בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גיק אחד נכנס למערה; כשיצא ממנה הוא שינה את העולם

בעזרת 700 שורות קוד ו-700 שורות טקסט וללא גרפיקה, המשחק Colossal Cave Adventure שפיתח ויל קרותר בשנות ה-70 פרץ את הדרך לעולם הגיימינג כפי שאנחנו מכירים אותו כיום

8תגובות
Colossal Cave Adventure על גבי מחשב PDP-11/34.
מוויקיפדיה, Autopilot

הדורות הצעירים של הגיימרים אולי לא יתרגשו מההכרזה שנחתה עלינו בשבוע שעבר, אבל בין הוותיקים, אלה שגדלו על מסכי מונוכרום מרצדים וחלמו על VGA, יהיו ודאי רבים שידעו להעריך את גודל האירוע: Colossal Cave Adventure האיקוני חוזר בעיבוד מחודש, בהובלת הזוג הראשון של הקווסטים - רוברטה וקן ויליאמס, מייסדי חברת סיירה.

המשחק המקורי יצא לפני כמעט 50 שנה. לא מדובר רק באחד ממשחקי ההרפתקאות הראשונים שיצאו, אלא גם בין החשובים ביניהם: כמעט כל יוצר משחקים משנות ה-80 וה-90 הזכיר אותו כהשפעה אדירה עליו, והקרדיט בהחלט מגיע לו. הוא היה חדשני ופורץ דרך לתקופתו, ואפשר להכתיר אותו בתור הסבא של כל משחקי ההרפתקאות והשיטוט במבוכים של ימינו. כדי להבין את ההשפעה שלו, יש לחזור אחורה בזמן לשנות ה-70.

השנה היא 1975. גיימינג זה משהו שעושים באולמות ארקייד, ועולם הקונסולות מסתכם ב-Odyssey ובחיקויים שלה. אך מתחת לפני השטח מתחילים מתכנתים ליצור ז'אנר חדש: משחקי מחשב מבוססי טקסט. שנה קודם לכן יצא משחק התפקידים הפופולרי "מבוכים ודרקונים" אל השוק, וסחף איתו שפע מעריצים - רובם ככולם בעלי נטיה גיקית, טכנולוגית או שתיהן יחדיו. אחד מהם היה ויל קרותר, מתכנת חובב טיפוס וחקר מערות. כרבים מחבריו ל-D&D, חלם קרותר להעביר את החוויה מהדף והעיפרון אל המחשב. 

פתיחת המשחק Colossal Cave Adventure

קרותר התגרש בתחילת אותה שנה, ואשתו קיבלה משמורת מלאה על בנותיהם. הוא מצא את עצמו, לדבריו, "מתגעגע לבנות ועם הרבה יותר מדי זמן פנוי", והחליט למצוא שימוש מועיל לריק שנפער בחייו: להתחיל ולכתוב משחק מחשב שיוכל לשחק בו עם הילדות. המשחק היה צריך לשלב את שלושת תחומי העניין הגדולים שלו - תכנות, מערות ומבוכים ודרקונים.

קרותר ביסס את מפת המשחק על מערת ענק אמיתית בקנטאקי, ושרטט מבוך עצום ומסועף. את המבוך אכלס במבחר מפלצות ואויבים בהשראת משחק התפקידים, בשלל אוצרות יקרי ערך ובחידות בדרגות קושי שונות. המשחק כלל לא נכתב בתחילה למחשב האישי אלא ל-PDP-10, מחשב Mainframe קטן (לפחות יחסית לשנות השישים והשבעים).

מדובר היה במשחק טקסטואלי, כך שהשחקנים לא באמת ראו לאן הם הולכים ומה ניצב מולם. למעשה, גם המפה נשארה נסתרת מעיניהם, כך שהם נדרשו לצייר את הסביבה - בין אם על נייר, ובין אם בעיני רוחם - כדי שידעו אנה הם הולכים.

כמשחקים רבים שהגיעו אחריו בז'אנר, גם Colossal Cave מתחיל בתיאור ציורי: "אתה עומד בקצה כביש מול בקתה קטנה. אתה מוקף ביער, ונחל קטן זורם ליד הבקתה ובמורד הדרך". 

Colossal Cave 3d Adventure - Reimagined by Roberta Williams - דלג

כדי להתחיל אותו על השחקן לתת פקודות כמו "לך ימינה" או "הסתכל בבקתה", ומשם להמשיך ולנווט את דרכו עד לניצחון. התוכנה עצמה היא "המספרת" של ההרפתקה, ומשמשת כעיניים וכאוזניים של השחקן. היא גם עוזרת לו למצוא את דרכו במערה העצומה, ומתריעה בפניו על אויבים שהוא צריך להילחם בהם, מלמדת אותו לחשי קסם או מכוונת אותו אל האוצרות החבויים במערה. 

השחקן אמנם יכול להפסיד ולמות בנפילה לתוך בור או בקרב כושל מול גמדים חמושים בגרזנים, אך בכל הנוגע לניצחון - למשחק לא ממש היה סוף או מטרה מעבר למציאת כל האוצרות במערה. אם זה נשמע לכם כמו משחק מבוכים ודרקונים ממוצע, אתם צודקים. קרותר ניסה להעביר את האינטרקציה בין שחקן לשליט מבוך (המנחה), ושאף ליצור אפקט של שיחה טבעית עד כמה שניתן, כולל תגובות ציניות או משעשעות של התוכנה עצמה.

המשחק הסופי כלל כ-700 שורות קוד בשפת פורטן, ועוד כ-700 שורות של מידע על החדרים השונים, אוצר מילים ושמות של מקומות ואויבים. משחקים בני ימינו, לצורך ההשוואה, בנויים על עשרות מיליוני שורות קוד וטקסט. 

הוא לא כלל אריזה גרפית או אלמנטים מסחריים כלשהם, מאחר שקרותר לא תכנן להוציא אותו באופן רשמי לשוק - הוא היה פרויקט אישי ותו לא. כשסיים את הפיתוח בתחילת שנת 1976 שיתף קרותר עם חבריו לעבודה את המשחק, ואז יצא לחופשה בת כמה שבועות. 

המחלקה בה עבד קרותר עסקה בפיתוח מערכת ה-Arpanet, מעין פרוטו-אינטרנט, שביקש לייצר רשת ממוחשבת בסיסית ביותר. קרותר העלה את המשחק לשרת המקומי ו"שכח ממנו", לדבריו. כאשר שב מהחופשה שלו התפלא לגלות שקובץ המשחק, שזכה אך ורק לשם הזמני "הרפתקה", התחיל לעבור בין מחשבים ברחבי הרשת - והגיע עד לחברות שונות ולאוניברסיטאות ברחבי ארה"ב. 

"הרפתקה" התקבע כשם הרשמי-למחצה של המשחק, והוא הפך ללהיט. אנחנו מדברים על תקופה כה מוקדמת מבחינה טכנולוגית, עד שלחלק מהשחקנים באוניברסיטאות הפחות יוקרתיות לא היתה אפילו גישה למחשבים בעלי מסך. אלה נאלצו לשחק במערכת טלפרינטר - מעין גרסה מתקדמת של מכשיר טלגרף, שדרשה מהשחקן להקליד את הפקודות במקלדת מכנית ובתגובה הדפיסה את מסר ההמשך, וחוזר חלילה.

סטודנט באוניברסיטת פרינסטון בשם דון וודס היה מעריץ גדול של המשחק, ובאישורו של קרותר החליט לשפר אותו. הוא הוסיף חידות נוספות, דמויות רקע ואזורים חדשים למפה. לבקשת מעסיקים, הוא אף חסם את הגישה למשחק בשעות העבודה. אפשר לומר שוודס יצר את ההרחבה הראשונה למשחק מחשב, רק שהוא לא ידע זאת בזמן אמת. הגרסה המורחבת הועלתה גם היא לרשת, ועברה לידי מתכנתים אחרים. אלה בתורם שכתבו אותה בהתאם לשפות מתקדמות יותר. בתחילת שנות ה-80 הוציאו מיקרוסופט ואפל גרסאות משלהם למשחק המצליח - ומיותר לציין שקרותר ווודס ראו סכומים זעומים ביותר של תמלוגים מהן.

לאורך כל אותו עשור, כמעט כל מתכנת עצמאי וחובב גיימינג ביקש ליצור גרסה משלו למשחק. על המשחקים המצליחים שנולדו בעקבותיו אפשר נמנו "Zork" ו"בית המסתורין", משחק הרפתקאות שכלל לראשונה גם ממשק גרפי. את האחרון פיתחו רוברטה וקן וויליאמס - אותם יוצרים ותיקים, שהחליטו ליצור מחווה מחודשת ומעוצבת למשחק ההרפתקאות האהוב והוותיק.

Colossal Cave אמנם נחשב למשחק פרה-היסטורי, אבל ההשפעה שלו על ההיסטוריה של הגיימינג עצומה. בהשראתו נוצר Rogue, משחק הרפתקאות אגדי בפני עצמו, שהוליד את ה"רוגלייק", ז'אנר שההגדרות שלו מעט חמקמקות. המשחק אפילו הניח את היסודות למשחקים שעשרות שנים לאחר מכן הולידו את ז'אנר ה-Multiplayer בגיימינג.

Mystery House (Sierra 1980) - דלג

בשנת 2014 המשחק אף כיכב בסדרה "קוד שרוף" (Halt and Catch Fire). הוא שימש בה כמבחן למתכנתים מתחילים, ואף זכה לגרסת אונליין רשמית בחסותה. ב-2019 התקבל המשחק להיכל התהילה במוזיאון הלאומי של משחקי המחשב האמריקאיים, לצד משחקים כמו פונג, טטריס ומיינקראפט.

וקרותר? בימים אלה הוא חוגג את יום הולדתו ה-85. הוא הספיק להתחתן מחדש ועוסק בהתנדבות בהדרכה של מטפסים וחוקרי מערות צעירים. הם מספרים שעד עצם היום הזה הוא נוהג להתבדח על אוצרות ועל גמדים מרושעים שמסתתרים במערות החבויות של הרי האפלצ'ים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו