"החילונים לא מתמצאים בגודל האנרכיה בציבור החרדי" - פוסט מורטם - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

{"title":"בלוגים","items":[]}

"החילונים לא מתמצאים בגודל האנרכיה בציבור החרדי"

דב הלברטל עשה דרך ארוכה מחצר הרב אלישיב עד לעמדות שהוא משמיע כיום, בשיאו של משבר הקורונה. בראיון הוא מביע זעזוע מהשפל שאליו הידרדרו החרדים, מספר על האיומים ושיחות הטלפון המטרידות וסבור כי ישראל עלתה על נתיב של הפרדת דת ממדינה

תגובות
בדרך לתלמוד תורה, בשבוע שעבר
אמיל סלמן

דרך ארוכה עשה דב הלברטל מהמעמד הבכיר שבו החזיק, יד ימינו של הרב יוסף שלום אלישיב, הפוסק הגדול ומנהיג הציבור הליטאי אחרי מותו של הרב שך, עד לרגע שבו הפך נביא הזעם הרושף על החברה החרדית. החלטתו של הרב חיים קנייבסקי לפתוח את תלמודי התורה והישיבות הקטנות בניגוד להנחיות הממשלה, וחרף שיעורי ההדבקה האדירים בתוך החברה החרדית, הוציאה אותו לגמרי מהכלים. בראיון ל"הארץ" הוא קורא לחרם, לא פחות, של החילונים על החרדים ומתאר את ההטרדות והאיומים שהוא ומשפחתו סופגים נוכח הביקורת החריפה שהוא משמיע.

"מה שמתרחש בעולם החרדי ביחס לקורונה הוא השבר והשפל המוסרי הגדול ביותר של היהודים החרדים מאז קום המדינה", אומר הלברטל בשיחתנו הטלפונית, "זו הפעם הראשונה שבמבחן האמיתי של חיים ומוות, אנחנו, הציבור החרדי, נכשלנו בהובלת קו מוסרי כערך עליון ובאופן כזה שהעולם משתומם ושואל 'אלה יהודים בכלל?' פתאום הערך של פיקוח נפש הוא לא הנעלה. ההתנהגות הזו מופקרת ונובעת מזלזול ופרימיטיביות, תפיסה שאומרת שהמדע והרפואה - מה הם יודעים, ומצד שני, רצון להכעיס מתוך התחושה שהמדינה היא זו שהביאה את הקורונה. שנאה ואנטישמיות מוצדקים לא רק כלפי החרדים בישראל אלא בברוקלין ובמנצ'סטר. אנחנו חושך לגויים".

הרב קנייבסקי
אוליבייה פיטוסי

הלברטל, יליד אורוגוואי, בן 64, משפטן במקצועו, אינו פחות ממזועזע מהנעשה בחברה החרדית לנוכח הגל השני של המגפה. דווקא לנוכח התדמית המקובלת של החרדים בקרב החילונים, כציבור הנוהג לעתים רבות כעדר הנוהה אחר אדמו"רים ופוסקים, עמדתו האמיצה בולטת עוד יותר. "קנייבסקי אמר שיפתח אבל הכל פתוח מזמן", הוא מסביר, "מה שיכול להצדיק את תפיסתו, מבחינתו, זה פיקוח נפש רוחני. בתחילת המגפה עוד חשבו שימותו אלפים אבל אז ראו שמתים הרבה פחות וזה מחיר שהם מוכנים לשלם. כמו הידיעה שיש כמות הרוגים כל שנה בתאונות דרכים. ראו שהקורונה זה לא חודש-חודשיים, צריך לסגור מוסדות, לא יתפללו באלפים והמצב הזה יצור שבר רוחני. כי ככה זה טבע האדם, אם אין מסגרת אז יסתובבו ברחובות. האכזבה הגדולה היא שהם מוכנים להקריב לא רק את עצמם, אלא אחרים. יש את אלה שממליצים על חיסון עדר - עוד כשל מוסרי. מי העדר? אינך לבד במדינה. איזו מן מחשבה זו? זה נגד התורה ונגד המסורת היהודית".

על-אף היותו יהודי אורתודוקסי, אין זו הפעם הראשונה שהלברטל נשמע יותר חילוני מחילוני. בצבא שירת כמפקד טנק ולאחר מכן עשה קורס קצינים ברבנות הצבאית. הוא פובליציסט, חיבר את סדרת הספרים "ערך החיים בהלכה" ושימש כראש לשכתו של הרב הראשי לישראל לשעבר, ישראל מאיר לאו, וכ"מוציא והמכניס" אל חדרו של הרב אלישיב. בעבר עורר סערה גדולה כשכינה את ש"ס "המפלגה הגזענית היחידה במפה הפוליטית של ישראל") ובפעם אחרת יצא נגד מפעל ההתנחלויות, שלטענתו מנוגד להלכה ומסכן את הקיום היהודי. "כל שפיכות הדמים והמלחמות נגד ישראל נובעים מהכיבוש ומההתנחלויות", אמר.

בציבור החרדי, כצפוי, להלברטל יש הרבה פחות תומכים ורבים רואים בו איום על אורח חייהם. "קיבלתי עשרות טלפונים אם לא יותר", מספר הלברטל, "בתי ענתה לאחת השיחות ומצד השני נאמר לה 'את צריכה לתת לאבא שלך כאפה'. אשתי ענתה לשיחה אחרת ונאמר לה 'את צריכה להתגרש ממנו'. אני מקבל טלפונים בשלוש לפנות בוקר שכל מטרתם היא להעיר אותי. מאירופה מצלצלים אלי ואומרים שאני מזיק לקהילות החרדיות בחו"ל. מדברים איתי על הנזק שיצרתי ועל זה שנהגי מוניות לא ירצו להעלות אותם (חרדים). פונים אלי ואומרים לי 'אתה אנטישמי'. הם רוצים להטיף לי מוסר ו'להחזיר אותי בתשובה'".

אתה משמיע קול נוקב בתקשורת, אבל האם אתה עושה זאת גם בשטח? בתוך הקהילה שלך? 

"התלבטתי בעניין הזה והחלטתי שאם אעשה משהו בשטח אחשוף את עצמי לעוד יותר איומים. אבל לא הייתי יכול לבטא את עצמי בדרכים יותר אלגנטיות. אני אומר זאת בצער כי זה רק מוכיח את חוסר יכולת ההקשבה והסובלנות שהגענו אליהם גם במחנה החרדי".

האדמו"ר מבעלז, הרב יששכר דב רוקח
תומר אפלבאום

איך משפחתך מקבלת את הדעות הלא שגרתיות שלך?

"גם במשפחה הרוב לא מסכימים איתי, לכל הפחות לגבי הסגנון. אנחנו כן מדברים על זה בשולחן שבת. הם מקבלים קריאות גנאי כלפיי ולא מעבירים לי. לא נעים להם, הם מקבלים המון פניות ולכן משתדלים במשפחה לא להעלות את זה. אם ראיינו אותי לרדיו או לטלוויזיה, אני לא מראה להם ומשתדל להרחיק את זה מהם. לא רוצה שירגישו מאוימים".

אתה מפחד שיפגעו בך?

"לא אגיד שלא. אני לא יוצא ומעיר לאנשים. לפני שבוע פנה אלי כתב מוול סטריט ג'ורנל' והסברתי לו את מה שיש לי לומר. הוא ביקש לראות מקומות ועניתי 'עד כאן, יש גבול, אני בשר מבשרם'. יש חלק שמסכימים אני מקבל שיחות מחסידים פאניקה. 'תשמע, אתה לא יודע כמה אתה צודק. אנחנו נכנסים להתקהלויות בלי שמירה ומפחדים על חיינו, אך לא יכולים להגיד מלה אחרת נסולק. אתה הקול שלנו'".

אחד הנושאים שמטרידים את הלברטל יותר מכן, היא השנאה שמביאים החרדים על עצמם. נדמה כי אילו החרדים היו מממנים בעצמם את אורח חייהם, לא היה מפריע לחילונים שהם יסגרו את עצמם בגטו, יתפללו וידביקו זה את זו כאוות נפשם. אבל חולי הקורונה החרדים נלקחים לבתי חולים חילוניים, נהנים משירותיהם של צוותי רפואה מותשים וכמעט נראים כמי שעושים דווקא. "צריך להביא בחשבון שהתנהגות מופקרת מובילה לשנאה שאי אפשר להתעלם ממנה ותעלה בחיי אדם. לא אתפלא אם יגיע היום שבבתי החולים יגידו 'לא נקבל חרדים' או שיגיע המצב שבו לא יהיה מגע בן חילוני לחרדי. יש מורדמים ומונשמים ומתים בכל יום. לאשתי ולבני היה קורונה. הבן קיבל את זה בבית כנסת כמובן וכמעט התאשפז. ראינו את הסבל מול העיניים", אומר הלברטל.

מה ששבר חילונים רבים היה לקרוא על הטיפול החשאי שקיבל האדמו"ר מבעלז בביתו.

"אחד הכשלים המוסריים בקשר לדת במדינה הוא שדתיים, הכופים את ערכיהם על הציבור החילוני, נהנים ממה שיש לציבור החילוני לתת. הם נהנים מכל הטובות, לוקחים תקציבים ויורקים בפרצוף של מי שנתן להם את הצ'ק. זו זילות מוסרית. הציבור החילוני צריך לעשות חרם על הציבור החרדי. לא להעלות אותם לאוטובוסים ולרכבות ולא להכניס אותם לחנויות. הם המדביקים האולטימטיביים. אני מפחד מהם".

דב הלברטל. גם במשפחה הרוב לא מסכימים איתי

הלברטל מתגורר בשכונת ארזי הבירה בירושלים עם אשתו ושמונת ילדיהם. הוא מנהל אורח חיים המוקדש למחקר, הוראה וכתיבה ("מאז ומתמיד חייתי במרחב שבין תלמיד ישיבה לאיש ציבור") ובימים כתיקונם מרבה לפקוד את האוניברסיטאות בירושלים ובחיפה וכן מכללות. הוא מודה כי הוא נאבק עם עצמו לא מעט בשאלה אם הוא עושה מספיק או שעליו אולי לצאת ולהפגין. בינתיים הוא מקווה ליצור שינוי תודעתי באמצעות הדהוד תקשורתי. "יש את השחקן שבי. קודם כל זועק כמו שחקן על הבמה, זועק את המוסר היהודי של אותם אומללים שנקלעו לשחיתות ולהפקרות. אני זועק גם נגד שנאת האחים שמתפרצת. אני כמו בציור 'הצעקה' של מונק. רבי עקיבא חזר בתשובה כי ראה מים נופלים על סלע. טיפות מטפטפות וכל טיפה מורידה מהסלע עד שבסוף הוא נשחק. בסוף משהו מחלחל".

מה צופן העתיד לדעתך? נניח חצי שנה קדימה.

"מה שקרה עם הקורונה הוא לא פחות מדרמה ושום דבר לא יחזור למה שהיה. שנאת החרדים והניכור. הקורונה מפרידה כתהום בין הציבור החרדי לחילוני. ההשלכות יהיו בשני מוקדים: ערעור הסטטוס קוו - הציבור החילוני יגיד 'אתם רוצים אוטונומיה אז גם אנחנו. נינשא איך שרוצים, ניסע בשבת, לא נקבל שום חוק כפייתי'. הדבר שני יהיה לחץ גדול להקים ממשלה בלי חרדים. לא יודע אם זה יבוא לידי ביטוי, אך יהיה לחץ ציבורי ופוליטי להרכיב קואליציה בלי. אני מאמין שאנחנו במסלול להפרדת דת ומדינה. הציבור יגיד 'נקעה נפשי'. החרדים זוכים להגנה פוליטית אבל לא אכפת לנתניהו משליחות דמים. הקשר הגורדי בין פוליטיקה לדת הוא שאחד משחית את השני. זה שילוב קטלני. נתניהו שבוי בפראנויה והכיסוי שהוא נותן לחרדים הוא לא בגללם אלא בגלל מצבו ההישרדותי".

בסיום שיחתנו הביע הלברטל חשש מכניעה לפוליטיזציה וממצב שבו כל אזרח ייקח את החוק לידיים והאנרכיה תהפוך לנורמליזציה החדשה. "לא ייתכן שהמדינה לא מממשת את הריבונות שלה", הוא טוען בחריפות, "כבר כמה חודשים יש עדויות על מה שקורה, ראו את הסרטונים מכיפור ובבלפור עסקו במפגינים בזמן שמאות אלפי חרדים לא שומרים על עצמם מקורונה. הציבור החילוני לא מתמצא בגודל האנרכיה בציבור החרדי. יש שקר, הסוואה והשתקה בקרב הפוליטיקאים החרדים. כל יום היתה חתונה והציבור החילוני לא ידע. גם הערב, מחר ובשבת יהיו. אנחנו עלולים להגיע למרי אזרחי. אפילו נתניהו לא יעמוד בו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#