"פייבמנט" היתה קולו של דור. לצערה, דור ההמשך לא בדיוק הבין את המסר

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"פייבמנט" היתה קולו של דור. לצערה, דור ההמשך לא בדיוק הבין את המסר

לכתבה
פייבמנט Gie Knaeps / Hulton Archive / Ge

להקת האינדי המשפיעה והחשובה והמעולה מוציאה מחדש את אלבומה האחרון מ-1999, וגם חוגגת יובל 30 לאלבומה הראשון. סיבה מצוינת לדבר דווקא על האלבום השני שלה

65תגובות

"זו עשויה להיות הגזמה לומר ש'פייבמנט' היתה הביטלס של הדור שלה, אבל היא היתה, סוג-של".

מזל שסטיוארט ברמן מ"פיצ'פורק" הוסיף את המלים המסייגות "סוג-של" בסיומה של ההשוואה הלא פרופורציונלית, המופרכת, שפתחה את הכתבה שלו על המהדורה המחודשת של Twilight Terror, אלבומה החמישי והאחרון של להקת Pavement. בכל זאת, היה טעם אחד בהשוואה בין "פייבמנט" לביטלס, והוא קשור למשך הזמן שבו שתי הלהקות פעלו: עשר שנים, שתיהן באותו עשור. "פייבמנט" הוציאה חמישה אלבומים, הראשון ב-1992 והאחרון ב-1999. אחד הדברים הכי חשובים שלהקה צריכה לדעת הוא מתי להתפרק. רוב הלהקות כושלות בסעיף הקריטי הזה. הן ממשיכות לפעול שנים ולפעמים עשורים אחרי שהדלק היצירתי שלהן אזל. "פייבמנט", כמו הביטלס, ידעה לעצור בדיוק ברגע הנכון.

בשבועות האחרונים יש סיבה כפולה לחזור אל "פייבמנט". Terror Twilight, האלבום האחרון שלה, יצא כאמור במהדורה חדשה, עם שלל תוספות וגם שינוי של סדר השירים. בו בזמן, בשבוע שעבר מלאו שלושים שנה לצאתו של Slanted and Enchanted, אלבום הבכורה של הלהקה, שנחשב קלאסיקה בגבולות הגזרה של אומת האינדי האמריקאית ושלל שלוחותיה ברחבי העולם. יש אפילו מי שרואים ב-S&E יצירת מופת, לא בצדק. התואר הזה שמור לאלבום השני של "פייבמנט", Crooked Rain, Crooked Rain.

בשיר שנועל את "קרוקד ריין", Filmore Jive, הסולן סטיבן מלקמוס שר את המשפט "Goodnight to the rock’n’roll era". לא בטוח שהוא התכוון לצאת בהצהרות מפוצצות – "פייבמנט" היא להקה שמעדיפה אירוניה ואנדרסטייטמנט – אבל אי אפשר שלא להיתלות במשפט הזה כדי למקם את "פייבמנט" בתוך שרשרת המזון של הרוק האמריקאי ולנסות הסביר מדוע היתה אחת הלהקות האמריקאיות הטובות ביותר של שנות התשעים.

האלבום Crooked Rain, Crooked Rain כולל ארבעים ושתיים דקות שאין בהן אפילו רגע אחד שאיננו מושלם בדרכו (טוב, השיר ה-11 לא משהו, אבל הוא באמת היחיד)

שיר הערש/אשכבה של מלקמוס לעידן הרוק היה מוצדק. ב-1992, כש"פייבמנט" הוציאו את האלבום הראשון שלהם, הרוק היה בעיצומו של המפץ הגדול האחרון שלו – הפעם האחרונה שמוזיקת גיטרות שמגיחה מהשוליים המחוספסים נהפכת לנחלת המאסות. 1992 היתה שנת השיא של הגראנג' (ושיא הוא תמיד גם תחילת הסוף). הרדיו היה מלא ברוק מסיבי, הימנוני, איצטדיוני למרות שורשי הפאנק שלו. לתוך ההקשר המוזיקלי הטסטוסטרוני הזה זירזפו השירים של "פייבמנט", צנומים ופרומים, לוזריים בהווייתם, ואף על פי שברגע הראשון הם נשמעו אולי חריגים, לא שייכים לזמנם, עד מהרה התברר – כשהגראנג' התפגר עוד לפני אמצע שנות התשעים – שדווקא הם אלה שמשקפים את רוח הזמן ואת נסיגתן של הגיטרות אל מחוץ למיינסטרים.

רוק צנום ופרום, אירוני ושונא כיבושים עלול להישמע חיוור וחלוש. זה מה שקורה בדרך כלל, וראו את רוב רובן של להקות האינדי של עשרים השנים האחרונות שסוגדות ל"פייבמנט" ורואות בה את האם הגדולה שלהן, אבל לא מבינות, או לפחות לא מפנימות, מה הפך אותה ללהקה גדולה. מה שהפך את "פייבמנט" ללהקה נפלאה הוא שסביב היסוד האגבי והפרום נתפרה אסתטיקה מוזיקלית שלמה שגרמה לאגביות להישמע מפוארת ולאירוניה להיות ספוגה ברגש. רגע אחד השירים שוטטו על המדרכה בשרוכים פתוחים, ובלי ששמת לב הם פתאום המריאו. העדות המוחצת ביותר ליופי הייחודי הזה היא כאמור האלבום Crooked Rain, Crooked Rain – ארבעים ושתיים דקות שאין בהן אפילו רגע אחד שאיננו מושלם בדרכו (טוב, השיר ה-11 לא משהו, אבל הוא באמת היחיד).

פייבמנט. רוק צנום, חיוור ואירוני
Masao Nakagami

אחרי השיא של "קרוקד ריין", "פייבמנט" (שבנוסף למלקמוס כללה את הגיטריסט סקוט קנברג, הבסיסט מארק אייבולד, המתופף סטיב ווסט והפרקשניסט בוב נסטנוביץ') ירדה באופן טבעי מהמדף הפנטסטי אל מדף ה"טוב מאוד אם לא משווים" (Wowee Zowee, 1995), ואז עלתה קלות אל המצוין (Brighten the Corners, 1997), ואז ירדה אל ה"טוב, סוג-של" (Terror Twilight, 1999), ואז עשתה את המעשה הנכון והתפרקה. ואז חזרה כעבור עשור לסיבוב הופעות מנצח. ובקרוב, בקיץ 2022, תחזור לסיבוב ניצחון לייבי נוסף.

מדוע האלגוריתם של ספוטיפיי זיהה את Harness Your Hopes כמתאים להזרמת אוטופליי? מפני שיותר משירים אחרים של "פייבמנט" הוא דומה בצליל ובמבנה שלו לשירים של להקות אחרות

אבל עם כל הכבוד לשני האיחודים, הדבר המעניין ביותר שקרה ל"פייבמנט" בשנים שאחרי הפירוק שלה הוא הסיפור המוזר והמרתק של השיר Harness Your Hopes. השיר הזה הוקלט ב-1997 בסשנים של האלבום Brighten the Corners, אבל מלקמוס לא היה מרוצה ממנו והוא נכלל לבסוף באי-פי שקדם לאלבום Terror Twilight. במשך עשרים שנה זה היה שיר עלום יחסית ברפרטואר של הלהקה – אפילו לא מה שנקרא "רצועת אלבום" (כי הוא לא נכלל בשום אלבום מלא של הלהקה).

אבל ב-2017 קרה דבר די מדהים: נתוני ההשמעה שלו בספוטיפיי זינקו כמעט בין לילה והוא נהפך לשיר המושמע ביותר של "פייבמנט" בפלטפורמת הסטרימינג הפופולרית ביותר. הוא כזה עד היום, בפער ניכר. יש לו יותר משבעים מיליון סטרימים בספוטיפיי, כמעט פי שלושה מ-Cut Your Hair ו-Range Life, שני הלהיטים הגדולים ביותר של "פייבמנט" ששודרו לא מעט ב-MTV באמצע שנות התשעים. ומה שקורה בספוטיפיי מקרין כמובן במהירות על כל הפלטפורמות האחרות. מה שאומר שבשביל קהל צעיר, שלא היה שם בזמן אמת, Harness Your Hopes הוא השיר המזוהה ביותר עם "פייבמנט"; שיר הדגל שלה.

איך זה יכול להיות? מתברר שהתשובה לתעלומה קשורה למערכת ההפעלה של ספוטיפיי. אחד הפיצ'רים בתוכנה של ספוטיפיי הוא ה-Autoplay, כלומר השמעת שירים אוטומטית לפי בחירה של האלגוריתם, בהסתמך על ההעדפות המתועדות של המאזין. למשל, כשאלבום ששמענו מסתיים והמערכת ממשיכה להזרים שירים לפי בחירתה. עד 2017 ברירת המחדל של ה-Autoplay היתה לא פעילה. ב-2017 ספוטיפיי שינתה את ההגדרות וה-Autoplay הופעל כברירת מחדל אצל כל המנויים. במקרה של "פייבמנט", מאותו רגע האלגוריתם התחיל לזהות את Harness Your Hopes כמתאים להשמעה ב-Autoplay הרבה יותר משירים אחרים של הלהקה, וכך השיר סיים את חייו הראשונים כרצועת אי-פי נחבאת והתחיל את חייו השניים כלהיט סטרימינג, סוג-של.

הסיפור הזה רלוונטי כמובן לא רק ל"פייבמנט", ויש לו השלכות מרתיעות בכל הנוגע לעתידם של ערכי תרבות בסיסיים כמו מגוון מוזיקלי וחזון אמנותי ייחודי. מדוע האלגוריתם של ספוטיפיי זיהה את Harness Your Hopes כמתאים להזרמת אוטופליי? מפני שיותר משירים אחרים של "פייבמנט" הוא דומה בצליל ובמבנה שלו לשירים של להקות אחרות. מהלך האקורדים שלו ברור ומרובע יחסית והגיטרה החשמלית נחושה ונמרצת, כמעט כמו בשיר של "קרידנס קלירווטר ריבייבל". זה עדיין שיר מאוד "פייבמנטי", אבל הוא הרבה פחות ייחודי משירים אחרים של הלהקה, אלה שמגלמים את האינדיבידואליות העזה שלה בצורה השלמה ביותר.

כך האלגוריתם של ספוטיפיי מתעדף קונפורמיות ומכרסם באינדיבידואליות. השיר הכי פחות ייחודי של "פייבמנט", שלא הובלט בזמן אמת בגלל העדר המקוריות שלו, נהפך בשל ביטול המצב הרדום של האוטופליי לשיר שהכי מזוהה עם הלהקה. בהנחה שדבר דומה קרה עם הרבה מאוד להקות אחרות, המצב שנוצר הוא שהולך וגדל הסיכוי שהיצירות המזוהות והמצליחות ביותר של מוזיקאים יהיו היצירות הכי פחות מקוריות שלהם. לא בדיוק מציאות שמתחשק לרתום אליה את התקוות שלנו. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות