וברקו הם שני מראיינים מעולים. הם שואלים את השאלות הכי אמיתיות שיש. זה מה שהצופה שלנו מחפש: את האמת. אתה תגיד שזה בגלל הבוטות ואני אגיד לך שזה בגלל האמת".

אופירה וברקו
צילום מסך ערוץ 12

במסגרת האמת מותר להטריד מינית בשידור דוגמנית טרנסית כמו סתיו סטרשקו ולשאול אותה שאלות אינטימיות על איבר המין שלה, או להסית נגד ערבים?

"זו לא היתה הכוונה. אני מבינה שסתיו נפגעה. לא עם הכל נוח לי. לפעמים בשידור חי עם אמוציות של אופירה וברקו, יש טעויות, אבל היתרון של השיח הפתוח הוא עצום. בסוף, פוליטיקאים מגיעים לתוכנית הזו ושואלים אותם שאלות נוקבות והם עונים תשובות לא מתחמקות. הם חייבים לענות. זה היתרון שאתה מקבל כצופה".

"היתה לברקו אמירה שפגעה באוכלוסייה שלמה ואני מצטערת על זה מאוד אבל להקיש מזה שברקו הוא גזען, זה לא נכון. הם עושים עבודה עיתונאית מעולה"

גם רביב דרוקר שעבדת איתו הרבה שנים, יודע לשאול שאלות קשות. הוא לא עושה את זה באופן וולגרי ואלים.

"אני לא חושבת שזה אלים. בלהט הדברים בשידור היה נדמה שלברקו יש משהו נגד ערבים אבל זה לא המצב. שאל אותו, הוא יגיד לך. אין לו משהו נגד כל הערבים. היתה לו אמירה שפגעה באוכלוסייה שלמה ואני מצטערת על זה מאוד אבל להקיש מזה שברקו הוא גזען, זה לא נכון. אני חושבת שהם עושים עבודה עיתונאית מעולה".

את אחראית גם על התוכנית של גיא פינס, שעושה את הונה לא פעם מתקריבים על נשים בבגדי ים. גם הכשרתם את חזרתו של אייל גולן לפריים טיים של קשת עם ראיון חנופה. מה את חושבת על זה?

"אני פמיניסטית ואני מחדירה את התפיסה הזו לבנות שלי ומנסה להכניס את זה גם לסביבת העבודה שלי. אני חושבת שגיא פינס מביא כתבות מכל הסוגים. הוא מביא סיפור על קארין באומן והאנורקסיה שלה או ניבר מדר והדיכאון שלה. זה מגוון רחב של דברים. אם תעקוב אחרי גיא פינס, תראה שהנושאים הולכים ומתגוונים עם הזמן. זה לגמרי לא רק חפצון של נשים בבגדי ים. עושים שם חדשות בידור. ולגבי אייל גולן, אני חושבת שגיא פינס עשה שם עבודה עיתונאית. הוא לא עשה לו חיים קלים".

הרי שנינו יודעים שהראיון הזה לא היה נעשה לולא התוכנית "אביב או אייל", שהחזירה את גולן לפריים טיים.

"אני עובדת בגוף תקשורת שיש בו את מגוון הז'אנרים הכי רחב בארץ. זה לא מביך אותי. זה שיש את 'עובדה' כבר 20 שנה על המסך בפריים טיים של קשת, זה כבוד. אני מאוד גאה במקום הזה ואני מאוד שלמה עם המקום שבו אני יושבת ועם הדברים שאני עושה. עם גיא פינס ואופירה וברקו ופאולה וליאון. פאולה, עם האג'נדה שלה עם דימוי גוף חיובי, היא דבר מדהים".

"ערב טוב עם גיא פינס". לגמרי לא רק חפצון של נשים בבגדי ים
מאיה באומל בירגר
מתוך "פאולה וליאון". יצרה שיח ענף על דימוי גוף חיובי

שתי סדרות הדוקו הכי מדוברות של העשור האחרון לא שודרו ב"קשת". האחת היא "צל של אמת" שעסקה בפרשת הרצח של תאיר ראדה והשנייה היא "מגש הכסף" שעסקה במבנה הכלכלי הבעייתי של ישראל. על השאלה אם הן היו יכולות למצוא את עצמן בקשת, עונה גרתי בכנות: "אני חושבת ש'מגש הכסף' היא לא סדרה שמתאימה לקשת כי היא לא מסע רגשי ואנושי. אני לא בטוחה שהצופים שלנו היו מתחברים לזה. כשאנשים באו לראות את זה או את 'צל של אמת' הם פינו זמן מיוחד כדי לעשות את זה, הם לא פשוט התיישבו מול המסך באגביות. יש סדרות דוקו שמתאימות לערוץ מסוים כמו אלו שציינת ואני שמחה שהן נעשו ושמחה שהן שודרו היכן ששודרו כי זה איפשר להן את החשיפה הכי גדולה שיש. עשינו ב'קשת' את הסדרה על הרצח בברנוער. זו היתה סדרה סופר מושקעת ואיכותית אבל היא נהפכה לכישלון הכי צורב שלי ושל 'קשת'. אף אחד לא צפה בה. הקושי של הרצח בברנוער היה יותר מדי עבור הצופים שלנו".

ומה לגבי אחריות להעלות נושאים חשובים על סדר היום?

"אנחנו מביאים למסך דברים מדהימים ולא קלים בעליל. 'המתמחים' שאנחנו עושים, זה לא חומר קל לעיכול ואנחנו מצליחים להביא הרבה עיניים. אין דרך יותר טובה לראות את הקריסה של המתמחים מאשר להראות מתמחה נכנס למטבח במחלקה, לוקח שתי פרוסות לחם, שופך בפנים סוכר ואוכל את זה כמו סנדוויץ'. או במקרה אחר, שהבן של מתמחה מגיע אליו למחלקה עם עוגה כדי לחגוג לעצמו יום הולדת. אין דרך יותר טובה להציג את מצוקת המתמחים מאשר הרגעים הללו".

"המתמחים" לא משקפת את לוח השידורים של קשת. הוא עמוס לעייפה בריאליטי, תוכניות בידור קלילות ותוכנית אקטואליה צעקניות.

"לא זרה לי הביקורת על 'קשת', בכלל. בתוך עמי אני יושבת. מה שכן צריך להגיד זה שרק 44 אחוזים מהלוח של קשת הם ריאליטי. כל השאר זה סדרות דרמה, תחקיר, דוקו וסאטירה. אם מסתכלים על הלוח של קשת בהווה אפשר למצוא שם בשבוע אחד את 'עובדה' שהיא תוכנית תחקיר, 'ארץ נהדרת' שהיא תוכנית סאטירית, 'המתמחים' שהיא דוקו ו'חתונה ממבט ראשון' שהיא דוקו־ריאליטי. אגיד לך אמיתי: אני יפת נפש, שמאלנית, אליטיסטית, במובן העמוק של הדבר. אני מאמינה בשוויון לכולם. לראות אנשים באשר הם אנשים. להביא אותם אל המסך. באמת. אני חושבת ש'קשת' עושה את זה. אופירה אסייג הכניסה לשיח את העולם המרוקאי ופאולה רוזנברג הכניסה לשיח את העולם של דימוי הגוף השלם וחיים אתגר עושה צדק עם מלא אנשים שהוא נלחם עבורם. הנוכלים מפחדים ממנו ואנחנו מכניסים כנופיות לכלא. אני מרגישה שאני משפיעה לטובה. במשך השנים שלי בערוץ 10 חשפנו את תחקיר גואל רצון והמון תחקירים של רביב דרוקר ועדיין, אני חושבת שההשפעה שלי לטובה ב'קשת' יותר גדולה מהתחקירים שעשיתי בערוץ 10 כי בסוף, ביומיום של מה שאנחנו עושים, אני מרגישה שזה בית אמיתי לדברים טובים".

את יודעת מה אתם לא עושים אף פעם? תכנים שעוסקים בבעיה הכי אקוטית של ישראל: הכיבוש. פשוט מחקתם אותו מסדר היום.

"תן לי לחשוב על זה רגע. לא יודעת. מצד שני, לא עסקנו בהמון נושאים. אני חושבת שכן התעסקנו בזה. אופירה וברקו מדברים על זה המון".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות