בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבעיה של קשת אינה "חתונמי" או "הזמר במסכה", אלא שגם החדשות נהפכו לריאליטי

המיזוג בין הריאליטי לשידורי האקטואליה והחדשות יצר עיתונות סנסציונית, קולנית ומלאת יחצנים ואינטרסים. קשת היא המקבילה הטלוויזיונית לפייסבוק – רועשת להפליא, מפלגת ודלת קלוריות

39תגובות
"חתונה ממבט ראשון".
קשת 12

את הראיון שערך השבוע איתי שטרן עם עדי גרתי, אחראית התעודה, האקטואליה והדוקו־ריאליטי בקשת, צריך להתחיל לקרוא מהסוף — ולתהות אם היא מאמינה לעצמה. כשהיא נשאלת מדוע בקשת לא נוגעים בנושא הכיבוש, היא משיבה: "תן לי לחשוב על זה רגע. לא יודעת... אני חושבת שכן התעסקנו בזה. אופירה וברקו מדברים על זה המון". בעוד גרתי חושבת על כך, שווה להתעכב על עוד כמה אמירות שלה, שנותנות הצצה לשכנוע הפנימי והלך המחשבה בקשת, בעוד ברשות השנייה בוחנים את השאלה אם היא מונופול, בעקבות בקשתה להפעלת שירות סטרימינג.

גרתי מתרכזת בראיון בהדיפת טענות נגד כמות הריאליטי מתוך סך השידורים של קשת וטוענת שהערוץ משדר מגוון רחב של ז'אנרים. אבל הבעיה היא לא הריאליטי. ערוץ מסחרי אינו אמור בהכרח לספק תרבות מעבר לחובות התוכן שלו. הבעיה היא שבגלל הכוח הרב של קשת, הערוץ מדרדר את התרבות הישראלית בכללותה. לטענת גרתי, רק 44% מלוח השידורים מוקדש לריאליטי — אבל זו הסתכלות צרה ומבודדת. כי הרי הריאליטי חודר באין מפריע אל שידורי החדשות; תוכניות האקטואליה והפאנלים הפכו לשידורי פרומו לריאליטי; והסאטירה גם היא מוקדשת לבדיחות על מה שהצופים ראו בריאליטי. ביחד כל זה מגיע כמעט ל–70% מהשידורים.

איתמר בן גביר ב"אופירה וברקו". זמן מסך לא פרופורציונלי - דלג
איתמר בן גביר ב"אופירה וברקו". זמן מסך לא פרופורציונלי

המעבר של קשת מזכיינית בערוץ 22 לשידור בערוץ 12, לצד ההשתלטות על חברת החדשות, הפכו את החברה לטלוויזיה במעגל סגור, שבו הצופים נתונים בלופ אינסופי של שעטנז מזיק ומתעתע של בידור וחדשות, ולעזאזל החומות המדומיינות שאמורות להפריד בין העולמות. אייטמים במהדורות החדשות מקדמים את התוכניות הבאות, תוכניות בידור מארחות את כוכבי החדשות, החדשות עצמן הופכות לסוג של בידור לא מחייב והכל זוכה להדהוד אינסופי של כוכבי הערוץ.

הצופים מתרגלים לכך שעיתונות היא ריבים קולניים בין בועז ביסמוט לרינה מצליח, אירוח יחצנים ויועצי תקשורת באולפנים ודיווחים בסגנון מרוץ סוסים על מי אמר מה למי. הם משתכנעים שזה הגיוני שכוכבי אקטואליה וחדשות יככבו ב"הזמר במסכה" ושכתבי הערוץ ישתתפו במרדף לילי אחר מחבל ברחובות תל אביב כאילו מדובר בריאליטי פשע משובח. הבעיה היא שגרתי חושבת שגיא פינס — שהלבין את אייל גולן, סייע לאסי עזר והיום עוזר להלבין גם את NSO באמצעות קידום אחד החתנים ב"חתונמי" שעובד בחברה — זו "עיתונות מגוונת". או שהצעקות והאגרסיות של "אופירה וברקו" הן חתירה אחר האמת, כי "זה מה שהצופה שלנו מחפש". אבל מה שהצופה של קשת רגיל לקבל בחדשות, בדומה לריאליטי, זה צעקות, שנאה, דרמה וסנסציה. בחסות קשת, שתי הסוגות עברו התכה רעילה ומזיקה.

בסופו של דבר, מאחורי העיתונות הזו יש מינימום תוכן ועבודה עיתונאית. מה שכן יש זה כוח חסר תקדים, שמייצר חדשות בידוריות ושירותי הלבנה. לא סתם חדשות 12 ו–13 העניקו זמן מסך בלתי מוגבל וחסר פרופורציה לח"כ איתמר בן גביר, שבתורו מלעיט את החברה הישראלית בשנאה שגם 20 משדרי יום המעשים הטובים או "כנפיים של קרמבו" לא ינקו. במידה רבה קשת היא הדבר הכי דומה בטלוויזיה לפייסבוק — רועשת להפליא, מפלגת ודלת קלוריות. הצופה או הגולש לכאורה אינו משלם דבר, אבל החברה כולה הופכת אלימה ורדודה יותר. לא שזה מעניין את גרתי, שמבחינתה הכל מוגש דרך הסיפור האישי.

הסיבה שסדרת דוקו כמו "מגש הכסף", שנגעה בבעיות של הכלכלה הישראלית וזכתה למיליוני צפיות, לא משודרת בקשת, אינה, כפי שגרתי טוענת, שהיא מתאימה לערוצי נישה. אלא כי לתחקירי הון־שלטון אין מקום בערוצים הנשלטים על ידי טייקונים כמו משפחת ורטהיים בקשת או לן בלווטניק ברשת 13. הטייקונים מחזיקים בערוצים כדי למנוע תחקירים ותכנים כמו "מגש הכסף" ולשמור על יוקר המחייה ברמתו הבלתי נסבלת. זה כנראה לא יפריע לשי־לי שינדלר, שצרותיה נמצאו ראויות לדוקו אישי ומנותק בקשת.

NSO
מתוך עמוד האינסטגרם של ערב טוב עם גיא פינס

בוחן המציאות של גרתי לקוי גם בנוגע לטוב, כדבריה, שקשת עושה לחברה הישראלית. זה לא רק הריאליטי האינסופי שהיא מאכילה בו את הצופה, אלא הפיכת החדשות לבידור המצית שנאה ואת מה שבתווך לפלטפורמה עוצמתית לקידום יחצנים, שיקום מטרידנים וחברות ריגול. הכל כשר כל עוד האינטרסים של החברה המרכזית למשקאות, המחזיקה ב–74% מהערוץ, לא ייפגעו. קשת "משפיעה לטובה" על החברה כמו שקוקה קולה זה טעם החיים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו