בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמה מסקנות ועצות לעתיד על למידה מרחוק

קודם כל יש לשנות את השם "למידה מרחוק", מאחר שלא מדובר ב"למידה" והיא גם לא נעשית "מרחוק", אלא ממש מקרוב. על כן יש לכנות זאת "למידה מקרוב" עבור התלמידים ו"הוראה מרחוק" עבור המורים. עכשיו מה זה אומר?

27תגובות
למידה מרחוק בתל אביב, בחודש שעבר. המצולמות אינן קשורות לכתבה
אייל טואג

רבות כבר נכתב על הלמידה מרחוק - מביקורת בונה ורציונלית ועד סטנד-אפים ויראליים, מזעם גועש ועד הוקרות תודה מרגשות בהודעות פרטיות. ובכל זאת, נדמה שעוד לא דובר מספיק על השיעור שאנחנו, אנשי החינוך, יכולים ללמוד מהחוויה הזאת שהונחתה עלינו בדיוק כפי שהונחתה על ההורים. זאת בוודאי לא הפעם האחרונה שילדים ילמדו מרחוק, לשם צועד העולם, אז הבה נמצא דרך לאפשר למידה משמעותית בצורה מקוונת. הנה הצעה, שדורשת שינוי בהגדרת המטרה, במודעות ובאחריות האישית, אבל היא בהחלט יכולה לעבוד.

נתחיל בכותרת: הכינוי "למידה מרחוק" משבש את התוצר. כולנו יודעים שזו לא "למידה" במובנה הרגיל, והיא גם לא "מרחוק", אלא דווקא ממש מקרוב: מתי בפעם אחרונה ראיתם את העיניים של המורה ושל התלמידים כל כך מקרוב? השם המדויק צריך להיות "למידה מקרוב" עבור התלמידים. ו"הוראה מרחוק" עבור המורים. מה זה אומר?

1. זו למידה אינטימית יותר מהרגיל - כולם רואים אותי ואני כל הזמן רואה את עצמי. זו סיטואציה מאתגרת בפני עצמה, שעלולה להפוך מאיימת לילדים מסוימים או בגילים מסוימים. אולי זו הסיבה שהילדים שלכם לא היו מעוניינים לשתף פעולה או להפעיל את המצלמה? גם החשיפה של הבית שלי עלולה להיות מביכה או מוזרה עבור חלק מהתלמידים. רבים מהתלמידים/ות נמנעו לשתף פעולה עם שיעורי הזום בעקבות חשש מחשיפה אישית וסביבתית. גם אם לא ידעו להסביר שזאת הסיבה במילים.

2. זו למידה הדורשת קשב וריכוז מוגברים - בלמידה מקוונת נעלמים דיונים, ויכוחים וההצבעות בכיתה – קשה לשלוט בכל הקולות הנשמעים בבת אחת ועל כן זו למידה שמחייבת בועה - אני והמסך שלי – בקשב מוחלט וריכוז מקסימלי.  בכיתה הפיזית אפשר להתחבא לעתים, לבהות, לשחרר, אבל שיעור זום לא מאפשר זאת. איך אפשר להיות בקשב מוחלט כאשר 12% מתלמידי ישראל מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז שונות? איך אפשר לשבת שעות ארוכות מול המסך בקשב כזה? יכולת קשב היא היכולת לקלוט בו זמנית את מה שמתרחש סביבנו. היכולת הזו מתפרסת על מנעד רחב של ויסות וקליטה. בשיעורי זום, במקום עיבוד משוקלל של כל החושים ביחד יש בעיקר התבססות על חוש השמיעה, וזה מקשה על הלמידה.

3. זו למידה אחרת – אין טעם להתקדם בסילבוס הרגיל, שאינו מותאם ל"הוראה מרחוק". במקום צריך לעשות ליווי מרחוק, שיקוף והכוונה, ולא העתקה של ההוראה בכיתה. מומלץ לנצל את המדיום המקוון לפיצוח אתגרים של לקיחת אחריות אישית ופיתוח מוטיבציה ללמידה ויצירתיות. במקומות בהם יש לתלמידים/ות מוטיבציה ורצון להוסיף ידע וכך גם לצוותים הבית ספריים, בהחלט רואים דוגמאות של הצלחה בהתגברות על המכשולים האחרים. אבל מוטיבציה היא עניין חמקמק, כיצד אפשר להעצים אותה?

למידה מרחוק בכפר קאסם, בחודש שעבר. ועד ההורים ביישוב הודיע כי התלמידים לא יחזרו ללימודים
מוטי מילרוד

מודעות ושיקוף של "גוף, נפש, תודעה" בכל זמן נתון

תשאלו את עצמכם וגם את ילדיכם "מה הגוף שלנו מרגיש/צריך עכשיו? ושוב פעם כעבור 10 דקות מול מסך? נסו אולי לעשות סיבוב סביב השולחן, או ללכת תוך כדי הלמידה. הקשרים בין תנועת הגוף ליכולות ריכוז הוכחו מחקרית, נצלו זאת. ומה הנפש מרגישה עכשיו? מבוהלת או שמא דווקא מרותקת למראה של עצמך במהלך שיעור זום? והתודעה, מה איתה? משעמם לי או קשה לי? חוסר מוטיבציה יכול לנבוע מהרבה סיבות, נסו לברר מהי הסיבה במקרה שלכם. דיוק מאפשר שינוי והתאמה וחייב לבוא מתוך שיקוף עצמי: איך הכי נכון לי? איך הכי טוב לי לארגן את עצמי - גוף, נפש, תודעה - כדי לאפשר למידה מיטבית? מרמת הכיסא ועד התמודדות עם דחיינות, מרמת האיות ועד התמודדות עם חרדה. מה הכי טוב לגוף שלי, לנפש שלי ולתודעה שלי עכשיו?

מודעות ושיקוף של התוכן הנלמד

תשאלו את עצמכם וגם את ילדיכם מה מסקרן אותי עכשיו? תחומי עניין הם סובייקטיביים ועל כן מתאימים במדויק ללמידה מקרוב. לדוגמה, מי שמתעניין בתסרוקות יכול לבחון את התפתחות התסרוקות לאורך השנים, בתנאי שהעשיה כרוכה בשאלה המנחה "למה?". זה פרויקט מצוין להצגה מול התלמידים בכיתה הווירטואלית. מישהו אחר יכול לבחור להכין מצגת על תכנות אפליקציות או עיצוב מסיכות כשהשאלה המנחה את התלמידים היא "למה" על כל תצורותיה - למה בחרתם בנושא הזה? למה קרה השינוי בנושא שאתם חוקרים? למה דווקא זה קרה דווקא בזמן הזה? וכן הלאה.

תוכן ההוראה מרחוק מחייב התמקדות בחוויה של למידה עצמית כאשר תפקיד המורים הוא להשקיף ולכוון מרחוק. המטרה צריכה להיות קצרת מועד, כזו המאפשרת התנסות – לא משנה אם מוצלחת יותר או פחות, זה לא חשוב - יצירתיות, חופש פעולה, מרווח נשימה וכזו שמעניקה לילדים סט כלים לחיים.

הצעות מעשיות ליצירת מסגרת המאפשרת הקשבה ומודעות ללמידה עצמאית:

נסו אולי לעמוד מול המסך, במקום לשבת מולו. 

נסו בתחילה ובסוף כל יחידת לימוד לבצע שלוש דקות של תרגול גופני משותף, שמסתיים בנשימה עמוקה.

חלקו כל שיעור לתת-יחידות ובין כל תת-יחידה אפשרו חצי דקה של התאווררות, הכרוכה בקימה מהכיסא ותנועה בלי להתבונן במסך (מיקוד ראייה למרחק). אפשר תנועה משותפת מונחית ואפשר תנועה חופשית. 

עדיף למקד את מפגשי הזום בהצגת תוצרים של נושאי החקר העצמאיים של התלמידים והתלמידות. אפשר שהנושאים יהיו משפחתיים כדי לעודד עשייה משפחתית ועידוד מוטיבציה לשיתוף פעולה כללי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו