בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך תעזרו למתבגרת שלכם להפוך לאישה המצליחה של המחר

בחטיבת הביניים הביטחון העצמי של נערות צונח ב-30% והפער בינן לבין נערים רק הולך וגדל. כמה כלים פרקטיים יעזרו לצמצם את הפער, וכדאי לעשות זאת כמה שיותר מוקדם

12תגובות
לינוי אשרם. לימדה אותנו כמה מתגמלת הדרך לניצחון
Ariel Schalit/אי־פי

במהלך השנה האחרונה נשברו בישראל לא מעט תקרות זכוכית: יש מנכ"ליות מדהימות בתשעה משרדים ממשלתיים, יש אלופה אולימפית שלימדה אותנו כמה מתגמלת הדרך לניצחון, יש אלופה פראלימפית, ועוד לא מעט נשים מצליחות שתופסות מקום בכיסאות היזמות והניהול הבכיר בהיי-טק הישראלי.

אבל יש גם צד אחר לסיפור, והוא כל מה שלא קרה במהלך השנה האחרונה. מחקרים שנערכו על ידי חברת מקינזי בשיתוף ארגון LEAN IN מראים שנשים ממעטות להגיש קורות חיים לתפקידים שהולמים את הכישורים שלהן. הן מעדיפות להגיש מועמדות לתפקיד שיש בו 100% התאמה לכישורים שלהן, בעוד שגברים מסתפקים ב-70% התאמה. לפי המחקר, אחד החסמים המרכזיים הוא חשש וספק לגבי היכולת לעמוד באתגר ובמשימה שהתפקיד דורש.

עוד נמצא כי נשים שכן מתקבלות לעבודה נוטות שלא לזקוף לזכותן הצלחות, זאת בניגוד לגברים באותו התפקיד. כך נוצר מעגל בו הן גם לא מקבלות את הקרדיט המגיע להן, וגם לא את הקידום שיכול לבוא בעקבותיו. את החסמים הללו צריך לנטרל מהר וכמה שיותר מוקדם. על מנת שנשים יממשו את הפוטנציאל שלהן ויעלו על המסלול להגשמה אישית ומקצועית, יש להתחיל מהנקודה הראשונה - גיל ההתבגרות.

במחקר שנעשה לצורך כתיבת הספר The Confidence Code ("ביטחון עצמי: כל הסודות") של קטי קיי וקלייר שיפמן בשיתוף מכון המחקר Ypulse, נמצא כי בין הגילים 8 ל-14 הביטחון העצמי של נערות וילדות צונח בכ-30%. גם ביטחונם העצמי של בנים צונח בגילים הללו אך הפער בין המינים משמעותי, ואף גדל בגילים מאוחרים יותר. עוד עולה מהמחקר כי נערות בגילים אלו חוששות מכישלון וחשות לחץ להיות מושלמות.

ממחקרים אחרים שנעשו בתחום לאורך השנים, עולה כי גם תפיסת ההצלחה והכישלון סביב חטיבת הביניים משתנה משמעותית בין נערים לנערות; כשנערה נכשלת במבחן היא חושבת שהיא לא טובה מספיק, והיא מאשימה את עצמה בחוסר ההצלחה. אם היא תצליח במבחן, חווית ההצלחה היא חיצונית, והיא לא זוקפת אותה לזכותה. לעומת זאת, נער באותו גיל ייקח קרדיט אישי על הצלחה במבחן, ואם הוא נכשל הוא יאשים את המורה. דפוס זה אצל נערות מוביל לחשש מכישלון והימנעות מתפקידי מנהיגות.

כשנערה נכשלת במבחן היא חושבת שהיא לא מספיק טובה. כשנער נכשל, הוא מאשים את המורה
עזרא לוי

במילים אחרות, נערות ונשים נוטות לקחת סיכונים קטנים יותר, פחות מעריכות את עצמן, ולמעשה מפספסות הזדמנות לצמיחה ולמימוש הפוטנציאל הכלכלי והתעסוקתי שלהן.

גם הסביבה הטבעית לא עושה הנחות לנערות. דו"ח שפרסמה שדולת הנשים בישראל לפני כשנה מתאר הסללה מגדרית בבתי הספר, לפיו נערות ונערים מקבלים יחס שונה מצוותי ההוראה. בנוסף, הם נחשפים לייצוגים שונים באופן שמשפיע על התפיסות והבחירות שלהם. לפי הדו"ח, בזמן שלנערה מתייחסים באופן ותרני וסלחני, נער יקבל חיזוק ועידוד לפי ההישגים שלו. כלומר, בתי הספר מצפים מנערים להצטיין, ומנערות - פשוט לעבור. כל זה משפיע לרעה גם על נערים, לא פחות מאשר על נערות.

שלושה כלים פרקטיים שיביאו לשינוי

בעזרת מודעות, מאמץ והכוונה, אנחנו, הורים ומחנכים ומחנכות, נוכל להפוך את המגמה, ולאפשר למתבגרות לגבש תפיסה עצמית חדשה שתוביל אותן לפרוץ קדימה. חשיבה ביקורתית תגרום לשינוי מהותי, ובעוד כמה שנים הנערות של היום יגבשו תפיסה אחרת של שאיפות ויעדים לבית הספר, לצבא, לאקדמיה ולעולם העבודה.

כלי בסיסי ראשון הוא יצירת מעגלי עזרה ותמיכה. נערות זקוקות לדמות נשית נגישה, איתה הן יכולות להתייעץ. מיפוי של הסביבה הקרובה עבור נערה תראה לה מי בחייה תוכל לעזור ולתמוך בה, וכמובן להעלות לה את הביטחון העצמי.

כלי פרקטי נוסף לחיזוק הביטחון הוא מישוב עצמי אפקטיבי. כישלון הוא הזדמנות ללמידה, ולא פחות - להצלחה. לכן, כדאי מאד להתעקש על שיח אחרי משימות מורכבות ומבחנים, לנתח יחד מה אפשר לשפר ומה עיכב את ההצלחה. זאת הדרך לשמר ולשפר מיומנויות טובות ולהיפרד מהרגלים רעים.

ראיתן כתבה על אישה מעניינת? שתפו את הבת שלכן. מרב מיכאלי בכנסת
אוהד צויגנברג

הדבר הכי חשוב בתהליך הוא יצירת השראה עבורן. לנוכחות נשית במרחב הציבורי יש משקל גדול הרבה יותר ממה שנדמה לכם. לא מדובר רק בעיצוב המציאות, אלא גם בבניית העתיד. נערות צריכות לראות ולהכיר דמויות נשיות בעמדות מפתח, ולשאוב מהן השראה. הן ידמיינו את עצמן באותן המקומות וישאפו גבוה. כדי לעשות זאת, עלינו לחשוף אותן לסיפורים מגוונים ולדמויות שונות בשלל תפקידים, מקצועות ומסלולים. אימהות, ראיתן כתבה על אישה מעניינת? שתפו את הבת שלכן. אבות, שמעתם על מסלול חדש שנפתח לנשים? ספרו על זה סביב השולחן. אם הן יכירו את האופציות שעומדות בפניהן - הן יוכלו לתכנן עתיד מיטבי.

ביצירת בסיס חזק של נראות ציבורית, תמיכה ומקורות השראה עבור ילדות, אפשר לטפח כבר בגיל חטיבת הביניים חשיבה ביקורתית בנושאי שיח ושפה מגדרית, נוכחות נשית במרחב, שאיפות והישגיות ועוד.

כשהבת שלי היתה בגן חובה, היא שאלה אותי בתמימות למה הן לומדות רק על ציירים, "האם אין ציירות?". תשובה לשאלה הזו תהיה מורכבת, משום תפיסות היסטוריות בנוגע לפרנסה והשכלה, אך היא גם הזדמנות לפתח שיח ביקורתי ומודע, ולחשוב יחד מה השתנה מהמאה הקודמת ועד היום.

ככל שנתחיל לנהל שיח מסוג זה, מוקדם ככל האפשר עם הילדות שלנו, כך נקודת הפתיחה שלהן כנערות תהיה שווה לזו של הנערים. בת 12 צריכה לצמצם פער של 30% בהערכה העצמית מול בנים בגילה, וזה המון, אך זו משימה שאפשר לעמוד בה. כדי שנוכל כולנו ליהנות מפירות ההצלחה של נשים - בואו נתחיל להשקיע בהן כעת.

כותבת המאמר היא מנכ"לית עמותת שוות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו