פסליה של האמנית האוקראינית מוצגים ברוסיה. מצבם טוב משלה

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסליה של האמנית האוקראינית מוצגים ברוסיה. מצבם טוב משלה

לכתבה
קאדירובה בביתה הזמני. "צריך לסגור את המרחב האווירי" ז'אנה קאדירובה

ז'אנה קאדירובה היא מהנציגות הבולטות של דור האמנים הפוסט-סובייטי באוקראינה, והציגה את עבודותיה ברחבי העולם. "אין מים זורמים או אינטרנט, וכמובן שאין יצירה", היא אומרת אחרי שנמלטה מקייב, ומתמקדת עתה בתיעוד הרס הפלישה

6תגובות

בראשית ימי הפלישה הרוסית, העלתה האמנית האוקראינית ז'אנה קאדירובה לרשתות החברתיות פוסטים מזעזעים על האסון שפוטין המיט על המדינה שלה. אבל אז היא נאלמה דום. אחרי כמה ימים ללא תגובה להודעה ששלחתי לה, הגיעה ממנה תשובה: "אשמח אם תכתוב שנטשתי את הסטודיו ואת הדירה שלי בקייב, ועברתי לכפר באזור הקרפטים עם בן זוגי דניס (גם הוא אמן, שאיתו היא עובדת בעשור האחרון, ג"מ). בבית שבו התקבצנו אין מים זורמים, אין אינטרנט, החשמל מגיע רק מדי פעם, ואנחנו מחממים את המקום בעזרת עצים מהיער. אני כמובן לא יכולה ליצור. משפחתי עזבה את המדינה. חייבים להתאחד על מנת לעצור את ההשתוללות הרוסית. חייבים לסגור את המרחב האווירי".

לפי שעה, הרטרוספקטיבה שמתוכננת בשנה הבאה לקאדירובה במרכז פינצ'וק לאמנות מודרנית בקייב, מוטלת בספק. הסרטונים והתמונות בעמוד הפייסבוק שלה מבהירים בלי צל של ספק שהחיים כפי שהיא ושאר אזרחי אוקראינה הכירו עד לפני שלושה שבועות חדלו לגמרי, ואף אחד לא יכול להמר מה יקרה בעתיד.

ז'אנה קאדירובה /kady

קאדירובה היא מהנציגות הבולטות של דור האמנים של אחרי נפילת הגוש הסובייטי. הרזומה המפורט באתר הבית שלה מדגיש כמה הקשרים בין העם הרוסי לעם האוקראיני היו ונותרו סבוכים. בחלק באתר שמוקדש לאוספים שכוללים יצירות שלה, רוסיה מככבת במקום הראשון. לצד הצבות ברחבי אוקראינה, והצבות ספורות בגני פסלים ומוזיאונים ברחבי העולם, הפסלים והמיצבים של קאדירובה נמצאים ברובם דווקא במרחב הציבורי ברוסיה. נכון לעכשיו, מצבם הרבה יותר טוב מזה של קאדירובה ויקיריה.

היא נולדה ב–1981 בעיר ברובארי, 25 קילומטרים מזרחית לקייב. בימים האחרונים מתנהלת לחימה עזה באזור, שבו מתרכזים הכוחות הרוסיים לקראת הפלישה לבירה. האמנות של קאדירובה תמיד הגיבה למקום ולתקופה הטעונים שבהם גדלה. העצמאות והתחזקות הלאומיות שאוקראינה חוותה אחרי קריסת ברית המועצות לוו בשתי מהפכות. בזמן "המהפכה הכתומה" של חורף 2004–2005, שפרצה בתגובה לחשדות לזיופי בחירות בקנה מידה גדול, קאדירובה, שסיימה בהצטיינות את לימודיה באקדמיית שבצ'נקו לאמנות בקייב, היתה בין מקימי קולקטיב R.E.P (Revolutionary Experimental Space, "מרחב מהפכני ניסיוני").

ב"צורות בלתי נראות" קאדירובה הגיבה לרישות המרחב הציבורי באוקראינה במצלמות מעקב. בסדרת תבליטי בטון וגבס משנת 2016 פיסלה את החזיתות של אלפי שיכונים סטנדרטיים שהוקמו בתקופה הסובייטית — רבים מהם נמחקו בהפצצות בשבועות האחרונים

marc domage

זו היתה ההתארגנות הפוליטית הגלויה הראשונה של אמנים באוקראינה. הקבוצה שפעלה במשך עשור, יצרה מה שכינתה "התערבויות". במיצגים־מפגנים במרחב הציבורי, בציורי קיר בחללים נטושים ובגלריות, בגרפיטי ובמניפסטים — חבריה הגיבו לפערים הכלכליים ולשחיתות השלטונית, לניסיונות לזרז את תהליך ההתמערבות מצד אחד, והמאבק לשמר את המורשת הסובייטית מהצד השני. בסדרת תבליטי בטון וגבס משנת 2016 היא פיסלה את החזיתות הכה־מוכרות של אלפי שיכונים סטנדרטיים שהוקמו בתקופה הסובייטית — רבים מהם נמחקו בהפצצות של השבועות האחרונים.

בחורף 2013 החליט נשיא אוקראינה דאז, ויקטור ינוקוביץ' הפרו־רוסי, לא לחתום על הסכם סחר חופשי עם האיחוד האירופי. בתגובה פרצו בכל רחבי המדינה הפגנות היורומאידן, שהידרדרו במהירות למהומות אלימות. המהומות רק התעצמו עם הפלישה הרוסית וסיפוח חצי האי קרים בפברואר 2014. בתגובה העמידה קאדירובה את המיצב "ללא כותרת", שבו יצרה מלבני בניין את מפת אוקראינה, כשחצי האי הכבוש מנותק ומושלך על הרצפה.

מהתערוכה "ביתי, מבצרי" (2017) ששילבה תצלומים של דירות באוקראינה עם חומרי בניין. שמה קיבל משמעות חדשה
Johannes Ernst

עושה שוק

קאדירובה עובדת במגוון רחב של מדיומים ובכלל זה פיסול, מיצג, מיצב, וידיאו וצילום, תוך שהיא בוחנת מסורות, חומרים וגישות שונות של יצירה. את הפירות, הירקות, הגבינות ושאר מיני מזונות, כמו גם את הדוכן עצמו במיצב "שוק", היא יצרה מבטון, אבנים וקרמיקה צבעונית. בשנים 2017–2019 הוצג "שוק" כמה פעמים ברחוב, אבל גם בירידי אמנות שאף הם למעשה שווקים. בשילוב של פופ, מלאכות עממיות ועיצוב סובייטי, קאדירובה משחקת עם הרעיון של אמנות כסחורה המוצעת למכירה, כנהוג בשוק, על פי סוג ומשקל. את הפירות והירקות היא הגדילה מאוד. פסלי החוצות של הפירות החצויים, כאשר בלבם רשת של מראות, מוצבים בגני פסלים ובמוזיאונים ברחבי העולם, ועד לפלישה הרוסית — בפארקים רבים באוקראינה. האובייקטים הריאליסטיים הופכים לפסלים פוסט־מינימליסטיים, שמשלבים עבודות זכוכית, מתכת, בנייה ואמנות.

קאדירובה מרבה להשתמש באריחי קרמיקה. לאוקראינה יש היסטוריה ארוכה של ייצור ועיצוב אריחים שכאלה, עד לאחרונה. בסדרת המיצבים "יד שנייה" (מ–2014 והלאה) היא מפרקת אריחים ממבנים נטושים באזור שבו הוזמנה להציג — למשל בוונציה, שם ייצגה את ארצה פעמיים בעשור החולף. מהאריחים היא מרכיבה קולקציית בגדי יד שנייה "תפורים", תלויים על חבלי כביסה בין בניינים או בחללי תצוגה שמעוצבים כמו בוטיקי יוקרה. החומריות והצורה האחידה של ריבועי הקרמיקה מכתיבים "אופנה" נוקשה, הנדסית, ניאו־קונסטרוקטיביסטית, אבל בה בעת משחקית.

סדרת הפסלים "צורות בלתי נראות" (2015) צבעונית ועליזה פחות. בתגובה לרישות המרחב הציבורי במצלמות מעקב אחרי ששלושה גלי הפגנות שטפו את המדינה בעשור הקודם, קאדירובה הציבה פסלי בטון אפור ענקיים שבוקעים מתוך מצלמות דמה שהיא שתלה על קירות, גגות ועמודי תאורה. עינו של האח הגדול ממשיכה להיות פקוחה.

ז'אנה קאדירובה /kady
האמנית האוקראינית ז'אנה קאדירובה
ז'אנה קאדירובה /kadyrova.com
ז'אנה קאדירובה /kady
Ela Bialkowska / OKNO STUDIO

גם "פרפורמאן", המיצב־מיצג שלה מ–2015, נראה פתאום נבואי. קאדירובה הזמינה אמנים בני ארצה לבחור יצירת אמנות מהמוזיאונים המקומיים ולהציבה על כיסא באולם קולנוע או תיאטרון מקומי. הקהל שנכנס דרך הבמה צפה ב"צופים", הפנינים החשובות של מרכזי האמנות באוקראינה — אלה שעכשיו מבריחים אותם למקומות מסתור מפחד שיהרסו או שהרוסים יבזזו אותם.

בדיוק לפני עשור אוקראינה ופולין אירחו ביחד את אליפות אירופה בכדורגל. לקראתה, פצחו השלטונות במיזמי הריסה, שיפוץ ובנייה אדירים של תשתיות, אצטדיונים ובניינים. בסדרה Data Extraction ("חילוץ נתונים") קאדירובה אספה מאתרי פסולת בניין משטחי כבישים שנעקרו, חתכה אותם למלבנים, ואיפשרה לאותות שהזמן הותיר בהם — חריצים, צבע, תפוררות — לסמן את עקבות הזמן האבוד. כל אותם כבישים חדשים סופגים בימים אלו סימנים חדשים של אלימות, כאלו שהופכים את השאלות שהעלתה בנוגע לשימור, סביבה, שימוש חוזר ובזבוז למינוריות לנוכח האימה.

כשקאדירובה הציגה לפני חמש שנים את התערוכה "ביתי, מבצרי", היא מן הסתם לא חזתה את המשמעות המקברית של הכותרת. העבודות שילבו תצלומים של בתים ודירות באוקראינה, עם חומרי בניין. את האסמבלאז'ים המתעתעים היא הרכיבה כבנייני מגורים ורחובות, במעין הצעה אפשרית, פנטסטית, לשימוש ולשיפור הקיים, בין מודל לפסל. המבנים והסביבות הצבעוניים, שוקקים, אופטימיים.

אלא שלפוטין היו תוכניות אחרות בנוגע לחלומותיה והם נהפכו לסיוט. בזמן ניסיונותיי ליצור עמה קשר בשבוע האחרון, מהדפים של קאדירובה ברשתות החברתיות לא ניבטה אמנות, אלא הרס וייאוש.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות