בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיר בשבוע

הבעיה האמיתית בשיר WTF של עדן בן זקן

הבעיה עם השיר החדש של עדן בן זקן היא לא התוכן המילולי שלו, אלא התפנית לרעה שהוא מחולל. הדקה הראשונה מדליקה למדי עם בניית קצב וחימום מנועים, אבל אז מתבררות הפנים האמיתיות שלו

82תגובות
עדן בן זקן, מתוך הקליפ. מסחטת צפיות
צילום מסך מתוך ער

קובי אפללו לא חשב מספיק לעומק על השיר החדש של עדן בן זקן. אפללו, למי שלא היה קשוב בימים האחרונים לחדשות החשובות באמת, יצא בתחילת השבוע נגד הרדידות והגסות של הפופ הישראלי. "לפעמים נדמה שגדל פה דור של מוזיקאים (תודה לאל לא כולם) שמתחרה מי יביא את הטקסט הכי נמוך ומטומטם", כתב אפללו באינסטגרם, והוסיף: "איפה האחריות, ילדים קטנים שומעים אתכם". הוא לא ציין שמות, אבל הוא פירסם את הפוסט יום אחרי שבן זקן הוציאה את הסינגל WTF, שבו היא חוזרת שוב ושוב על המשפט "עשיתי שפם, גבות ולק — WTF". היא אומרת "וואט דה פאק" 20 פעמים (ספרתי) בשיר שנמשך פחות משלוש דקות. לאפללו זה הקפיץ את הפיוז.

אבל מה שמעניין בשיר החדש של בן זקן זה לא ה־WTF, אלא השפם. "עשיתי שפם". בן זקן ורון ביטון, מחולל הטקסטים הוויראליים הראשי של הפופ הישראלי בשנתיים האחרונות, גרמו לפעולה קוסמטית שנשים עושות בחדרי חדרים לצאת בראש מורם ובאגן מתעכס אל המרחב הציבורי. מהלך חיובי.

עדן בן זקן בקליפ לשיר החדש. מסחטת צפיות - דלג
עדן בן זקן בקליפ לשיר החדש. מסחטת צפיות

מצד שני, כשחושבים על מופעי המלה "שפם" בפופ הישראלי לדורותיו, נזכרים מיד ב"ציירי לך שפם". מה שעשתה גיבורת השיר של "נוער שוליים", אותה "ספק ילדה, תמיד היתה כמו בן קטן", הוא ההיפך ממה שעושה גיבורת השיר של בן זקן. הגיבורה של מיקיאגי יצאה באומץ רדיקלי מרהיב נגד המוסכמות המגדריות והחברתיות. הבחורה ב־WTF היא התגלמות המוסכמות ואישרורן. אז מה יש לנו בחזיז החדש של בן זקן — שעווה וגאווה או קוסמטיקה וקונפורמיזם?

אפללו החמיץ את הדיון הזה, כי מה שהקפיץ אותו באמת היה ה"וואט דה פאק". ועל כך יש לומר שני דברים. ראשית, מדוע זמרים גברים מקפידים להזדעזע בעיקר משירים של נשים (זכור המקרה של עידן עמדי, שהסגביר לפני כמה שנים לעדי ביטי שהיא קורבן של תעשיית הפופ הסקסיסטית)? WTF הוא שיר הרבה פחות מטומטם ומעליב מ"גומיגם" של סטטיק ובן אל תבורי, שהתייחס אל נשים כישבנים מהלכים. מדוע אז אפללו לא הזדעק?

בן זקן. המפיק הושפע מאחד משירי הפופ הגדולים ביותר?
צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של עדן בן זקן

הדבר השני שיש לומר של קובלנתו של אפללו הוא שטקסטים נמוכים בשירי פופ הם אכן דבר מעציב, אבל לא פחות מאשר טקסטים ששפתם הנמלצת מכסה על תוכנם החלול. רבים משיריו של אפללו (זמר מצוין ומלחין מוכשר למדי, אגב) הם כאלה. הם מלאים במשעולים ונחלים, זריחות ושקיעות, כמיהות ותפילות, ובעצם לא אומרים דבר.

הבעיה שלי עם ה־WTF של בן זקן היא לא התוכן המילולי שלו, אלא התפנית לרעה שהוא מחולל. בדקה הראשונה של השיר עדיין לא שמענו את ה־WTF, וזאת דקה מדליקה למדי, עם בנייה נאה של קצב וחימום מנועים מזרחי־אלקטרוני מפמפם. אם אוזניי אינן מטעות אותי, המפיק סתיו בגר הושפע מ — אל תצחקו — Papa Was a Rolling Stone של ה"טמפטיישנס", אחד משירי הפופ הגדולים ביותר אי פעם.

אבל אז, אחרי דקה בדיוק, נכנס ה־WTF־WTF־WTF, והשיר מגלה את פניו האמיתיות, הציניות. לא מוזיקה היא העניין, אלא ויראליות בכל מחיר. מסחטת צפיות, סטרימים ופוסטים ברשתות. תגידי, כפרה, יא עב"ז, מה לעז?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו