רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אהבה בשחקים: מאווריק" הוא סיבוב הניצחון של טום קרוז

סרט ההמשך ללהיט משנות ה-80 מוכיח שאפשר להיות גיבור אקשן גם בגיל 60 ושאפשר ליצור שובר קופות בלי אפקטים. זוהי גם הפגנת כוח של כוכב־על, מפיק ותופעה הוליוודית ייחודית

"אהבה בשחקים : מאווריק". קרוז לא מפנה את הבמה לדור הצעיר
Paramount Pictures/אי־פי
תגובות

לצפייה ברשימת הכתבות
שלכם בעמוד הארץ שלי

המון השתנה מאז 1986. ארה"ב ניצחה במלחמה הקרה, ברית המועצות נפלה, טכנולוגיות חדשות עיצבו את יחסי האדם והמכונה גם בשמים. קרבות האוויר הפכו מזמן להיסטוריה, והאויב הגדול ביותר שמאיים על טייסי הקרב במאה ה–21 הוא המל"ט. טייסים הולכים בדרכם של סנדלרים. טום קרוז, שרקם רומן עם מטוסים מאז "אהבה בשחקים", ביקש לשקם את מעמד הטייסים — ונראה כי הצליח.

"אהבה בשחקים" הוא לא סרט טוב — לא אז ולא היום. זה מסוג הסרטים שבו מפקד יכול לצעוק על טייס: "מאווריק, האגו שלך מפזר צ'קים שהגוף שלך לא יכול לפדות". אולם הוא הוליד תופעה תרבותית שרחבה מגבולות הקולנוע. הוא זיקק רגע מאוד מסוים בתרבות הפופולרית ועזר להגדיר את שנות ה–80. הבמאי, טוני סקוט, שתקף את כל החושים בעריכה מהירה וסאונד בומבסטי, יצק תבנית חדשה לז'אנר האקשן: בימוי מוגזם ובו בזמן חתירה לריאליזם בייצוג המטוסים. זה גם היה מפגן של גבריות חדשה לעשור חדש עם כוכבים מסוג חדש, כמו טום קרוז וואל קילמר. למעשה, זהו בדיוק הרגע שבו קרוז הפך לכוכב הלוהט ביותר בהוליווד.

קדימון - דלג

בכל זאת, קרוז סירב לסרט המשך. בראיון למגזין פלייבוי ב–1990, ארבע שנים אחרי "אהבה בשחקים", הוא גם סיפר מדוע לא ישוב אל הקוקפיט בתור הטייס פיט "מאווריק" מיטשל. "יש אנשים שרואים בזה סרט ימני שנועד להיות פרסומת לצי (שדיווח בזמנו על זינוק משוגע של 500% במספר הנרשמים, נ"ש), אבל אני רוצה שילדים יבינו שלא כך נראית מלחמה. זה משחק ולא מציאות. לכן לא המשכתי לאהבה בשחקים 2, 3 ו–4, כי זה יהיה חסר אחריות".

32 שנים ושישה פרקים של "משימה בלתי אפשרית" עזרו לקרוז לשקול מחדש את עמדתו. מי שהיה בן 24 ונראה צעיר עוד יותר כשיצא הסרט המקורי, חוגג השנה את יום הולדתו ה–60. ב–1990 הוא היה אליל נוער שחיפש להוכיח עצמו כשחקן רציני, ואילו כיום קרוז הוא תופעה הוליוודית ייחודית. הוא מפיק את כל סרטיו, בוחר אישית במאים ושחקנים ואפילו מבצע בעצמו את פעלוליו. כל פרט ופרט בכל סרט שלו נתון לשליטתו המלאה. כשאלה התנאים, הוא דווקא שמח לחזור לגלם את מאווריק.

עלילת ההמשכון שעלה היום (רביעי) לאקרנים בישראל, "אהבה בשחקים: מאווריק", מתרחשת ב–2022, כשמאווריק הוא פאסה, טייס ניסוי ותיק ומוכשר שהתבגר לעידן שלא מעריך את כישוריו. "רוצחים מעופפים", הכינוי למל"טים, הם לא רק העתיד — הם גם ההווה והעבר הקרוב. העובדה שאישיותו של הדמות נותרה זהה — עצמאית וחצופה — גרמה לכך שהתקדם רק דרגה אחת על פני 36 שנים. יריבו־חברו הטייס אייסמן (קילמר) הוא כבר אדמירל ומפקד הצי באוקיינוס השקט.

"אהבה בשחקים: מאווריק"
Scott Garfield/Paramount Picture

העלילה משגרת את מאווריק חזרה לטראומה שעיצבה אותו בקורס הטיס האליטיסי "טופ־גאן", הפעם בתור המפקד, עם משימה צבאית אמיתית שידועה מראש. קומץ הטייסים שהוא מדריך צריך להתכונן לתקיפה מורכבת במדינה זרה שזהותה לא נמסרת.

החזרה של מאווריק לכור מחצבתו מאמתת אותו עם עברו, כאשר פלאשבקים ל"אהבה בשחקים" המקורי פזורים לאורך הסרט. הטריגר המרכזי הוא הטייס רוסטר (מיילס טלר), בנו של חברו גוס, שנהרג בסרט הראשון. הבר המקומי, שבו הכיר את מושא אהבתו צ'רלי, הוא דווקא לא טריגר. השחקנית קלי מקליגיס, בניגוד לקרוז ולקילמר, לא הוזמנה לסרט החדש (לדבריה, כי היא "אישה ונראית בת גילי"). במקומה מוצא קרוז בבר את פני (ג'ניפר קונלי), שקיומה הוזכר בסרט הראשון כ"בת אדמירל" שמאווריק שבר לה את הלב.

המשכונים מאוחרים לסרטי אייטיז לרוב מעבירים את השרביט ואת משקל הכובד לדור הבא. לא כאן, לא מאווריק, לא קרוז. רוסטר וחבריו לקורס שם רק כדי לאפשר צלילה לעולמו הפנימי של מאווריק עוד יותר מהסרט המקורי. בכך ניכרת תרומתם של כריסטופר מקווארי, התסריטאי הצמוד של קרוז, והבמאי ג'וזף קוסינסקי, שעבד עם קרוז ב"אבדון". הבמאי, התסריטאי והכוכב־מפיק השכילו לשכלל את המקור — מה שראוי לשמר לרוב נשמר, ומה שהאט את הקצב נזרק ונשכח.

"אהבה בשחקים: מאווריק". הרבה מעבר לכוכב
Scott Garfield/Paramount Picture

הסרט החדש מצליח לחמוק ממלכודות הנוסטלגיה שהשתלטו על בתי הקולנוע. לא תמיד, אבל רוב הזמן. קוסינסקי והתסריטאים שמרו על איזון, חלקו כבוד למיתוס שכבר נבנה אך לא נשענו עליו יותר מדי. הם פירקו בזהירות את המיתוס במטרה להרחיב את גבולותיו. כניסתו של מאווריק ל"טופ־גאן" נעשית מתוך מודעות לכך שהוא אגדה חיה — בעיני הטייסים לא פחות מהקהל — וזהו המקור לרוב הבדיחות. הטייסים הצעירים מגיעים לטופ־גאן כי הם "הטובים שבטובים", אבל נאלצים ללמוד את מה שהקהל כבר יודע: הם שחקני משנה במופע של מאווריק. מי שלא יקשיב לו עלול לגלות שהטייס החמקן מרחף מעליו בשמים. עבור הטייסים הצעירים, זה גם שיעור בצניעות. מאווריק כבר בחן כל גבול וכמעט נהרג אינספור פעמים, הוא סוקרטס מעופף, יודע על השמים מה שהם עצמם לא יודעים.

בהמשכון, כמו במקור, האקשן הוא המנה העיקרית. ללא טוני סקוט, במאי הסרט הראשון שהתאבד ב–2012, קוסינסקי ובעיקר קרוז בכובעו כמפיק הצליחו לסכל שימוש מסכים ירוקים ובאפקטים. ההפקה היקרה ממילא זכתה לשיתוף מלא מ"בואינג" ומתאגיד "סוני" כדי לפתח מצלמות ייעודיות שיאפשרו לצלם שש זוויות שונות במקביל במהלך הטיס. כמו ש"אהבה בשחקים" שינתה את האופן שבו מצלמים טיסת קרב, נראה כי גם ההמשכון יהיה בעל השפעה דרמטית. כבר עתה הוא מתבלט עם כמה מהסצינות המרשימות ביותר שצולמו ללא אפקטים, רק זה הופך את "מאווריק" לאחד מסרטי האקשן הטובים של השנה, וכזה שכדאי לראות בקולנוע.

חזרתו לדמות של מאווריק היא במידה רבה סיבוב הניצחון של טום קרוז. "אהבה בשחקים" לא היה סרטו הראשון וגם לא יצירת מופת, אך בו הוא נולד מחדש בתור כוכב על. זו היתה יריית הפתיחה של דימוי ציבורי שאותו בנה וטיפח, מ"איש הגשם" ל"משימה בלתי אפשרית" ומשם לעולמות האקשן והמדע הבדיוני. כעת הוא חוזר לנעליו של מאווריק כשהוא יותר מכוכב ויוצר אקשן. בגיל 60, הוא כבר זן נכחד בהוליווד — כוכב כל כך גדול שהוא אולפן של איש אחד, ונהנה לנצל את הכוח הזה.

"אהבה בשחקים: מאווריק". 131 דקות, בבתי הקולנוע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות